Klassiske PC Vs. Ps4/Xbox One

  • En kammerat tror ikke man kan sætte en computer sammen med lige så gode specs som en konsol, men så vidt jeg husker er det muligt. Jeg har undersøgt det lidt, men kan kun finde engelske versioner af denne debat. Hvis vi siger en PS4 til 3000 kr skal konkurrere med en computer hvor mus/tastatur er med. Hvordan kan vi klare os som pc forbrugere specs.


    Er pc virkelig en dyre fornøjelse hvis vi ikke betragter spil priser og går ud fra begge parter har en skærm.



    Eksempler:


    http://www.reddit.com/r/builda…a_pc_thats_more_powerful/


    http://www.toptengamer.com/400-pc-build-vs-ps4/

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Byg den over en Pentium G3258 ca. 400 kr.


    OC den til 4,3 - 4,4 GHz


    Brug stock køler, der medfølger.


    Et billigt men OC venligt h81 mob ca. 350 kr.


    Et billigt kabinet til ca.188 kr. Spire Diablo SP1059B-R


    450w Xfx pro PSU ca. 350 kr.


    320 gb HDD til ca. 325 kr.


    4 Gb RAM ca. 325 kr.


    Sapphire RADEON R7 260X OC 811 kr.


    Total = 2749 kr.


    Så har du 251 kr. til mus og tastatur. :-)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • En PC vil altid være dyrere - Men den har også en længere levetid i forhold til en konsol.


    Spilpriser, abonnementer og reparation efter endt garanti er alle ting der får prisen på en Konsol til at lande omkring på hvad en PC koster - og så er det uden muligheden for at bruge den til andet end hvad producenten mener du skal. (Dvs. kontorarbejde, gamle spil fra ældre tider og i det hele taget mere frihed hvad dine spil angår - grafik-indstillinger)


    (F.eks. koster et PS3 BD drev i omegnen af 6-700kr - Og det forudsat at du ikke bliver bannet fordi at du udskifter den forkert)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |


  • Set det kan man ikke argumentere imod! :goodpost:
    Køb en pc det bliver du gladere for i det lange løb. Hvis du vil kan du altid købe en controller senere, hvis det er det du gerne vil lege med.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Set det kan man ikke argumentere imod! :goodpost:


    Mjooo... Intet OS og ingen skærm (hvilket immervæk er vigtigt til en PC medmindre man bruger sit TV)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Lyder nice nok, hvad side har du brugt til at se priser?

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Mjooo... Intet OS og ingen skærm (hvilket immervæk er vigtigt til en PC medmindre man bruger sit TV)


    Trådstarter bad om pris uden skærm, hvilket også er det eneste rimelige når man sammenligner Xbox One og PS4 med en PC. Konsollerne har jo heller ikke en medfølgende skærm.

  • Trådstarter bad om pris uden skærm, hvilket også er det eneste rimelige når man sammenligner Xbox One og PS4 med en PC. Konsollerne har jo heller ikke en medfølgende skærm.


    Nej det har de selvfølgelig ikke - Men I licensland? Nej jeg ville nok vædde med at der er flere med TV end en PC skærm hvis de ikke ejer hverken konsol eller PC i forvejen. Absolut ikke urimeligt udover af OP's scenarie er. 8)


    Baseline - Du får sjældent hevet dit TV ind i kontoret, så du må have fat på en monitor. Men en konsol får typisk lov at stå i stuen med eksisterende TV.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Personligt ville jeg mene at man også burde vælge samme formfactor, så Pc'en har samme frihed til at stå fremme i stuen.
    Måske ikke et vigtigt punkt for en teenager, men for os, som ikke bor alene er det ikke sikkert et atx kabinet får lov at stå ved stuealteret ;)


    Så er der også sagen omkring spillene - hvilke kan man kun få til konsol, som for mig er det ste vigtigste punkt.
    Grafisk har jeg også svært ved at tro at en PC til under 5.000 kan lavere grafik på niveau med en PS4/xbone.


    I så fald skal man kiggw brugt, men så mener jeg også man skal sammenligne med brugtpris på konsollerne (som dog ikke er vildt lave endnu).


    Men en PS4 koster også kun 2888 lige pt.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Nej det har de selvfølgelig ikke - Men I licensland? Nej jeg ville nok vædde med at der er flere med TV end en PC skærm hvis de ikke ejer hverken konsol eller PC i forvejen. Absolut ikke urimeligt udover af OP's scenarie er. 8)


    Baseline - Du får sjældent hevet dit TV ind i kontoret, så du må have fat på en monitor. Men en konsol får typisk lov at stå i stuen med eksisterende TV.


    Licens er irrelevant, da PC og konsol hver for sig udløser licensbetaling. Også hvis man hypotetisk set ikke har en skærm eller et fjernsyn.


    Det kan da godt være man kun har et fjernsyn. Men en PC kan jo sluttes til et fjernsyn lige så let som en konsol kan. Der er ingen der siger en PC skal stå i et kontor, eller at man nødvendigvis overhovedet har et kontor.

  • Så er der også sagen omkring spillene - hvilke kan man kun få til konsol, som for mig er det ste vigtigste punkt.
    Grafisk har jeg også svært ved at tro at en PC til under 5.000 kan lavere grafik på niveau med en PS4/xbone.


    Det er kun ganske få spil der kan fås til PS4, som ikke kan fås til PC. Omvendt er der enormt mange spil der kan fås til PC, men ikke til PS4.


    Mht. grafikken, så har PS4 18 aktive GCN CUs, hvilket giver 1152 shaders. Det ligger midt mellem et R9 270 med 20 GCN CUs ~ 1280 shaders, og et R7 265 med 16 aktive GCN CUs ~1024 shaders. Clocks er desuden lavere. Så man skal lidt højere op end i systemet ShoutingSeeker satte sammen, men også kun lidt.

  • Licens er irrelevant, da PC og konsol hver for sig udløser licensbetaling. Også hvis man hypotetisk set ikke har en skærm eller et fjernsyn.


    Det kan da godt være man kun har et fjernsyn. Men en PC kan jo sluttes til et fjernsyn lige så let som en konsol kan. Der er ingen der siger en PC skal stå i et kontor, eller at man nødvendigvis overhovedet har et kontor.


    Hold nu op med at fluekneppe mine posts med et mikroskop og forstå konteksten Sakk. Jeg snakker generelt her (åbenlyst) og statistik - Licensen har ikke altid inkluderet en PC eller Smartphone - derimod har TV i så mange årtier at alle og deres kæledyr har et TV. Det er helt fint hvis du kender en der har sin PC stående på lokummet eller på loftet, men det har intet med gennemsnit at gøre på nogen som helt måde. Eller for den sags skyld sidder med deres PC i stuen og må bruge en kikkert for at læse tekst - ja eller flytter skærmen helt op i fjæset). En Konsol er primært til spil - Men på PC er brugerfladen ikke lavet til at du sidder 1-2m væk)


    Jeg gentager - Der er langt større chance for at du allerede ejer et TV som er konsol kompatibelt end at du ejer en PC Monitor. Hvilket er humlen i dette scenarie "Hvad er egentlig billigst?". OP nævner at en skærm ikke er relevant - Men det er den i den "klassiske" diskussion.


    Derudover nævnes ikke OS i den indkøbsliste der er postet, hvilket heller ikke er irrelevant medmindre du får en OEM licens smidt i nakken eller er "Microsoft Student" og får Windows 8.1 gratis. Men omvendt er det heller ikke irrelevant at huske på at konsolspil er dyrere ("Steam Sales" og lign. anyone? For ikke at nævne en lavere udgivelses pris), du skal betale et mer-abbonnement bare for at komme online i mange spil og du skal hoste mere op for reparation efter endt reklamation - hvis du da overhovedet kan pga. konsolbanning)


    Peace - Out. *drops mic*

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |


  • Det er kun ganske få spil der kan fås til PS4, som ikke kan fås til PC. Omvendt er der enormt mange spil der kan fås til PC, men ikke til PS4.


    Mht. grafikken, så har PS4 18 aktive GCN CUs, hvilket giver 1152 shaders. Det ligger midt mellem et R9 270 med 20 GCN CUs ~ 1280 shaders, og et R7 265 med 16 aktive GCN CUs ~1024 shaders. Clocks er desuden lavere. Så man skal lidt højere op end i systemet ShoutingSeeker satte sammen, men også kun lidt.


    En downclocket GTX 480 svare cirka til en ps4. Linus fra LinusTechTips har lavet en virkelig god video, på lige netop pc vs konsol.


    http://www.youtube.com/watch?v=IHogNolObqk


    http://www.youtube.com/watch?v=tYG-7T2LVDc


    Jeg er en pc gamer og vil altid være en. Flere af mine yndlings spil kan ikke fås på konsol. Grafikken er ikke i nærheden af pc og du kan ikke få mods til spil. Hvilket nogen gange kan fixe eller genopliv gamle spil.


    Priserne på konsol er alt for højde til mit budget, især hvis du samligner det til g2a, cjscdkeys og cdkeyhouse priser. det er sjælendt jeg kan sidde og spille det samme spil i alt for langtid uden at havde noget andet ved siden af, eller andre spil at spille. Derfor vil det blive en dyr fornøjelse i sidste ende.


    Som hardware entusiast er der ikke meget at hente ved konsol. Hvis jeg skulle købe en konsol vil det være for at bruge den som et mediacenter. Men selv der kunne jeg også bygge et selv.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet 2 gange, sidst af jesper101996 ().


  • Men igen er det jo irrelevant, da en PC præcis lige så let kan sluttes til et fjernsyn. Jeg tror første gang jeg gjorde det var omkring 1995. Doom 2 på et dengang enormt 40-tommer fjernsyn, det var tider.


    Så trådstarter har fat i den lange ende når det gælder skærmen.


    OS er en anden snak, jeg ved ikke hvorfor du prøver at argumentere over for mig med det.
    Selvfølgelig kan man bruge Linux, men det er bare ikke lige så velegnet til gaming som Windows.


  • En downclocket GTX 480 svare cirka til en ps4. Linus fra LinusTechTips har lavet en virkelig god video, på lige netop pc vs konsol.


    Det passer sikkert okay med et GTX 480. Men sammenligningen med R9 270 og R7 265 giver bedre mening, da de bruger præcis samme arkitektur.

  • Men igen er det jo irrelevant, da en PC præcis lige så let kan sluttes til et fjernsyn. Jeg tror første gang jeg gjorde det var omkring 1995. Doom 2 på et dengang enormt 40-tommer fjernsyn, det var tider.


    Og igen (igen) har jeg allerede svaret på den - Held og lykke med at kunne læse nogen form for tekst i 720 eller 1080 på et TV medmindre du sidder med øjenæblerne helt oppe i flimmeren. :$

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Right... Bliv du bare ved med at leve i den boble, Sakkura.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Synes jeg bliver nødt til at komme med et par kommentarer.


    I mit forslag til de ca. 2700 kr. er der ikke Windows med i prisen, men en brugt Win 7 koster ikke alverden. Og når man har Windows til til pc'en har man betydelig større frihed ift. et lukket system som ps4.


    Ydermere kan man bygge et bedre/ mere potent system, hvis man tager udgangspunkt i intro prisen på Ps4, som lå på +/- 3500 kr. men prisen på ps4 er faldet en hel del på det seneste grundet priskrig.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

    Rettet en gang, sidst af ShoutingSeeker ().