Ny blæser og USB 3.0 hjælp, tak :)

  • Jeg har brug for lidt hjælp til valg af hardware.
    Blæseren på min
    CPU køler larmer som ind i Herning! Jeg vil gerne have den skiftet ud
    med en støjsvag model, men hvilken skal jeg vælge? Den skal være så
    absolut billig som mulig, bare den er stille, og kraftig nok til at
    køle min CPU ordenlig selvfølgelig. Jeg har målt blæseren til at være
    92mm


    Ud over det vil jeg købe mig en ekstern harddisk, har kigget på denne:
    http://www.edbpriser.dk/harddi…able-1-tb-id-5080594.aspx
    Dog
    har jeg kun USB 2.0 i min gamle computer, og overvejer at opgradere
    til 3.0, men igen ved jeg ikke om det overhovedet er muligt, eller hvad
    jeg skal købe til formålet.


    Billede 1: Blæseren jeg gerne vil have skiftet ud:
    http://postimg.org/image/qovj84yh3/


    Billede 2: Er det plads til USB 3.0?
    http://postimg.org/image/rll3j1ze5/


    Nogle billige bud er yderst velkomne.


    Min computers spec (Hvis det skal bruges til noget)
    Intel(R) Core (TM) Quad CPU Q8200 @ 2.33GHz
    NVIDIA GeForce GTX 285
    4GB Ram
    Windows 8.1

  • tror ikke det nødvendig og skifte hele cpu køler delen, du kan nok godt bare skifte blæseren ud med en anden 92 mm blæser, husk den skal være med 4-pins stik (PWM) hvis din bios skal kunne styre hastigheden på den.
    Til usb 3 til sådn en gammel spand kan du købe en usb 3.0 kort til en pci port, men syns måske det ikke rigtig kan svare sig, det er ikke ret meget hurtigere end usb 2 i min mening, og en usb 3 hdd kan sagtens kører på en usb 2 tilslutning, bare den smule langsommere.
    og så lige et tip, dine ram sidder forkert, hvis du vil have dem til og køre dualchannel, skal de sidde i port 1+3 eller 2+4

  • Okay, jeg dropper nok USB delen. Kan du linke til nogle blæsere, så billige som muligt, som er støjsvage. Har søgt på EDBpriser på <20 db, og under 100 kr, men er nogle af dem brugbare?



    Og hvad vil det sige at mine ram skal køre dualchannel? Hvad gør det af forkel?
    Tak :)

  • det skulle jeg da mene, jeg kan overføre filer frem og tilbage på usb 2 med omkring 40mb/s og omkring 80mb/s på usb 3, det er ikke ret meget forskel i min opfattelse, men det skal jeg da ikke kloge i :-)


    edit, ja jeg ved da godt at teoretisk kan det overføre med ca 600mb/s, men har nu aldrig set en enhed der kom over 100 mb/s (har så kun prøvet eksterne usb hdd'er og flashdrev) og min egen usb 3 hdd ligger på ca . de 80 mb/s

  • kan da godt se der er diverse test af usb 3 enheder, hvor der er målt op over 200mb/s, så jeg bukker mig da i støvet, har bare ikke rendt på en endnu der som sagt har været over de 100, ud af over 10 forskellige :-/

  • Det er rigtigt nok at hastigheden er meget svingende hvad angår USB 3 enheder - Men det er nok også at forvente så kort tid efter det er udkommet.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • USB 3.0 er i min verden slet ikke moden nok.


    Teknologien er fin nok, men hvad giver den dig, egentlig ikke ret meget undtagen man bruger en extern harddisk, ellers er det i mine øjne nyttesløs.
    USB 2.0 er ikke engang udnyttet til fulde, bare se på 96% af alle mus de kører USB 2.0, tastaturer er endnu værre, da over 90% af dem stadigvæk kører USB 1.1.


    Du kan da bruge teknologien til at overføre data, men comon for hjemmebrugere, der betyder det ikke en fis. Jeg gør meget i videoredigering og det er store og tunge filer, og forskellen imellem USB 2.0 og 3.0, bevares den er da der, men intet er stærkere end det svageste link i en kæde, og USB 2.0 fungerer og virker, det tager bare lidt længere tid(sekunder).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.