Vandkøling på en Radeon R9 290, nødvendigt?

  • Hej Forum!


    Jeg står og overvejer at købe et brugt Radeon R9 290 grafikkort (samme model som der ses i denne video: http://tinyurl.com/pdjbao4). Kortet har ført været brugt til at mine coins.


    Jeg ville høre om det er nødvendigt at vandkøle kortet, hvis det alligevel ikke skal overclockes?
    Hvis ja, vil det være bedst med et fullcover eller et kølehoved? (Fullcovers er bare meget dyre :thumbdown: )


    Jeg spekulerer også på om kortet kan have taget skade ved den forhenværende ejers brug, hvis han har overclocket det?


    Jeg håber på et hurtigt og beskrivende svar.


    Stolen :9xo :rules:

    Games:


    Heroes of Newerth, CS:GO & BF4.

    _________________________________________________________________________________________________________


    Only the dead has seen the end of war.

  • Det er ikke pinedød nødvendigt, men det vil være mere stille og yde bedre.


    Der er også mulighed for at sætte bedre luftkøling på (som i denne artikel), det behøver ikke nødvendigvis være vand.


    Kortet har næppe taget skade, ud over blæseren nok har kørt en del omdrejninger. Den bliver jo slidt op på et tidspunkt. Men det er ligegyldigt hvis man alligevel skifter køler.

  • Kører selv med Tri-X fra Sapphire, men hvis du skal have den bedst mulige løsning med mindst muligt arbejde, så er det en aftermarket luftkøler som den fra Arctic Cooling, du skal have fat i.


    Vandkølingen giver i mine øjne ikke mening, medmindre du skal køle hele din PC og jeg har personligt lige skaffet mig af med mit, da jeg simpelthen ikke gad det vedligeholdelse, vandkøling kræver.


    Alternativt kan du købe en AIO CPU køler og en bracket til grafikkort, men vil stadig pege mere på en luftkøler: http://www.anandtech.com/show/…iquid-gpu-cooling-bracket

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Altså har opretter fundet et ref.kort med ref. køler på, så er både det nemmeste og den bedste løsning luft, sådan er det og det skal være den fra AC cooling.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for de specifikke svar!
    Ja, jeg har nemlig fundet et specifikt ref.kort med ref. køler. :thumbup:
    @MichaelH med Arctic Accelero Xtreme IV VGA Cooler bliver kortet bare utroligt bredt, siden der også er en heatsink til bagsiden.
    Da mit kabinet er et Cooler Master Elite 430 (Midi Tower) kan dette måske blive problematisk, da min CPU kølers heatsink også er rimelig stor.
    Vil det være muligt at bruge kortet, selvom bagsidens heatsink ikke er påsat, eller vil det blive for varmt?

    Games:


    Heroes of Newerth, CS:GO & BF4.

    _________________________________________________________________________________________________________


    Only the dead has seen the end of war.

  • Har du fået kortet og synes det larmer for meget? For ellers kunne du afvente og se, om det overhovedet bliver nødvendigt.


    Ellers er der alternativer som Alpenföhn Peter 2, Prolimatech MK-26 og Raijintek Morpheus. De er alle tre ret ens, og også meget store, men måske de fylder mindre bagpå kortet end Arctic Cooling.


    Tag et kig hos cASEKING: http://www.caseking.de/shop/ca…eatpipes:::10452_120.html

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Har du fået kortet og synes det larmer for meget? For ellers kunne du afvente og se, om det overhovedet bliver nødvendigt.


    Ellers er der alternativer som Alpenföhn Peter 2, Prolimatech MK-26 og Raijintek Morpheus. De er alle tre ret ens, og også meget store, men måske de fylder mindre bagpå kortet end Arctic Cooling.


    Tag et kig hos cASEKING: http://www.caseking.de/shop/ca…eatpipes:::10452_120.html


    Renegger


    Nu har jegselv været i stue med en R9 290X med ref.køler på, og det er ikke et sted man har lyst til at tilbringe meget tid sammen med et ellers rigtig godt kort.
    Køleløsningen er simpelthen for dårlig, uanset om GPU er lavet til at kunne tage de +90 grader, den lyder ligesom Nvidias FX-5800 under pres, ellers mors discount støvsuger, den siger bare wwwwuuuuuuuu hele tiden under pres i de høje toner.


    Til opretter:


    Har du plads til, at få bagpladen på, så er det klart det bedste. Den er ikke nødvendig, da både Renegger og jeg har en Sapphire R9 290 uden bagplade og mit kort har aldrig været over de 77 grader selv i unigine benchmark, som giver dit kort, et run for the money hvor det bliver mere varmt end det nogensinde kommer til i spil, det er vi vel enige om.
    I alle spil ligger jeg imellem 55-57 grader, det kan være i metro 2033, BF3, BF4, AC black flag, 1920x1200 med ALT på højeste, så kommer den ikke længere op på temperaturskalaen.


    Ellers har Renegger givet dig flere rigtig gode bud på en aftermarket køler, som nok skal holde dit nye kort køligt.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Nogle af os er jo forskellige og ikke så sarte med lyd fra PC'en, men er ikke ét sekund i tvivl om at jeg ville synes det var for larmende ;)


    Hvis det er noget i nærheden af GTX480, så er det i hvert fald :P


    Jeg har haft købt et par grafikkort med referencekøler, men ender altid med at skifte køleren i sidste ende. Om det så et 7800GT, HD5970 eller GTX480. Så er det også nemmere, at få kortene til at se ens ud, hvis man skal ud og køre Crossfire eller SLI :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Hej, igen tak for gode og dybdegående svar!


    Jeg tror jeg prøver med Arctic Accelero Xtreme IV!


    De flester hjemmesider tilbyder alligevel 30 dages returret, så det kan vel ikke skade.


    Igen tak for hurtige og gode svar.


    mvh
    Stolen :9xo
    :rules: :rules: :rules: :rules: :rules: :rules: :rules: :rules: :rules: :rules: :rules: :rules: :rules:

    Games:


    Heroes of Newerth, CS:GO & BF4.

    _________________________________________________________________________________________________________


    Only the dead has seen the end of war.