kan en switch dele signalet fra en router?

  • kan en router fordele ip adresser gennem en switch ?


    overvejer at anskaffe mig en billig switch til stuen så tv box ps3 og media maskinen kan få en kablet forbindelse, men ejg er i twivl om om routeren kna se enhederne gennem en switch ??


    håber der er nogle af jer kloge hovedet der kan gi et svar :-)


    /DWMC

  • Som hurtigt svar, så ja, og så længe vi snakker om unmanaged layer 2 switche, så kan du sammenkoble alle dem du vil uden det påvirker connectiviten mellem enhederne. Alle alm. consumer switche er layer 2 switche, så du skal bare finde en der passer dit behov i form af hastighed og antal porte.

  • Den eneste kommentar jeg kan komme med er den kun er 100Mbit - Hvis du vil koble en NAS eller noget lign. som faktisk har en chance for at komme over the 100Mbit på den, så drosler den (routeren) hastigheden ned til hvad Switchen kan håndtere.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Svarer til omkring 10-12MBs, hvilket burde være nok til stort set al video, medmindre du sidder med noget 4K ukomprimeret :P

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvorfor ikke bare lige ofre 10-50kr mere og så få en med gigabit?? Den første dag du skal overfører noget eller noget video bliver bare lidt krævende, bliver du tosset i hovedet af den begrænsede hastighed af megabit.


    der er mange til næsten samme pris som har gigabit.


    fx: http://www.edbpriser.dk/switch…-id-693670.aspx?q=gigabit

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • ja ok det er jo en pris forskel der er til at overse :-)


    hmmm gad vide om min router kører med gigabit ethernet??
    eftersom det bare er standart routeren fra waoo så ved man jo aldrig :-)


    jeg siger tak for input nu skla fruen bare overbevises om at flere kabler er en god ide :-)

  • Det ligemeget med din routers hastighed på LAN port, HVIS du vel og mærke kan få alle dine enheder til at sidde i gigabit switchen ;-)
    Jeg har selv haft sådan en kedelig router fætter fra TDC, som kun havde 100Mbit interface. Købte en lille gigabit switch, som bare stod ved siden af. Den har så min PS3, Popcorn, PC'ere og andre slige sager og filer imellem kører så Gbit. Forudsætningen er selvsagt, enhederne skal jo gerne have gigabit ethernet ;-)

  • Hvad Blipper siger - Data skal ikke forbi Routeren hvis du sender data fra en enhed til en anden som begge sidder på switchen, så hastigheden på dén er forholdsvis ligemeget medmindre du har en forbindelse højere end 100/100 selvfølgelig. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • well problemet er at min spille maskline står på stue etagen og resten er i stuen... men jeg skla nok finde en løsning :-)


    et netkabel og en boremaskine burde være en billig løsning (cat 6)

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hvis du skal trække kabler, kan du godt låne tang af mig (er i Århus hver dag) - jeg kan ikke huske om jeg har en rulle Cat5E liggende, men ellers er det jo heller ikke den store udskrivning.