Bærbar computer til videoredigering, men hvilken?

  • Hey tweak!


    Efter endda nogle år væk fra computerverdenen, er jeg nu tilbage og hold da op det svært at følge med nu!


    Er godt klar over så mange gb ram som muligt, men hvad kører man med nu? sidst jeg havde en computer havde den 2048 mb ram, og det var vilde sager! :rules:


    Jeg søger efter en bærbar computer! som skal kunne redigere mine videoer, fra mit gopro kamera! og gerne i en kvalitet som er til at arbejde med, uden at computeren nøkker afsted! :9xo


    Jeg vil gerne lægge omkring 5000 i det, kan godt strække mig lidt, er det muligt evt. at købe en Macbook pro for den pris? Kan en Macbook air klare det? eller skal vi måske ud i noget helt tredje? og måske en helt anden pris? :huh:


    Kom gerne med gode ideer, da jeg er helt på bar bund hvad jeg skal kigge efter!


    Mvh. Mathias // Tunfisk

  • Først og fremmest.


    Macbook Air og videoredigering må du aldrig bruge i sammesætning. Det vil absolut ikke blive en sjov opgave.


    Dernæst.. for 5000kr... du får altså ikke noget specielt der henvender sig til Workstation/videoredigering.


    Hvis du direkte skal bruge den til videoredigering vil jeg nok nærmere hæve budgettet til 10-15.000kr. Ellers er det bare en helt almindelig bærbar computer du skal have.


    Men til de 5000kr, vil jeg nok sige denne her: https://www.komplett.dk/acer-aspire-e5-572g-156-hd/817388


    Men som sagt, så er der ikke noget specielt videoredigerings venligt over den. Det er bare en ganske almindelig bærbar.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hej



    mange tak for svar!


    Det jeg skal bruge er selvfølgelig bare en bærbar computer som gerne skulle kunne trække et program til at redigere videoer med, Det er hverken professionelt, ell. kun til hobbybrug!


    Hvad er grunden til at macbook air er udelukket? Hvad så med en pro?


    Computeren skulle også gerne kunne bruges til at tage med så vil helst under 15" :)

  • En air er en meget svag computer (rent ydelsesmæssigt) (og starter først ved 7000kr og op for den lille 11"), og en Macbook Pro er slet ikke i sigte til 5000kr (den lille 13" starter ved 11.000kr). Desuden får du bare mere rå power ved at vælge en Windows maskine frem for en Mac maskine (set ud fra samme budget).


    Når det kommer til video redigering, så er større normalt = bedre, i det at de programmer man bruger til at videoredigere gerne kræver noget arbejdesplads. Men forstår self godt du gerne vil kunne have den under armen. Men må desværre fraråde dig vælge en 11" og 13" er absolut minimum - som jeg ser det.


    Men du skriver du gerne vil bruge den til videoredigering, og så handler det altså bare om så meget kraft som overhovedet muligt på CPU og RAM området. GPU er også vigtigt, men det er mere op til det program du har tænkt dig at bruge, så derfor er det en mindre prioritet - især på det budget du har. En SSD er guld værd ved videoredigering, da det er meget harddisk intenst arbejde, da den konstant skal bruge dataen derfra.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hey
    Jeg er ikke helt så enig med første svar, dog enig i det med Mac, 11"/13" er for småt.


    De fleste redigeringsprogrammer kan selv finde ud af, at benytte de muligheder din GPU kan leverer. Hvis du overskrider mulighederne, jamen så skal tingene bare renderes inden du kan se dem, ofte kan man dog se preview i nedsat kvali. Typisk er det ved smarte fancy overgange mellem clips som skal igennem sådan en process.
    Som sådan kræver redigering altså ikke det helt vilde, det vildeste er nok pladsen, men gigabytes koster ikke alverden idag. Du kan sagten benyttes en god USB 2/3 disk til dine projekter, hvis du bare benytter din hurtigste disk som editeringsdisk. Dine clips kan altså god ligge på en USB, mens settings i dit editeringsprogram peger på din hurtige disk som temp disk, altså der hvor den arbejder.
    Skulle jeg anbefale noget så kig her:
    http://www.refurb.dk/products/…-kun-4199kr-billigst.aspx
    Opgrader til 8Gb ram, koster ikke alverden.


    Have fune
    Mvh


  • De fleste redigeringsprogrammer kan godt bruge GPUer, men som jeg også skrev, så kommer det meget an på programmet, om det rent faktisk kan udnytte GPUen. Når det så er sagt, så er det også kun BESTEMTE GPU'er og du kan derfor ikke bare købe den du vil. 8|


    Men det har så lykkes dig at finde en computer med en ældre og dårligere ydende CPU, mindre RAM (ja du skriver godt nok han skal opgradere, men så bliver den også 600kr dyrere, hvilket så gør den dyrere end mit valg). Dens harddisk er halv så stor og har ikke SSD-cache indbygget som burde kunne give lidt hastighed. Dernæst så er GPUen igen ældre og dårligere ydende end den jeg har fundet.
    Det den bærbar du har fundet har, er dog en bedre opløsning på skærmen (HD vs FHD) hvilket er guld værd og så har den et blu-ray drev - men det var ikke noget #tunfisk bestemt skrev han manglede. Så det er lidt op til ham selv at vurdere om det er noget han vil prioritere. :rolleyes:


    Men du skriver at det er muligt at redigere på et ekstern medie som fx USB 2.0.. og ja det er da muligt og ligeledes er det også muligt at redigere video på en gammel Athlon XP 2600+ single core AMD CPU fra 2003, men jeg kan bestemt ikke anbefale det. :thumbdown:


    En USB 3.0 harddisk kunne jeg gå med til, men alt under, sløver unødvendigt systemet. Jeg gætter næsten på du ikke sidder til dagligt og arbejde med videoredigering. :whistling: :razz:

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Gode svar :rules:


    Jeg kan dog ikke rigtig bedømme, om jeg virkelig får noget ud af sådan en computer til 5000, eller om man skulle smide et par tusinde mere (omkring 7500 maks) og få noget der er endnu bedre?
    Eller om det bare er at smide ekstra penge efter noget ubrugeligt?


    Som sagt er hovedsagen at den skal bruges til noget hobby redigering af videoer, som jeg optager, med et gopro kamera og drone
    Harddisk plads er selvfølgelig en god ide, men kunne evt. godt tænke mig at have klippene liggende på eksterne enheder (Usb 3.0)


    Jeg kan godt forholde mig til at 11 og 13" bliver for småt, kan en 14" evt gøre det?
    syntes at 15.6" er lige en tand for stor, når man skal have den med i rygsækken sammen med tabletten! Men igen, det er rart nok den er lidt stor, når man alligevel har tabletten med som kun er 10.1" 8| :boxed:


    Det er sku ikke nemt, har dog kommet frem til at det bliver en windows PC
    Troede faktisk mac var fremme lige på det plan med redigering af video, men nok om det!


    //Tunfisk

  • Personligt sidder jeg ved en stationær med 2x 24" samt 1x 22" og det er fint til mig. Men kunne sagtens bruge noget større.


    Men ja, om du vil smide de ekstra tusinde kroner er op til dig selv. Men det kommer meget an på hvor meget tid du vil bruge på det.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Tiden på det bliver lidt begrænset, da jeg arbejder en del




    Men når jeg så har fri vil tiden gå med det, da jeg godt kan lide det :9xo


    Kom gerne med nogle bud hvad man evt. kan få for et par tusinde ekstra? om det kan betale sig!


    ¨


    // Tunfisk

  • det her kunne være et bud den har dog en lidt lille skærm... den findes også med en 17'' men det er nok lige stort nok at skulle slæbe rundt med... men med en ekstern skærm så burde den være pretty spot on :-)
    i5 processor, ssd, usb3 og et ok grafikkort :-)


    http://www.mm-vision.dk/s4368-kompakt-gamer-baerbar

  • det her kunne være et bud den har dog en lidt lille skærm... den findes også med en 17'' men det er nok lige stort nok at skulle slæbe rundt med... men med en ekstern skærm så burde den være pretty spot on :-)
    i5 processor, ssd, usb3 og et ok grafikkort :-)


    http://www.mm-vision.dk/s4368-kompakt-gamer-baerbar


    Processoren er den samme som i den jeg fandt, og det er igen 8GB RAM, ligesom i mit bud.


    Det du får der, er en SSD og et grafikkort der er bedre (om kortet så kan bruges, ved jeg ikke. Kan ikke umiddelbart finde support for det).


    Men hvilket program vil du da redigere i? Det er ret vigtigt, at vide i forhold til om GPU'en kan udnyttes, og om det derfor er værd at smide penge efter det.



    Skærmopløsningen og det trådløse netkort er dog bedre, men personligt ville jeg hellere lægge pengene i en bedre processor - gerne noget quad.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650