Installering af harddisk i bios.

  • Jeg skulle installere windows 7 på min bærbar og da jeg så ville formatere harddisk inde i windows install delen.


    Så trykkede jeg "Delete Driver" for mente bestemt det var sådan jeg skulle gøre for at oprette ny så jeg kunne opdele
    min harddisk i 2.


    Men jeg kan ikke få lov til at trykke "New" og nu beder den mig installere mit drive/harddisk formoder jeg.


    Nogen der ved hvad jeg gør for at rette dette.


    Når jeg prøver at boot min dvd, sker der intet når den beder mig trykke på en vilkårlig tast.

  • Det er bestemt ikke sådan du gør - Du kan faktisk ikke formatere den harddisk (Partition rettere) som systemet er oprettet på inde fra det samme Windows. Sletter du driveren, sletter du systemet's evne til at "snakke" med harddisken. Det rører slet ikke harddisken selv. :)


    Når din bærbar starter op skulle der gerne stå noget ala. "Press F12 to select boot drive" eller noget lign. (Kan være en anden tast den beder om). Tryk på den indtil den kommer op med en menu hvor du kan vælge DVD drevet og du skulle få installationen til at starte op.


    Den typiske metode med formatering er at boote op fra din DVD og så selv slette den (de) partitioner du vil af med og så installere oven på den "frie plads" det efterlader.


    Du vælger den advancerede installation på skærmen nedenfor.
    http://www.techtalkz.com/galle…7-2008-11-04-14-54-52.jpg


    Og så vælger du den partition som det gamle system ligger på og vælger slet - Og så vælger du den "ikke allokerede plads" som den efterlader og trykker næste.
    http://www.techtalkz.com/galle…7-2008-11-04-14-55-06.jpg

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har prøvet at tage 2 billeder af hvordan det ser ud når jeg prøver at installere og når jeg er kommet fra hvor jeg vælger "Advanced" hvor så der skulle komme det billede fra det sidste link.


    Men ved mig ser det sådan her ud.
    http://i.imgur.com/ViefWtk.jpg


    Her kan jeg så kun trykke Refresh eller Load Driver (Når jeg trykker load driver får jeg denne boks op)
    http://i.imgur.com/xZavYCj.jpg


    Her aner jeg så slet ikke hvad jeg skal stille op.

  • Det er da godt nok sært - Din harddisk skulle altså dukke op på den liste uden at du behøver en driver (Det bruges typisk kun til RAID med flere harddiske)


    Det eneste jeg kan komme i tanke om er at harddisken enten er slået fra inde i din BIOS - Eller at den er gået død (eller har en løs forbindelse). Den skal altså være på den liste når det er en helt ordinær bærbar. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Men lige siden jeg trykkede delete har den ikke været der..


    Og jeg har ikke været inde i selv bios og ændre noget med sorteringen af prioteringen af boot.


    Men hvordan installerer man så sin hard drive som den jo skriver jeg skal gøre..

  • Måske ikke det mest opfindsomme svar, men har du prøvet at reset BIOS? "Load to optimized settings", eller noget lignende. Husk at "Save settings and reset" efter du har gjort det. (Alt afhængig efter hvordan dit BIOS fungerer)


    /Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • På de laptops jeg har haft har det været F2 under boot der lukkede op for BIOS, men det plejer at blinke frem på skærmen et kort øjeblik som noget af det første. Derfra vælger du så Load Optimized som nævnt før

  • Jeg har lige været inde i bios og der trykkede jeg "F9 Reset Default" mener jeg den hed og nu kommer min harddisk frem som den burde på installationen :)


    Så nu er den igang med at installerer windows 7

  • Jeg har lige været inde i bios og der trykkede jeg "F9 Reset Default" mener jeg den hed og nu kommer min harddisk frem som den burde på installationen :)


    Så nu er den igang med at installerer windows 7

    Det var godt at høre :)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13