ny CPU køler

  • Jeg er i den uheldige situation, at min Antec AIO køler valgte at stå af her den anden dag. Det var pumpen som gik i skudder mudder, så sådan et færdigt system kommer ikke på tale igen, så hellere luftkøling.


    Jeg leder efter toppen af poppen indenfor luftkøling idag, og prisen er faktisk ligegyldig, bare det er det bedste.


    Jeg har selv tænkt over Polimatech, Phantek og Noctua, da ingen andre rigtig kan følge med de 3 i mine øjne.


    Mine krav:


    1. stille
    2. ordentlig køling
    3. ordentlig montering
    4. god under pres hvilket vil sige at kunne holde min gamle Zambezi nede på fornuftige temps selv ved et heftigt OC, og det skal være stille.
    5. twintowers er NOGO!.


    Jeg tænker selv på Polimatechs Megahalem ver. 3, som har standard AM3+ montering fra fabrikken og så smække et par Noctua blæsere på den.


    link


    Eller


    Noctuas NH-U14S


    og lidt Phanteks twintower, men den er klart sidste valg i mine øjne.


    Lige nu......holder jeg egentlig mest på Polimatechs bud, grundet den er gennemprøvet og har klart den bedste montering i verden(min mening), så smide et par gode blæsere fra enten Noctua, Noiseblocker eller Bitfix på den.


    Fordelen ved Noctuas bud, er jo du får en topend køler incl. blæser, som kan hamle op med alt, dog med en lidt dårligere monteringsløsning og vægt.


    Kom endelig med bud, som måske kan gøre valget lidt lettere, men ligenu er jeg 70/30 i Polimatechs favør.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Bequiet, Noctua eller themaltake laver de bedste luft køler på marked. Er dog ikke sikker på at themaltake laver slim udgaver af deres luftkøler.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hvad er der galt med monteringsløsningen på Noctua-køleren? Fungerede perfekt med min NH-U12S. Man får også et gratis monteringsbracket hvis nye sockets kræver det, det er lækker service.

  • Hvad er der galt med monteringsløsningen på Noctua-køleren? Fungerede perfekt med min NH-U12S. Man får også et gratis monteringsbracket hvis nye sockets kræver det, det er lækker service.


    Det ved jeg godt Sakkura at Noctuas montering er god, men den er bare ikke lavet som Polimatecs, der er kraftigere udført. Du har så en køler, som jeg osse har kigget en del på, nemlig NH-U12S, da forskellen til storebroderen ikke er ret stor i preformance hverken med 1 blæser eller i push/pull.


    Der hvor jeg overvejer tingene er vægten, da Noctuas NH-U14S vejer 935 gram, altså det er noget af en klods og have siddende i sit kabinet.
    Polimatecs Megahelem vejer 790 gram uden køler og kører med 120mm blæsere, ganske som din og vil næsten veje det samme som Noctuas NH-U14S komplet monteret, forskellen for mig ligger i 2 cm i højden af køleren med næsten samme effektivitet hvis ikke den er helt på linie med Noctua.


    Jeg har læst side op og side ned i de seneste dage og må give både Jesper1996 og Mario ret, jeg havde helt glemt Bequiet, men pardon my french, det er fand´me osse en klods selvom ydelsen og lydniveau er helt i top :9xo .


    Jeg har læst et forum indlæg(kan ikke lige huske hvilken side) hvor en bruger, som havde NH-U14S havde den monteret så luften blæste opad i kabinettet og vægten af køleren gjorde at heatpipes bukkede, Noctua sendte så en ny køler uden beregning hvilket er topdollar service :9xo .
    Jeg er bare ikke glad for at skulle have 1 kilo køler hængende som er 16,5cm høj på mit bundkort(NH-U14S), når jeg kan få næsten samme ydelse ved enten at tage NH-U12S eller Polimatechs Megahalem hvor begge "kun" bruger 120mm blæsere og giver næsten samme ydelse.


    Jesper1996, nu er Polimatech startet af folk, som er gået væk fra Termalright, da de mente de kunne lave bedre kølere selv under eget navn, bare se på deres Genesis model, som jeg ved 1 her fra sitet har haft eller bruger endnu, altså 1 fra crew.


    Bare for at tage en ting, som jeg sætter højt, nemlig støj, så er her et copypaste:


    Ligheden med Thermalrights Ultra 120 eXtreme er til at se, men
    Prolimatech har taget det bedste fra den og gjort Megahelms endnu bedre
    med et optimeret findesign, større finareal og specielt
    monteringssystem.
    Megahalems er optimeret til blæsere der drejer med 800-1.200 rpm, så du
    behøver ikke en larmende stormvind for at opnå dens suveræne ydelse!.

    Altså, det bedste fra begge verdner, en køler som ikke er for høj og sat sammen med de bedste blæsere for lavt støjniveau, så må det da blive godt i sidste ende ? .
    Blæserne kunne være, som nævnt i post 1, Noctua, Noiseblocker eller Bitfix med PWM.


    Jeg har så et special bygget kabinet fra Lian-Li hvor jeg har 2 x 140mm blæsere i toppen og 1 x 140mm i fronten med plads til en ekstra i front samt 1 x 140mm bagtil , som egentlig trænger til at blive skiftet ud, efter tro tjeneste, men lejerne er begyndt at kunne høres, så de skal skiftets osse.


    Som jeg sagde, så er prisen egentlig ligegyldig og jeg forestiller mig et sted imellem 1500-2000 for køleren, samt totalt 4 blæsere ligenu, så kan jeg leve med at de sidste blæsere bliver skiftet, når vi kommer hjem fra ferie engang i August.


    Med et system, som indeholder et R9 290 tri-x OC fra Sapphire som blæser varmen rundt i kabinettet, så blev mine Lian-Li blæsere sat på en hård prøve her i sommervarmen og de er simpelthen fundet for dårlige ligenu, så de skal skiftes ud med nogle som er mere effektive og ikke mindst mere lydsvage og som kan levere tryk nok uden at lyde som en mindre jetjager grundet lejerne er ved at være slidte.


    Faktum er stadigvæk 70/30 til Polimatech :9xo


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Så blev det Polimatechs Megahelem som vandt :9xo .
    Sat sammen med 2 Bitfenix blæsere, så skulle det vel egentlig kunne holde min gamle Zambezi kold nok?.


    Nu har jeg bestilt de resterende blæsere osse, så må min bedre halvdel sgu leve med 1 mindre drink i Paris.


    God sommer til alle brugere og crew på verdens bedste Hwsite.............tweak.dk :9xo :rules: :goodpost:


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Hold dig LANGT væk fra Bitfenix blæsere jeg har prøvet dem alle og jeg er alt andet end imponeret over dem efter som de slet ikke er i nærheden af hvad Bitfenix påstår de kan, det er totalt fup de larmere mere end de påstår de gør de flytter mindre luft end de påstår og de trykker mindre end de påstår, plus at jeg har ikke engang harft mine i 2 år og motoren er ved at stå af på alle de 4 jeg har købt, hold dig langt væk fra Bifenix blæsere de er noget billigt junk med specs der er totalt løgn og latin.


    Noctua har et ton blæsere der er værd og kigge på Be Quiet skulle også være ret godt og har hørt det samme om Noiseblocker blæsere.
    http://www.coolerkit.dk/shop/120x25mm-254c1.html


    Du får hvad du betaler for og for 100 kr får du ikke en blæser der er noget værd desvære, føler mig ret meget snydt da jeg som sagt selv har købt 4 BitFenix Spectre PRO og de har skuffet mig meget og det er ellers imponerende da mine krav ikke er særlig høje.

  • Hold dig LANGT væk fra Bitfenix blæsere jeg har prøvet dem alle og jeg er alt andet end imponeret over dem efter som de slet ikke er i nærheden af hvad Bitfenix påstår de kan, det er totalt fup de larmere mere end de påstår de gør de flytter mindre luft end de påstår og de trykker mindre end de påstår, plus at jeg har ikke engang harft mine i 2 år og motoren er ved at stå af på alle de 4 jeg har købt, hold dig langt væk fra Bifenix blæsere de er noget billigt junk med specs der er totalt løgn og latin.


    Noctua har et ton blæsere der er værd og kigge på Be Quiet skulle også være ret godt og har hørt det samme om Noiseblocker blæsere.
    http://www.coolerkit.dk/shop/120x25mm-254c1.html


    Du får hvad du betaler for og for 100 kr får du ikke en blæser der er noget værd desvære, føler mig ret meget snydt da jeg som sagt selv har købt 4 BitFenix Spectre PRO og de har skuffet mig meget og det er ellers imponerende da mine krav ikke er særlig høje.


    Jamen, nu jeg jo gjort det, så må det komme an på en prøve.
    Du mener, med rette at de ikke er pengene værd, så bliver det sgu nioseblocker og jeg smider den bitfenix ud. Ser ud til min bedre halvdel mister lige en drink mere i Paris ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Send dine Bifenix retur og få pengene igen, de er ikke pengene værd da de mere eller mindre ikke flytter noget luft plus at de larmer ret meget på tros af de flytter så lidt, og som sagt mine er ikke engang 2 år gamle og motoren er ved at stå af på alle 4 og de har ikke engang kørt på max hele tiden.
    De er billige fordi de ikke er særlig gode, du får hvad du betaler for desvære

  • de nye noctua fans skulle være the shizzle. hvis jeg havde pengene havde jeg skiftet alle mine blæsere ud med dem :) plus de kommer automatisk med en low rpm adapter til :-)

  • de nye noctua fans skulle være the shizzle. hvis jeg havde pengene havde jeg skiftet alle mine blæsere ud med dem :) plus de kommer automatisk med en low rpm adapter til :-)


    Jeg køber 5 af de nye Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 blæsere når jeg skifter kabinet og så ryger mine Bitfenix i skraldespanden

  • Noctua, noise blocker og gentle typhoons er alle samme fantastiske blæser, men hvis man gerne vil had en bestemt farve eller udseende, så bliver man nød til at købe Corsair eller bitfenix blæser.


    Ebo: det med Thermaltake/polimath vidste jeg slet ikke. Faktisk kendte jeg overhovedet ikke polimath :-)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Noctua, noise blocker og gentle typhoons er alle samme fantastiske blæser, men hvis man gerne vil had en bestemt farve eller udseende, så bliver man nød til at købe Corsair eller bitfenix blæser.


    Ebo: det med Thermaltake/polimath vidste jeg slet ikke. Faktisk kendte jeg overhovedet ikke polimath :-)


    Hvis det er rød du går efter så har Phobya et en rød version af en Noise Blocker blæser så du både kan få der ser godt ud og ikke er junk.
    Er den her jeg snakker om
    http://www.aquatuning.us/media/image/78373-2.jpg

  • Nu er Polimatech køleren monteret, og jeg bukker mig ydmygt i støvet, den er altså fantastisk :9xo .


    Jeg har i 2 andre maskiner, en Xigmatek ds1284 med HDT teknologi og en Noctua NH-U12P og de er hver især rigtig gode køle elementer, MEN denne tower køler er altså helt speciel.
    Monteringen gik som en leg og efter 10-15 minutter var maskinen klar til at blive startet op igen.
    Ganske som Noctua, så kommer Intel og AMD montering hver for sig, så der er egentlig ikke rigtig noget at tage fejl af og man får en unipose med de dele, som skal bruges uanset om det er Intel eller AMD, så det er vel logik for burhøns i sidste ende.
    En stor sprøjte højtydende kølepasta PK-2 har osse fundet vej i tilbehøret og ikke bare en lille pose til en enkelt gangs montering, godt gået :9xo, dog bruger jegselv en anden med diamantstøv i, men nu har jeg en ekstra .


    Delene til selve monteringen, dem er der bare ingen som gør dem efter, jeg har aldrig set noget ligende. Det er dele af så høj kvalitet, at man får tårer i øjnene bare ved at kigge og røre ved dem.
    Det er faktisk noget bedre end selv Noctuas monteringsløsning, så ved I selv, at baren er sat højt.


    Til et AMD system genbruger man bagpladen, men monterer en ekstra plade foran på bundkortet, på med køleren og smækker en 1 cm bred flyaluminiums plade igennem bunddelen af køleren og skruer den fast med fjedermonterede skruer, ganske som Noctua.


    Har du små fingre så kan du montere køleren uden brug af værktøj, da alt kommer med fingerskruer, ellers skal der lige findes en stjerneskruetrækker og alt går som en leg.


    Jeg prøvede igår i et 28 grader varm rum og spille lidt BF4 og lige at se hvordan den ville opføre sig med et OC på 1,1Ghz altså op på 4,2Ghz. Temps kom ikke over de 47/50 grader målt med realtemp og maskinen var hviskende stille. Det som egentlig "larmede" mest var en meget stille susen fra mit Sapphire R9 290 Tri-x OC men med de 5 nye blæsere isat, så er maskinen blevet, som jeg egentlig gerne ville have den, altså en stille og dejlig maskine :)) :clap: :T .


    Jesper1996, du kan jo læse lidt om dem her og de sætter ikke deres lys på nederste hylde når de selv tager mægtige Noctua ved hornene og de gør det flot.
    Desværre er der ikke så mange i Europa som kender til dem, men de er store i Asian og Amerika samt indenfor OC verdenen underfor Europa, og det er egentlig en skam, dertil fortjener de bedre.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hold da fast de er billige! Dine temps er sgu da ikke helt dårlig. Kan dog se at der ikke følger blæser med selve køleren, men det gør vel ikke så meget da man nok alligevel ender med at købe nogen.


    http://www.coolerkit.dk/shop/p…ech-megahalems-3616p.html

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hej Sam.


    Fedt at høre, at det er så god kvalitet og at det hele spiller :9xo


    Har du et direkte link til køleren? Når jeg Googler "Polimatechs Megahelem" synes jeg ikke rigtig der kommer noget frem.


    /Peter


    EDIT: Doh! Kan se Jesper lige har linket til den! ;)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13


  • Jeg købte den ved Coolerkit, altså denne her, husk lige der kommer INGEN blæsere med, men du får holdere med til 2.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Jeg købte den ved Coolerkit, altså denne her, husk lige der kommer INGEN blæsere med, men du får holdere med til 2.


    Mvh
    Sam

    Okay tak, jeg er også ganske tilfreds med min CM 212 Evo, men lidt nysgerrig er man vel :)
    Den ser ret sweet ud!

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13