Windows 7 med 1 GB RAM/1,6 single-core

  • Hej Tweakers.


    Som de fleste ved, er Windows XP ikke understøttet længere, og det giver jo til dels problemer med ting som netbank. Min kæreste har en 11,6" bærbar med 1 GB RAM og en 1,6ghz Intel Atom-et-eller-andet.


    Ville det være et fuldstændigt dødsfødt projekt at installere Windows 7 på sådan en maskine? I så fald skulle det selvfølgelig være 32-bit.


    Jeg har ikke prøvet den "scanner" som Microsoft har lavet (http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=20), tænkte det var smartere at spørge herinde først.


    Nogle der har nogle erfaringer? Jeg forventer ikke selv det er nogen god ide, men man kan jo overraskes :)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Jeg har installeret Windows 7 på en 600MHz celeron med 2GB RAM.
    Den var lidt længe om at boote men kunne snildt køre noget jukebox software, dog skulle der ikke særligt meget igang før den blev temmeligt sløv :)
    Derfor vil jeg mene at en Windows 7.
    Selv har jeg en laptop med en single core AMD Neo, det er en sløv fornøjelse men det går til surf og andre småting :)

  • Jeg har installeret Windows 7 på en 600MHz celeron med 2GB RAM.
    Den var lidt længe om at boote men kunne snildt køre noget jukebox software, dog skulle der ikke særligt meget igang før den blev temmeligt sløv :)
    Derfor vil jeg mene at en Windows 7.
    Selv har jeg en laptop med en single core AMD Neo, det er en sløv fornøjelse men det går til surf og andre småting :)

    Okay fedt nok ;)


    Tænker umiddelbart 1 GB RAM kommer til at sløve ekstra?


    Man kan selvfølgelig deaktivere mange visuelle ting i W7, det burde også løsne for RAM- og grafikbrug

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Ja, tror egentligt den ville have gavn af ekstra ram hvis det var muligt - den kommer nok til at tærske en del på harddisken, det gør nok ikke underværker for hastigheden :)
    Du kan jo altid installere det, og så lave en vurdering :)

  • Ja, tror egentligt den ville have gavn af ekstra ram hvis det var muligt - den kommer nok til at tærske en del på harddisken, det gør nok ikke underværker for hastigheden :)
    Du kan jo altid installere det, og så lave en vurdering :)

    Ja mon ikke, men lige PT kører den heller ikke særlig godt, så det kan næsten ikke blive meget dårligere :)


    Jeg må forsøge mig ad, tak for din hjælp.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Jeg ville klart anbefale Linux til sådan en maskine. Det kan gøres meget mindre krævende end Windows 7 (eller 8 ).

    Tak for dit svar.


    Jeg tror dog ikke det ville falde i god jord hos min kæreste, hun er ikke just nogen computer-entusiast for at sige det mildt :) Jeg har heller aldrig selv prøvet det, men muligheden skal da også overvejes.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Mit forslag: undersøg om sata-controlleren klarer sata3.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA
    i så fald kan en ssd harddisk komme til at køre rimelig godt. Swap på harddisken bliver hurtigere og load af windows og programmer. Desuden skal du så i controlpanel for windows 7 lave en user setting på virtuel hukommelse (swap), at den har et maksimum på f.eks. 500 Mb. Det er typisk dette, der er i vejen, når windows bliver for langsom: en eller anden presset situation hamrer swap op på flere gigabyte, og den falder ikke igen. Herved bliver opstart og lukning også meget langsommere.
    Sti til denne indstilling: højreklik denne computer, egenskaber, avancerede system indstillinger, ydeevne, indstillinger, avanceret, skift, fjern flueben ved automatisk, sæt start og max og så OK flere gange.

  • prøv at lave en boot usb pind med ubuntu på :-) så kan hun prøve det før hun skriger nej! det er egentlig et ret fedt styre sytem til små maskiner. og hvis hun alligevel ikkeskal spille på den så er det mere end rigeligt :-)

  • Min bedre halvdel gjorde et "kup" sidste år og købte en lille Dell Inspirion mini brugt, osse med både en Atom CPU samt xp installeret, og det skulle jo laves om.
    Jeg havde en af de billige windows 8 pro liggende, fra december sidste år og det blev installeret på en kære lille maskine. Der blev jeg egentlig overrasket over hvor godt det egentlig kører, når først lige den er kommet op i gear, og er startet ordentlig op.
    Den(maskinen) tøffer bare derud af, helt uden problemer og jeg er egentlig blevet lidt glad for den selv, bare sådan engang imellem.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Har nu installeret Windows 7 32-bit på den, og må sige det kører ret godt indtil videre.


    Tak for jeres hjælp!

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13