Nyt Gaming Rig - Mangler Kabinet/strømforsyning

  • Hej Tweak-community!
    First time poster, men med mange år som læser.


    Dette vil være mit første forsøg på at lave en budget gaming pc, da mit budget ligger på de ca. 7000kr alt incl. Jeg er for nyligt faldet pladask for det nye stand alone DayZ spil, og skal have en maskine som kan trække det; Eventuelt også med twitch-streaming samtidigt.


    Jeg har forsøgt at sammensætte dele, og har tilmed læst relevante reviews til nedenstående dele, hvor jeg her gået på kompromis med det jeg kan. Jeg er dog stadig meget i tvivl om sammensætningen, samt hvilket kabinet jeg skal erhverve mig for at gå den optimale lufttilførsel, og nedkøling. Der hersker ingen tvivl om at en vandkøler lige er sagen, men da jeg har lavet computeren således, at der er rum til forbedringer, opdateringer, udskiftninger osv, er det fremtidsudsigter når økonomien er dertil.


    Hvad jeg beder jer om at kigge på er nedenstående sammensætning; Pro's con's og eventuel anbefaling af hvilket kabinet m. strømforsyning som kunne være ideél til sammensætningen.


    Bæstet ser således ud indtil videre:


    Mobo: MSI Z87-G45 GAMING 859kr
    CPU: Core i7 I7-4770K 8 MB (Intel Boxed) (3,5ghz (OC 3,9ghz)) 2011kr
    GPU: MSI N760 TF 2GD5/OC (2 GB) 1642kr
    RAM: G.Skill DDR3 1600mhz 2x4 614kr
    SSD: Kingston SSDNow mS200 120 GB 546kr (anden harddisk vil blive købt senere til lager)
    Skærm: BenQ GL2450E (Blank sort) 749kr
    Tower/Kabinet/strømførsyning (MEGET I TVIVL) LC Power Pro-Line PRO-933B 449kr
    -----------
    I alt 6844 kr.


    Hvad synes i? Det jeg er mest interesseret i er om kabinettet samt strømforsyningen er nok i forhold til plads og køling?


    Jeg glæder mig til at høre fra jer!


    -Lasse Pedersen

  • Jeg synes personligt det er latterligt at spendere så mange penge på en i7 processor - du kunne ligeså godt købe en i5 - du mister "kun" Hyperthreading som du ikke skal bruge i gaming :)


    Og skal du overclocke? Hvis ikke så behøver du ikk Z bundkort eller K prcessore :) Så er et H bundkort fint og en non K prcessor fint, man kan hente et par hundrede ekstra der, og så kan man altid smide lidt ekstra i grafikkortet, fordi det ser ud til at du har valgt at spare der hvilket nok er det sidste sted du skal spare :D

  • Mange tak for din besvarelse! jeg havde overvejet præcist det samme du nævner med at gå ned i processoren til en i5, dog med mulighed for OC til fordel for grafikkort opgradering.
    Hvad ville du anbefale af grafikkort til mit budget og anvendelse samt evt kabinet og strømforsyning?


    EDIT: Jeg kiggede lige processorer igennem, og fandt frem til at i5 CPU'erne i det prisleje jeg tænkte på blot har 4 tråde frem for de 8 på i7 processorerne - er der nogle af jer som har erfaring med netop denne forskel?

  • Forskellen mellem Core i5 og Core i7 er primært at Core i7 har hyperthreading. Begge har 4 kerner (når vi snakker LGA 1150 i hvert fald). Hyperthreading giver i bedste fald 20-30% ekstra ydelse, men i langt de fleste spil og en del programmer vil forskellen være et rundt nul. De ekstra tråde gør ingen forskel fordi de fleste spil og en del programmer kun kan udnytte 2-4 tråde.


    Kabinettet du har kig på et ret fesent, og den inkluderede strømforsyning er formentlig decideret elendig. Det er for det meste bedst at købe kabinet og strømforsyning separat, medfølgende strømforsyninger har det med at være noget billigt bras. XFX Core Edition 550W plejer at være et godt køb i den rimeligt billige ende, og kabinettet kunne f.eks. være et Corsair Carbide SPEC-01 (men afhænger også meget af hvilket udseende man foretrækker).


    På SSD-fronten kunne du overveje en M.2-SSD hvis det skal være småt. Ellers en almindelig SATA-SSD, eksempelvis Crucial MX100.

  • Opgrader blot til et Nvidia 770 GTX :) Det koster kun 400-800 mere alt efter hvilket mærke/model du går efter og dem har du jo nærmest sparet hvis du køber dig en i5 processor! :)

  • Jeg værdsætter jeres besvarelser - mange tak! Som I nok kunne regne ud er jeg lidt grøn på området så alt som i har skrevet er klar taget til eftertanke! jeg får kigget på gpu, kabinet og strømforsyning samt ssd asap!


    Jeg tror jeg dropper den i7 til fordel for en i5-4670k som jeg også kan oc og beholder ovenstående mobo.


    Sakkura: mener du at en almindelig sata er bedre end mSata eller gør det ingen forskel?

  • Sakkura: mener du at en almindelig sata er bedre end mSata eller gør det ingen forskel?


    Nej, udvalget er bare større med SATA end mSATA. Selve teknologien er den samme, mSATA er bare en mindre udgave. Lige den SSD du har kig på er i den langsomme ende efterhånden, og prisen er ikke så lav som tilsvarende SATA-SSDer.


    M.2 er efterfølgeren til mSATA, og er på mange måder igen en mindre udgave af SATA Express (efterfølgeren til SATA). Det er kun nogle bundkort der har de her nye porte, og faktisk er udvalget af SSDer større med M.2 end SATA Express (stadig meget lille udvalg, til gengæld er det SSDer der er hurtigere end SATA og mSATA kan klare).

  • Du bliver nødt til at skifte den der PSU ud, LC Power har ikke andet end junk og de er ikke blevet bedre siden jeg sidste købte en.

    Jeg tror jeg følger Sakkuras anvisning - så passer mobo og kabinet også sammen i farven :-)



    Nej, udvalget er bare større med SATA end mSATA. Selve teknologien er den samme, mSATA er bare en mindre udgave. Lige den SSD du har kig på er i den langsomme ende efterhånden, og prisen er ikke så lav som tilsvarende SATA-SSDer.

    M.2 er efterfølgeren til mSATA, og er på mange måder igen en mindre udgave af SATA Express (efterfølgeren til SATA). Det er kun nogle bundkort der har de her nye porte, og faktisk er udvalget af SSDer større med M.2 end SATA Express (stadig meget lille udvalg, til gengæld er det SSDer der er hurtigere end SATA og mSATA kan klare).

    Ok, ja det kan jeg godt se - det skal jo svare sig når man anskaffer sig en SSD at den er noget hurtigere end de 7200 rpm... Jeg kigger på det med SSD'eren og ser om det kan være med i budgettet.

  • Ok, så har jeg det fulde spec på computeren indtil videre, efter jeres fantastiske kommentarer:


    Mobo: MSI Z87-G45 GAMING 859kr
    CPU:Core i5 I5-4670K 6 MB (Intel Boxed)(3,5ghz (OC 3,9ghz)) 1488kr
    GPU:ASUS GTX770-DC2OC-2GD5 (2 GB) 2149kr
    RAM: G.Skill DDR3 1600mhz 2x4 614kr
    SSD: Crucial M550 128 GB (anden harddisk vil blive købt senere til lager) 637kr
    Skærm: BenQ GL2450E (Blank sort) 749kr
    Kabinet:Corsair Carbide Series SPEC-01 359kr
    strømførsyning: XFX Core Edition PRO550W 400kr


    ------
    I alt 7255 kr



    Det endelige beløb slutter med at sprænge budgettet en anelse, men så må jeg jo bare spare et andet sted :evil:


    Mit valg af SSD ligger på at hastigheden på denne til fordel for den som er dobbelt så stor er højere end MX100'eren, samt er en anelse billigere. Det er kun de mest krævende spil samt OS som skal være på denne harddisk, så kræver ikke den store plads når alt kommer til alt. Så må jeg jo købe en større når jeg engang kommer til flere penge i fremtiden :rolleyes:


    Jeg har haft min tvivl om hvilket GTX 770 GPU brand jeg skulle gå efter. Ud fra min research, menes at en Asus ville være det mest fordelagtige hvad det angår varme i kabinettet, og forskellen mellem denne og en MSI er blot 50kr.. Men ellers er det sq ved at ligne noget!


    Som afslutning skal jeg blot have fundet en BILLIG win7 et eller andet sted - er der nogen af jer der kender et sted hvor jeg kan slippe en plovmand for OS'en?


    Endnu engang tusind tak for jeres hjælp her på forummet - det er rigtig værdsat!

  • Ja, efter en nærmere inspicering af specifikationerne, kan jeg se at de har de samme læse/skrive hastigheder i MBps frem for IOPS...


    Jeg ser om jeg lige kan finde de sidste 100kr for at få en dobbelt så stor harddisk :-)


    Forresten, Sakkura, det kabinet du anbefalede; er dette nok til det spec jeg har, samt er der mulighed for OC på GPU og CPU uden alt for stor overophedning?