Hjælp til forbindelse af hjemme netværket.

  • Hej tweakere, jeg ønsker at kable alle mine enheder i det lille hjem, for at undgå tab og for at få den optimale oplevelse.


    Jeg mangler hjælpe til hvad jeg skal bruge for at forbinde det hele, uden at skulle trække kabler i hele hytten.
    - Jeg er i tvivl om jeg skal bruge en routere mere til mit underholdnings center, eller om der skal bruges en switch? (evt. alternativer)


    Jeg har tilføjet en lille paint tegning over mit ønske, om kabling til stort set alt.


    På forhånd tak.

  • Hvis du skal bruge en switch eller en hub, så skal den sidde til en router for at fungere. En switch eller hub kan, så vidt jeg ved, ikke levere ip adresser, og skal derfor være forbundet til en eller anden form for dhcp server(en router har denne feature).
    Hvis du har mulighed for at smide en switch til en router skulle det fungere fint.

    Asus Maximus VII Formula m/ Intel i 7 4790K @ 4,6 GHz
    16GB Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz CL9 @ 1632 MHz
    2xSamsung 840 Evo 240GB (RAID 0) og WD Red 2TB
    Asus Strix GTX 980 Ti DCU III OC @ 1380 MHz

  • Tak for de hurtige svar.


    LeetDonkey : Jeg vil helst undgå kabler over det hele og at skulle borer huller i væggene, og jeg vil også hurtigt skulle trække 25-30m+...
    Hvordan virker den du linker til? - Jeg forstår at den bruger ledningsnettet til at fordele internettet, men hvordan virker det præcis og hvordan tilsluttes det? (det kunne helt sikkert være en løsning, hvis man ellers kan trække en fornuftig hastighed og forbinde alle mine enheder!)


    LeeMania: Ja, jeg havde nok misforstået switchens muligheder, og jeg løser ikke rigtig mit problem vil at forbinde den til routeren, det vil kræve et langt kabel...

  • #4
    I adapteren sidder der et helt almindeligt RJ45 udtag som du kender fra din switch, og alt andet med ethernet.
    Du skal derfor bruge minimum 2 adaptere, én henne ved dit modem/switch, og én henne ved den enhed du gerne vil have tilsluttet netværket.
    Herefter tilslutter du adapteren ved bare at sætte den i stikkontakten, en diode på adapterne fortæller dig om de kan se hinanden.
    Når du herefter sætter netværkskablerne i adapterne og hen til dine enheder bør de komme på netværket med det samme :-)
    Hastigheden er som sagt meget afhængig af mange faktorer i dit hjem, og det er egentligt kun et praktisk forsøg der kan fortælle dig om det kan lade sig gøre.
    Det er dog ikke unormalt at få imellem 80-100 mbit.
    Rent teknisk virker det ved at de kommunikerer på et frekvensområde der ikke er i brug på din elledninger.
    Der er dog mange ting der kan 'støje' i dette frekvensområde, især switchmode strømforsyninger som mobiltelefonopladere, opladere til bærbare computere og almindelige ATX strømforsyninger er slemme til det, så det er som sagt noget du skal forsøge dig med :-)


    Hvis du har flere enheder der skal tilsluttes til det samme homeplug kan du bare trække netværksledningen fra dit homeplug hen til en lille switch og derfra ud til flere enheder.

  • Hej S.STAACK


    Jeg vil nok foretrække, at skulle trække et eller to ekstra kabler, og undgå ethernet over stikkontakterne. Begrænset throughput (maks 100 mbit), hvor du ved at trække kabler får mulighed for 1Gbit.


    Der er umiddelbart 2 muligheder for mig at se, hvor du ikke skal trække alt for meget kabel.


    Dog skal der lige nævnes, at der ikke skal benyttes netværks hub, da det er en gl. teknologi, hvor det rent netværksmæssigt er ringere i performance end en switch. Læs evt. op omkring forskellen på netværks switch og netværks hub. Kort fortalt, så køre trafikken i hub ud til alle porte i enheden, hvor de enheder der ikke ikke skal have trafikken bare ignorere den. Dette lægger beslag på båndbrede på alle porte. En switch kan selv finde ud af, at dirigere trafikken direkte til den port, hvor den enhed der skal have den sidder, hvilket ikke belaster de andre porte. F.eks. streamer du noget fra din NAS til dit fjernsyn via hub'en, hvilket også går ud over de andre endheder alt efter trafikmængde. Med switchen ryger trafikken direkte fra den ene port til den anden uden, at de andre porte mærker noget til det. Håber det er skrevet forståeligt nok.


    1. mulighed med basis ud fra dit ønske:
    Få fat i en gigabit switch, som du placerer ved dit tv-arrangment (TV, NAS, PS3 osv.), og trækker et kabel herfra og hen til din router ved din stationære PC. Derved får du hele dit tv-arrangement tilsluttet til dit netværk med din PC og din internetforbindelse.


    2. mulighed er, at flytte din router over til dit tv-arrangement, og suplere med flere port via en switch, hvis der ikke er nok. Herfra har du så kabel til dit modem, og et langt kabel til din PC.


    Som et helt 3. alternativ, hvor du gerne vil beholde setup'et efter dit ønske, så skal du evt. have kigget på en switch med mulighed for flere Vlan (Virtuelle netværk). Her kunne man lave et lukket Vlan mellem dit modem og din trådløse router, og så et Vlan til dit interne net. Dog kommer du ikke uden om, at du evt. skal have trukket flere kabler, eller have mulighed for, at kunne køre trunk-port mellem enhederne, men det bliver for teknisk og omkostningsfuld en løsning.


    Håber det måske kan hjælpe dig videre, og spørg gerne, hvis der skulle være noget.

  • Udelukkende efter billedet at se skal Router og Modem sidde hvor dit kabel kommer ind i lejligheden. Så sætter du en switch ved PC og bruger det eksisterende kabel til at sætte router og switch sammen.


    Og så et kabel fra router til TV - Ellers hedder det eneste fornuftige alternativ et ekstra kabel fra "væg" til PC og tilbage igen.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • LeetDonkey: Tak for den gode forklaring, det lyder så umeldbart bare ikke som løsningen, da den som du beskriver har et meget dårligt output på 80-100 mbit., og jeg skal helst kunne kommunikere uforhindret fra pc til nas og mediecenter, og uden tab af kvalitet ved f.eks. afspilning af 1080p film.




    mcmejsner: Tak for de meget vel beskrevet løsninger, og løsningen med det langt kabel og en switch ved medie-afdelingen lyder som det sikre valg.
    Jeg har lige målt med en tommelstok, og en ca. længde ligger på 15-16m langs væg, og ikke så langt som først antaget.
    Det kræver dog et halv stort hul for at få stikket igennem væggen, og det var lidt det jeg ville undgå. - Findes der en elegant måde at få stikket igennem væggen?




    HerrMansen: Jeg ved ikke helt om jeg er med på hvad du mener, men for lige at opklare sagen, kan jeg sige at indgangen fra væggen til min lejlighed ser sådan her ud: [Blocked Image: http://paraboleksperten.dk/images/Btns/PE-btn-kabtv-off.png]
    Der er så trukket et langt coax kabel til modemmet. (Der kunne føres igennem væggen, uden de store problemer, da "hoved" er ret lille, i forhold til et internet kabel...)


    Er der en switch i vil anbefale? 8 udgange burde være nok?

  • Du skal købe kablet uden stik, og så selv sætte stik på - det kræver ikke så stort et hul.


    Den lækreste løsning ville være at trække stikket og afslutte det i en dåse i vægen (i begge ender), og så et patchkabel fra dåsen og til der hvor du skal bruge det.
    I dit tilfælde ville det betyde at du sætter en dåse med 2 stik ved din internet-indgang og sætter dit modem og router op der, derfra tilslutter du LAN-siden af din router til de to stik via korte patch-kabler.


    Fra stikket trækker du et kabel ind til der hvor din computer er tilslutett (også afsluttet i en dåse) samt et kabel ind til TVet (igen afsluttet i en dåse). Nu kan du slutte en switch (eller hvad du nu har lyst til) til hver af de to dåser i hver sin ende og slutte alle enheder til der.


    En fordel her er, at du faktisk kan motere dåserne med helt almindeligt værktøj, og kablerne trækkes uden stik i enderne, hvilket kræver mindre huller i vægen.


    De stik du skal have fat i er sådan nogle:
    http://www.av-cables.dk/netvae…g-u-konnektor-2-stik.html


    + connectore der passer (cat5 eller cat6):
    http://www.av-cables.dk/netvae…-konnektor-stp-cat5e.html
    http://www.av-cables.dk/netvae…0-konnektor-stp-cat6.html


    Alle kabler kan så trækkes i bakker langs panelerne (eller i panelerne). Du køber så noget Cat5e eller Cat6 netværkskabel hos den lokale trikker (så du ikke skal ud og købe 100m rulle) samt en stribe patch kabler til at forbinde det hele med:
    http://www.avxperten.dk/netvae…rvekodede-patchkabler.asp



    Jeg har selv trukket kabler ud til alle rum som er afsluttet i dåser, og så et patchpanel centralt i huset (under en trappe), hvorfra alt bliver fordelt via en switch og en router - det er den løsning man bliver gladest for i længden!


    /ask

  • HerrMansen: Jeg ved ikke helt om jeg er med på hvad du mener


    http://peecee.dk/uploads/062014/Skema.jpg


    Sådan her ser jeg løsningen - Du vil have netværk til flere enheder i begge rum som kræver en stabil forbindelse. Dermed kræver det enten two stk. Switch eller dobbeltkabling (frem og tilbage) med Routeren i det ene rum.


    Vi kører derhjemme med en løsning meget ala. den første. Modem og Router står i samme rum og spreder derefter netværket igennem vægge med kabler.


    Edit: Det Peecee link døde da godt nok hurtigt? :crazyeyes:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/7411861/Andet/Skema.jpg

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Ja det kan man selvfølgelig - Vores er en smule mere ghetto, så kablerne er sømmet fast langs listerne og så boret lidt tilfældigt igennem væggen. :love:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • jacobask: Tak skal du have, det lyder som den mest gennemførte løsning, og formentlig også den man bliver gladest for. Men det ser også ud til at det bliver den dyreste løsning, og da jeg bor i lejelejlighed, ønsker jeg ikke at ofre en formue eller at lave det helt store indgreb... det venter jeg med til at jeg kommer til at eje noget, forhåbentligt om et par år. :)


    HerrMansen: Mange tak for det fine skema, det giver rigtig god mening når der kommer en tegning på. - Og umiddelbart er jeg mest tændt på dobbelt switch løsning, for at undgå dobbelt kabling igennem væggen.


    Jeg går ud fra at det er ligegyldigt hvor NAS'en bliver placeret? - (Den vil ikke tabe hastighed til nogen af enhederne?)



    Nu kommer 1000kr spørgsmålet, hvilke to stk. switch ville i vælge? - Og ville i trække forbindelsen med Cat7 kabler eller hvad?

  • På så lille et netværk vil du ikke kunne mærke forskel på hvor du sætter din NAS - Men hvis du smider den ind i stuen, sparer du jo en Switch på kort sigt. ;)


    Hvis du (som vi er) bor i lejemål, så ville ghetto metoden nok være det bedste, medmindre du kan få kørt kablingen ind under "forbedringer" som du får modregnet når du flytter ud - mener der er noget i lejeloven omkring den slags, såfremt du kan overtale udlejer. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja, getto løsningen vil virke fint, jeg ville dog stadigt vælge selv at sætte stikkene på. Kender du ikke en der ligger inde med en crimp-tang til RJ45? Du kunne godt have lånt min, men jeg bor nok lidt langt væk. Alternativt koster de ikke en bondegård:


    http://www.avxperten.dk/netvae…rj45-88-modular-stik).asp


    Af switch bruger jeg selv disse, så skal du bare vælge om du vil bruge med 5 eller 8 porte. Jeg syntes de fungerer upåklageligt og de fydler ikke meget:


    http://www.edbpriser.dk/switch…osafe-gs108-id-19770.aspx
    http://www.edbpriser.dk/switch…osafe-gs105-id-45328.aspx


    EDIT: Tag dig ikke af at jeg linker til avxperten, der er kun fordi det lige var let at finde der.


    /ask

  • HerrMansen: Ja jeg må nok bruge "Ghetto" løsningen, indtil jeg får noget andet end et lejemål :)
    Og ja det er da rigtigt, med din løsning kan jeg nøjes med en switch til at starte med, da jeg pt. kun har Pc'en der trækker et kabel i det ene rum.


    jacobask: Din løsning er helt sikkert pænere, men jeg har ikke en crimp-tang og jeg har aldrig prøvet at samle et netværkskabel... jeg tror også at den simple løsning er nok til min pt, da hullet sidder helt nede i det ene hjørne, hvor man stort set ikke ser det.


    Den switch du linker til, er sikkert en god mulighed, men er der andre og hvad skal man specielt se efter?
    (Jeg vil gerne ofre lidt ekstra, og købe noget kram)


    Vil man kunne mærke den store forskel ved at trække cat7 frem for cat6 kabler?

  • Jeg tvivler stærkt på du vil kunne mærke forskel på 6 og 7 i praksis. Du har i forvejen svært ved at presse 5e som tillader op til 1Gbit. Men hvis du alligevel skal ud og købe kabler du vil genbruge senere, så kan du ligeså godt overveje at købe de nyeste. ^^


    Mener heller ikke at prisforskellen er større end det er ligemeget i den længde du skal bruge.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg tvivler stærkt på du vil kunne mærke forskel på 6 og 7 i praksis. Du har i forvejen svært ved at presse 5e som tillader op til 1Gbit. Men hvis du alligevel skal ud og købe kabler du vil genbruge senere, så kan du ligeså godt overveje at købe de nyeste. ^^


    Mener heller ikke at prisforskellen er større end det er ligemeget i den længde du skal bruge.


    Ja det kan du have ret i, jeg tror også bare valget falder på Cat7 cabler. :)


    Jeg mangler stadigvæk lidt flere muligheder i valg af switch, hvis ville være så venlig at komme med anbefaling :)