Hjælp til at bygge en PC

  • Hej alle!
    En af mine venner har for nyligt spurgt jer til råds om hvilke dele han skulle sætte i sin nye PC.
    Jeres svar gjorde ham godt tilfreds, og nu er det så min tur til at forsøge at bygge en PC.


    Mit problem er at jeg har et højt budget (ca 12.000 kroner), og jeg ved ikke hvordan de skal fordeles på de forskellige komponenter for at få den bedste computer.



    Krav til min computer:
    Det skal nævnes at jeg ikke har kendskab til om nogle af de krav jeg stiller er unødvendige, da nogle af de andre krav måske vil dække over det. Dette er nok fordi jeg ikke er ekspert på computere, og hvad der er svært eller let for en computer at gøre.
    - Computeren skal primært bruges til gaming og måske videoredigering / streaming
    - Lige nu kører jeg et dual-monitor setup, og det vil jeg gerne fortsætte med.
    - Overclocking skulle helst undgås, men hvis overclocking gør min computer markant bedre, ville det måske være en mulighed
    - Det er ligegyldigt om der bruges SLI eller ej. Jeg vil bare have det som er bedst, inden for budgettes rammer
    - Støjniveau er heller ikke specielt vigtigt, det skal bare ikke forstyre dem som jeg snakker med.
    - Jeg ville foretrække mit nedkølingssystem var et normalt blæsesystem, men igen, hvis computerens ydeevne bliver forbedret markant pg.a. et vandnedkølingssystem, vil det også være en mulighed.


    Ud fra de krav, ville jeg gerne høre jeres bud på hvordan i ville bygge en computer ud fra budgettet, og hvilke komponenter i ville benytte jer af for at få den bedst mulige computer.



    Lige nu ser min liste således ud, men jeg tror ikke helt den holder:
    Opdaterede listen 2/6 11:39
    CPU: Intel I7-4770K 3.5GHz
    GPU: Sapphire Radeon R9 290 3x PCI-express 3.0
    PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W
    Bundkort: MSI Z97 Gaming7
    RAM: Kingston HyperX 16GB 2400MHz
    SSD: Samsung 840 EVO 250gb
    HDD: Seagate Barracuda 2TB
    Køling: Noctua NH-D14
    Kabinet: Fractal Design Define R4 Black Pearl
    Dvd afspiller: måske sparer jeg den her væk


    Jeg ser frem til at se jeres bedre bud end mit :9xo

  • Jeg ville sigte efter 8gb ram istedet for 4gb..


    Til PSU ville jeg eventuelt tage en XFX Core Pro PSU.. De er gode har jeg hørt :)
    Og alt afhængig af hvor mange grafikkort du har i sinde at køre med, vil deres 550W version være tilstrækkelig ved det grafikkort du har valgt, men hvis du senere vil have mulighed for at opgradere til to grafikkort, så kan du selvfølgelig vælge en større model for at fremtidssikre dit build..


    Til HDD ville jeg måske tage en Seagate Barracuda, som også skulle være god: https://www.komplett.dk/seagate-barracuda-2tb/653071?


    Til kabinet havde jeg selv overvejet et Fractal Design Define R4, hvilket er et rigtig lækkert og godt kabinet.. Jeg valgte dog deres Node 304 istedet pga jeg ville bygge en mini gamer.. Men måske det er noget for dig :) : http://www.edbpriser.dk/kabine…define-r4-id-6910738.aspx


    Mht køling, så har jeg hørt, at almindelig fan køling er ganske fin og generelt tilstrækkelig..


    Mht bundkort og CPU, så er der kommet en del nye på markedet som jeg ikke har kendskab til..
    Så det kan jeg ikke assistere med, hvilket der vil være mest anbefalelsesværdigt..

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Jeg ville bestemt smide flere penge efter et bundkort og få et bedre chipset, nu når du vil bestille en så highend CPU :)


    Hvis du skal lave videoredigering, er en større i7 CPU et godt valg, selvom jeg nok ville gå ned og vælge en i7-4770 CPU i stedet og kombinere det med et af de nye Z97 bundkort. For eksempel dette MSI Gaming 7 til knap 1.300,00 kroner. Et sådan system vil kunne overclockes og bundkortet har langt bedre strømstyring samt køling.


    8 GB ram er i dag en selvfølge, hvis du spørger mig. 4 GB er ved at være et levn, og det er ikke noget, jeg vil anbefale til nogen at nøjes med. Mht. til SSD så vil jeg nok anbefale dig en Samsung 840 EVO 256 GB i stedet for din nuværende 120 GB. Du kommer til at fortryde, at den ikke er større.


    thjen87 er inde på det rigtige med din PSU, og du kan blot tage en XFX Core Pro 550W. Den klarer sagen rigtig godt, og den kan klart anbefales. Fractal Design Define R4 er rigtig lækkert som kabinet, og det vil jeg også gerne slå et slag for :)


    Om et DVD drev er nødvendigt for dig er jo en smagssag, men her tager du bare et, der synes at passe dit temperament. Hvis du vil have luftkøling, kan denne Noctua NH-D14 være et rigtig godt valg.


    Vælger du AIO vandkøling, så er der mange forskellige, og lige så mange forskellige meninger herom.. Personligt har jeg tidligere kørt med Corsair H100, og det har fungeret glimrende.

  • Men Qtiez lader til muligvis at ville OC, eller i hvert fald holde mulighederne åbne..
    Burde det så ikke være en i7 4770k (altså k-modellen af 4770)?

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Hej begge, jeg er taknemlig for jeres indput, og det er helt klart noget som jeg vil se nærmere på.

    8 GB ram er i dag en selvfølge, hvis du spørger mig. 4 GB er ved at være et levn, og det er ikke noget, jeg vil anbefale til nogen at nøjes med. Mht. til SSD så vil jeg nok anbefale dig en Samsung 840 EVO 256 GB i stedet for din nuværende 120 GB. Du kommer til at fortryde, at den ikke er større.

    Med Ram ville jeg købe 2 eller 2*2 4gb ram, og ikke kun køre med 4. Bortset fra det, er de ok ram?



    Vælger du AIO vandkøling, så er der mange forskellige, og lige så mange forskellige meninger herom.. Personligt har jeg tidligere kørt med Corsair H100, og det har fungeret glimrende.

    Hvor meget mere kompliceret er det at bygge en computer med liquid cooling i forhold til en blæser?



    Men Qtiez lader til muligvis at ville OC, eller i hvert fald holde mulighederne åbne..
    Burde det så ikke være en i7 4770k (altså k-modellen af 4770)?

    Det med OC kommer an på hvor meget risiko der er forbundet med det, kontra hvor meget ekstra jeg får ud af det.
    Så vidt jeg ved, er jeg nød til, hvis jeg vil have en intel CPU, at have en k CPU, da den skal være unlocked.

  • AIO vandkøling gør dog ikke nogen særligt stor forskel. Med en luftkøler kan man spare en del penge, få mindre støj, og næsten lige så god køling. Til gengæld fylder en god luftkøler ret meget.

  • AIO vandkøling gør dog ikke nogen særligt stor forskel. Med en luftkøler kan man spare en del penge, få mindre støj, og næsten lige så god køling. Til gengæld fylder en god luftkøler ret meget.

    Hvilke(n) luftkøler vil du anbefale at man bruger?

  • Hvilke(n) luftkøler vil du anbefale at man bruger?


    Vil du holde dig til luft, så satte MickaelH baren højt ved at anbefale en Noctua NH-D14, så bliver det altså ikke bedre, dog er den både stor og i mine øjne grim, men det har jo intet med dens funktion at gøre.
    Ellers kan Prolimatech luftkølere anbefales til et godt Intel setup, som f.eks http://www.coolerkit.dk/shop/p…ech-megahalems-2179p.html , det er kongerne indenfor luftkøling idag.


    Vælger du AIO vandsystemer, jamen så er det frit valg på alle hylder, den ene er så men ikke bedre end den anden, måske lige bortset fra om du så vælger en radiator på 120MM eller går op og køber en 280mm, som f.eks denne https://www.komplett.dk/nzxt-k…-in-one-280mm-kler/770568


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • NH-D14 er en super køler, storebroderen NH-D15 ligeså :-)
    Udover at der selvfølgelig skal være fysisk plads til den i kabinettet skal du lige være opmærksom på RAM højden - RAM klodserne vil som oftest sidde under køleren, så der skal altså være plads til dem.
    Du vil dog få en både støjsvag og højtydende luftkøler med NH-D14(Eller NH-D15 for den sags skyld) så det er helt klart et anbefalelsesværdigt køb herfra :-)


    Som MichaelH er inde på er DVD-drevet en smagssag... spørgsmålet er om du overhovedet behøver det?
    Personligt har jeg kun brugt et USB tisluttet drev i min, da der ikke engang er plads til et DVD drev i mit kabinet.
    Jeg har dog kun brugt det til installation af windows 8 - men det kan man jo også sagtens klare via en USB nøgle i dag :-)


    Som det også bliver nævnt ville jeg, når du alligevel er oppe i en I7, købe et godt Z97 bundkort, og sørge for at I7'en er en K.
    Særligt i videoredigering kan man nemt få brug for de ekstra kræfter et overclock giver, og hvis du ender med at anskaffe dig én af de store Noctua kølere, så er du rimeligt godt udrustet til et fremtidigt overclock.


    Der er ihvertfald overskud i min egen NH-D14 til at overclocke min I7-3930K, så en 4770K med et langt lavere strømforbrug skulle overhovedet ikke være et problem ;D

  • Vil i anbefale mig at vente med at købe / bygge min computer?
    Den nye i7-4790k burde komme snart, som har 4.0 GHz og hvad er jeres holdning til AMD FX-8350 black edition eller AMd FX9590? Jeg ved godt de har en anden socket, så jeg skal finde et nyt bundkort, men AMD FX-8350 er billigere og har flere cores samt GHz. AMD FX 9590 har også flere GHz og cores
    PS: min liste er også opdateret

  • Jeg stod med samme spørgsmål da jeg skulle til at have ny maskine..
    I virkeligheden kan man blive ved med at vente på noget bedre hele tiden, da der konstant kommer nyt og bedre på markedet..
    Så medmindre det kommende har nogle features du gerne ser i dit build, så kan du ligeså vel indkøbe markedets nuværende og stadigvæk få et beast der kan tygge sig igennem det hele, men til en billigere penge :)


    Mht AMD, så har jeg læst nogen herinde nævne engang, at AMD ganske vist har flere kerner, men at Intel udnytter sine bedre..
    Hvor vidt det passer eller ej skal jeg dog ikke gøre mig klog på.. Men tror det er en smagssag i sidste ende hvilket setup man er til..

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Hvis det var mig ville jeg nok vente på 4790k, men det er lidt svært at svare på for vi ved ikke helt hvor god den er i forhold til 4770k. Den eneste virkelige forskel mellem de to vil være hvor godt de overclocker. 4770k kan nå omkring 4.5 GHz for de flestes vedkommende, men hvis 4790k kan nå 5 GHz relativt let er den måske værd at vente på. Computex finder sted i disse dage og der vises 4790k frem for første gang, så hvis du venter et par dage vil det være nemmere at træffe beslutningen.

  • Selvom du overvejer at fravælge DVD afspiller, så vil jeg nok alligevel slå et slag for, at man stadig idag kunne få brug for den..
    Ikke mindst i forbindelse med installation af Windows og lignende.. Og generelt bare just in case..


    Software bliver mere og mere baseret på digitale løsninger, men DVD eksisterer og produceres stadigvæk..
    Og så koster sådan en afspiller under 130 kroner :)
    http://www.edbpriser.dk/dvd-br…etailsalg-id-7687668.aspx

    Intel Core i7-9700k | Gigabyte Z390 Aorus Pro | MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z | HyperX Fury 16gb 3200mhz | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | WD Desktop Blue 1TB | NZXT Kraken X42 | Corsair RM1000X

  • Vil i anbefale mig at vente med at købe / bygge min computer?
    Den nye i7-4790k burde komme snart, som har 4.0 GHz og hvad er jeres holdning til AMD FX-8350 black edition eller AMd FX9590? Jeg ved godt de har en anden socket, så jeg skal finde et nyt bundkort, men AMD FX-8350 er billigere og har flere cores samt GHz. AMD FX 9590 har også flere GHz og cores
    PS: min liste er også opdateret


    Du køber et super grafikkort R9 290 - Dog! En I5-4670K er rigeligt til det grafikkort, eller en FX-8350 som er ca. lige så hurtig.


    Med hensyn til dit AMD VS. Intel spørgsmål, så kommer det anden på hvad du spille, nogle spil har en fordel med AMD, og andre en fordel med Intel - Typisk får de nyeste spil mest ud af AMD, og de gamle mest ud af Intel, årsagen er at de nyeste spil ofte kan udnytte flere kerner, en grim undtagelse er dog watch dogs, og der er sikkert et par enkelte til.


    En AMD yder ikke lige så godt pr. kerne, men har mange kerner, og har derfor mere CPU kraft til prisen, når spillet kan udnytte de kerner. Intel har få kerner, som til gengæld er hurtigere.


    Når du vælger, så ville jeg kikke på system requirements for de spil som du vil spille i fremtiden til en start, og der tænker jeg ikke på spil, hvor du allerede ved vil køre flydende, for så køre det jo flydende - Interessant er de spil som vil få en lav framerate, da det er dem du vil 'bitche' over:-) Kik også på prisen, de penge du spare kan bruges på noget andet.


    Ved du på forhånd at du vil ha en del programmer kørende i baggrunden mens du spiller, f.eks. skype eller ligende... Og ved du at du vil spille online, så er der større chance for at du vil få noget ud af at ha' mange CPU kerner.


    Generelt vil AMD give dig mest for pengene, men AMD har ikke en CPU jeg vil anbefale i stedet for en I7-4770K - Selvom AMD's FX-9590 generelt er hurtigere end I7-4770K, så bruger den mere strøm, og kræver et dyrt bundkort.


    Men som sagt, du har ikke brug for en I7-4770K, max. en I5-4670K, eller FX-8350 under normale omstændigheder.