Skifte fra Haswell (låst) til ikke låst

  • Hey.c
    Well, bryder mig i bund og grund bare ikke om, at jeg ikke selv på forhånd har valgt, om min cpu skal være Pinocchio, eller en rigtig dreng! Følgeligt selvfølgelig de konsekvenser det rent praktisk har. Derfor er jeg kommet frem til, at jeg nu vil skifte min I5 4430s ud, med en K model af en art. Det er så bare her jeg bliver i tvivl. Nu har I5/7 været dominerede så længe, er det et dårligt tidspunkt at foretage "ikke livsnødvendige" hardware mods; er der noget helt andet på vej - fx i følge med DDR4 ram??
    But at the end of the day, hvad vil I tilråde. I5/I7, stor eller lille betydning? Ville en I5 4670K måske ikke - næsten i hvert fald - være at foretrække frem for en I7 3670K? De skal vel næsten sammenlignes direkte over: 4670/4770 K og der er der vel givetvis en klar vinder, målt udelukkende på ydelse, men hvis man prøver at ydelse vs. pris med, hvad så? Er det en helt anden form faktor jeg skal over på måske - er det dumt ikke at spekulere i mere end 4 kerner efterhånden!!? Ja.. spørgsmålene er mange, håber I kan følge min tråd :-)


    Og hvad med bundkort?! :-) Z87 er vel enthusiasts only, so to speak, eller hvad?


    Jeg har da afgjort tænkt mig at lege og se det hele meget nøje an, meget tæt på ! Men på relativt kort sigt snakker vi måske et forsigtigt, lidt genert 6-8% permanent clock.... men jeg vil også gerne betale lidt ekstra - lidt! - for at man får lov at lege og at tingene er awesome i den kontekst!


    Håber nogen har gode forslag :-)


    God aften og tak.



    Paw.

  • Hvad har du af bundkort nu?


    Altså hvis du kun gamer og ikke laver video redigering og andre tunge ting.
    Så er det bare en i5 du skal have.


    At følge med i ddr4, der kommer nok til at gå et år før vi ser det. Og så skal man sikkert have den store pung frem.
    Så det ville jeg se bort fra.


    Hvis du gerne vil have det sidste nye, så kan du vente til juni hvor haswell refresh kommer iK modellerne.
    Der skal du så bare have et z97 bundkort med. Men de er lige på trapperne.

  • DDR4 understøttes af Haswell-E som udkommer om nogle måneder (i hvert fald inden årets udgang). Men Haswell-E er spild af penge til gaming o.lign. DDR4-understøttelse kommer nok først til mainstream-systemer i 2016.

  • Tak for svarene :-)


    Jamen for det første, så er jeg egentlig ikke den store gamer - jeg køber som regel "Battlefield, Far Cry eller Call of duty" når der udkommer en ny, ventet titel - men det er lige så meget for at "prøve kræfter" med dem - jeg får dem som regel ikke spillet ret langt. Men hvis der er lack i høje opløsninger, så ved jeg det er tid til at skifte hardware :-)
    Det eneste jeg rigtig spiller er "Skyrim" - som jeg endelig er kommet i gang med - og det har jeg ærlig talt ingen problemer med at trække.
    Resten af mit setup er som følger :




    Computer
    Mainboard : ASUS M51AC
    BIOS : AMI (OEM) 1002 09/27/2013
    Intel vPro : 9.00.01.1333
    Total Memory : 15.91GB DIMM DDR3


    Processors
    Processor : Intel(R) Core(TM) i5-4430S CPU @ 2.70GHz (4C 2.9GHz/3.2GHz, 2.9GHz IMC, 2x 256kB L2, 6MB L3)
    Socket/Slot : FC LGA1150


    Chipset
    Memory Controller : ASUS Core (Haswell) DRAM Controller 100MHz, 2x 8GB DIMM DDR3 1.33GHz 128-bit


    Memory Module(s)
    Memory Module : Crucial BLT8G3D1608DT1TX0 8GB DIMM DDR3 PC3-12800U DDR3-1600 (9-9-9-25 4-34-10-5)
    Memory Module : Crucial BLT8G3D1608DT1TX0 8GB DIMM DDR3 PC3-12800U DDR3-1600 (9-9-9-25 4-34-10-5)


    Video System
    Monitor/Panel : Samsung C27B750
    (1920x1080, 33.1")
    Video Adapter : NVIDIA GeForce GTX 680 (8CU 1536SP SM5.0 1GHz/1.2GHz, 512kB L2, 2GB 6GHz 256-bit, PCIe 3.00 x16)


    Graphics Processor
    OpenCL GP Processor : NVIDIA GeForce GTX 680 (1536SP 8C 1GHz/1.2GHz, 512kB L2, 2GB 6GHz 256-bit)
    Compute Shader Processor : NVIDIA GeForce GTX 680 (1536SP 8C 1GHz/1.2GHz, 512kB L2, 2GB 6GHz 256-bit)
    CUDA GP Processor : NVIDIA GeForce GTX 680 (1536SP 8C 1GHz/1.2GHz, 512kB L2, 2GB 6GHz 256-bit)


    Storage Devices
    WDC W2000AACS (2TB, SATA600, 3.5", 10000rpm) : 2TB (C:) (D:) (RAID0)
    WDC W2000AACS (2TB, SATA600, 3.5", 10000rpm) : 2TB (C:) (D:) (RAID0)
    KINGSTON SV300S37A250G (250GB, SATA600, SSD) : 234GB (E:)
    WDC WD5000AACS-00ZUB0 (500.1GB, SATA300, 3.5", 7200rpm, 16MB Cache) : 466GB (G:) (H:)


    Operating System
    Windows System : Microsoft Windows 8 Professional 6.02.9200
    Platform Compliance : x64


    EDIT: Jeg har ikke noget behov for at være "først og størst" - jeg regner også med at lade DDR4 og alt hvad der dertil hører ramme først, lade andre gøre deres dyrekøbte erfaringer og så tage tråden op derfra. Dog irriterer det mig efterhånden, at operere med en låst cpu, så derfor har jeg altså besluttet mig for at skifte.

  • Det mest oplagte er at få en I5-4670k samt et Z87 eller Z97 motherboard. I7-4770k er værd at gå efter hvis du bruger nogle programmer der udnytter de ekstra tråde. Der kommer en opgraderet Haswell cpu(Devil’s Canyon) som formentlig bliver afsløret næste uge på Computex, men som først kan købes i butikker til september. Problemet med de nuværende Haswell cpu'er er de ikke overclocker godt, da de ikke afleder varmen særlig godt. Det problem har Intel antydet de har løst med Devil’s Canyon, men det får vi måske svaret på i næste uge. Så det er måske værd at vente på.
    Du kan læse lidt om hvad der kommer af nye cpu'er her.

  • Tak til jer begge :-) dejligt med friske inputs :-)


    Bauner: Jeg kan sagtens forstå hvad du mener, men jeg tror lidt, at med en hobby som denne, så er sund fornuft bare ikke altid den udslagsgivende faktor ift. fx at opgradere sin hardware, selvom det faktisk ikke er nødvendigt.


    Hvad rå regnekraft angår, så kommer det ikke til at være spildt uanset hvad -jeg arbejder meget med tunge udviklingsmiljøer, bruger Solidworks til mange ting, corels store videoredigerings værktøjer mv. - så decideret meningsløst synes jeg dog heller ikke det er. Jeg synes sjovt nok på det sidste, at min nuværende cpu ved høje belastninger er begyndt at vise svaghedstegn - har aldrig haft decideret latenstid fx ved multitasking, men det er jeg begyndt at opleve lidt af... (og det er ikke KUN for at retfærdiggøre mine handlinger :-))
    Den anden ting er, at dybest set udspringer meget af dette også af dels irritationen over at være "tvunget i bur" - det irriterer mig at arkitekturen i fx min egen processor er bevidst låst - dels fordi jeg nogle gange bare har lyst til at "lege", men i lige så høj grad selve tanken!


    Leonona: Tak for nogle konstruktive forslag. Jeg er selv lidt kommet frem til, at det jo nok vil blive et valg imellem I5-4670k eller I7-4770k, som du også selv nævner. Umiddelbart ser jeg ganske udmærkede fordele at hente i I7´eren qua det arbejde den skal udføre, så det er velsagtens den vej jeg hælder mest. Du nævner en ny type processor; tja.. min første tanke var at stoppe og vente lige at se hvad det så er for noget - men det kan man bruge meget lang tid på i sidste ende; det er alligevel ikke kun misundt dem der oplever at leve i to forskellige århundreder, at opleve ny teknologi på markedet :-) så hvornår er så reelt det bedste tidspunkt - kommer det nogensinde... und so weiter.
    Tak for linket ligeledes... :-)


    Du nævner Z87 / 97 - er det bare nutidens DFI lanparty boards -ish?? :-) det er også et område jeg har været en del i tvivl... lige så meget fordi jeg simpelthen ikke har haft tiden - eller prioriteret det højt nok - til at følge tilstrækkeligt med i hvad der virkelig rørte sig.
    Men jeg snakker uden om igen.....


    I hvilket prisleje bør jeg evt. forvente at mit nuværende board og cpu ligger ift. videresalg? 4770´eren ligger lige over 2 lapper og jeg tænker at et decent board vel står i en tusse, så en 3000,- ville vel være rimelig tæt på virkeligheden? Hvad ville en fair brugtpris være for sådan et setup?


    Endnu engang tusind tak for jeres tid :-)

  • Z87 og Z97 er navnet på chipsættet på motherboardet. Det skal være et af de to for at du kan overclocke. Det kan være svært at anbefale et bestemt mærke. Asus, Gigabyte, MSI eller ASRock er alle gode. Personligt er jeg nok mest til Asus. Du kan prøve at kigge på siden her. Find et til omkring en tusse, google det for nogle reviews så du kan se om det har alle de features du har brug for. Husk at hvis du vil overclocke skal du også have en cpu-køler.

  • Hvis jeg lige må komme med et indspark her, så vil jeg faktisk give dig det råd, at du bare kan klikke dig ind under Tests > Bundkort her på Tweak.dk. Listen af Z97 bundkort er ikke så stor endnu, men den nyhed er også endnu dugfrisk, så giv den lige en chance :P Kenneth knokler som en gal for at få dem klar til jer. Men Z87 bundkort er der stribevis af derinde.


    Og som leonona så fint skriver, så må du ikke gå under Z87 eller Z97, hvis du overvejer at skulle overclocke :) B85, som er noget billigere, hvis jeg bare skal nævne et andet chipset, der understøtter Haswell CPU'er, kan ikke overclocke. Så der ville du ikke have megen glæde af en K-CPU :)

  • Endnu engang tak for svar :-)


    Jamen dette her er sådan ca. hvor jeg står lige nu :
    https://www.komplett.dk/asus-m…ranger-socket-1150/814896
    https://www.komplett.dk/intel-core-i7-4770k/780483


    Nogen indvendinger imod dette?? Bundkortet kan for så vidt være either, jeg har bare altid været glad for asus :-)


    To ting tilbage, en god cpu køler - og et estimate på en pris på mit gamle board + cpu?? :-)

  • Endnu engang tak for svar :-)


    Jamen dette her er sådan ca. hvor jeg står lige nu :
    https://www.komplett.dk/asus-m…ranger-socket-1150/814896
    https://www.komplett.dk/intel-core-i7-4770k/780483


    Nogen indvendinger imod dette?? Bundkortet kan for så vidt være either, jeg har bare altid været glad for asus :-)


    To ting tilbage, en god cpu køler - og et estimate på en pris på mit gamle board + cpu?? :-)

  • r selv og kan være mit gamle system snart skal have nyt, og tænker lidt i samme baner, da jeg næppe vil oc osv men bare game på den....bruger de nye z97z osv til ca 850 kr ddr3 ram endnu ?og de alm Halwell cpuer som en i5 4670K passer vel også i en fx gigabyte z97X-sli 1.0 ?

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Ja. Der er endnu ingen platform der bruger DDR4. Intel kommer til at understøtte DDR4 med Haswell-E og X99-chipsættet (med socket LGA 2011-3, efterfølgeren til LGA 2011). Det skulle udkomme i anden halvdel af året.


    Og Haswell passer også i de nye Z97 og H97-bundkort.