Rengøring af strømforsyning?

  • Min PC larmer helt vanvittigt, som en rumraket i opstigning ^^


    Jeg har støvsuget kabinet, rengjort blæser på bagsiden af kabinettet samt den som sidder inde i PC'en med "luft-på-dåse".
    Grafikkort er relativt nyt, så det kan ikke være de 2 blæsere der sidder på det som gør det.


    Kan man skille strømforsyningen ad og give den en omgang "luft-på-dåse" eller skal man undlade at skille strømforsyninger ad?


    Håber i kan hjælpe ^^

  • Man skal helst undlade at skille strømforsyninger ad.


    Dels slipper man for at blive slået ihjel af en kondensator (som teknisk set er en mellemting mellem et batteri og en seriemorder), dels mister man ikke garantien på strømforsyningen.


    Man kan godt give strømforsyningen noget luft uden at skille den ad. Man kan selvfølgelig ikke få den 100% ren, men det burde heller ikke være nødvendigt.

  • Takker.


    Den fik som sagt en omgang dåse luft udefra idag, men synes stadig den larmer ret meget.


    Den må have endnu en tur imorgen, så jeg håber jeg kan få det sidste snavs blæst ud.


    Tak for hjælpen :)

  • Jeg har skiftet grafikkort fra GeForce GT220 til GeForce GTX660.


    Kunne det tænkes at strømforsyningen/blæseren bare går amok fordi det er lige på kanten med at den kan levere nok strøm til systemet?

  • Den kan trække op til 150 watt, så det er næsten ingenting


    link


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvis strømforsyningen ikke er ret ny, så ville jeg ikke bekymre mig synderligt om garantien. Der er rigtigt at der kan være problemer med opladede kondensatorer - men sørg for at computeren har stået lidt uden strøm (fysisk fjerne stikket) og tænd for computeren et par gange (uden strøm) - så har jeg aldrig oplevet problemer.


    Men, hvis du kigger ind gennem udluftningen til forsyningen - ser det så helt stoppet ud med støv, eller er det ikke særligt slemt? Hvis det ikke ser temmeligt støvet ud tror jeg ikke at det er problemet - man kan dog ofte fjerne ret mange "totter" med en plastik pincet eller pind hvis man åbner den.


    Noget andet der kan være galt er hvis der er et slidt/defekt leje i blæseren, så vil den larme meget selvom den ikke kører mere end den tidligere har gjort.


    Når du blæser ting af med luft, så hold lige dine blæsere fast så de ikke snurrer rundt - det har de på ingen måde godt af, og du kan nemt vride et leje skævt og det vil give ekstra støj.


    /ask

  • Den er blæst godt igennem, og jeg holdt blæserne fast imens. Larmen er blevet lidt mindre men det starter igen når jeg starter BF4 på ultra settings.


    Minimum PSU for grafikkortet er 450W og det er hvad jeg har.


    Maskinen er fra 2011 og ser sådan ud:


    I7-2600
    16GB RAM
    Geforce GTX660, 2gb


    Mon ikke det kunne betale sig at opgradere med en ny strømforsyning, da resten fungerer fint til mit behov?


    Nogen der har erfaringer med en rimelig PSU? (Det er en Dell pc, men der er vel ingen problemer i at skifte strømforsyning på den?)

  • Dell har før i tiden brugt strømforsyninger der ikke fulgte ATX-specifikationen. Jeg ved ikke om det har været tilfældet i de senere år, men det skader i hvert fald ikke lige at undersøge det.