Har muligvis bestilt forkerte ram eller hvad?

  • Her i torsdags bestilte jeg nye RAM til min computer, da jeg godt kunne trænge til flere ram. Jeg synes ikke lige at 2 GB RAM er godt nok, så derfor bestilte jeg disse RAM.


    Men nu er jeg helt i tvivl om de passer i mit bundkort :( Jeg har et Asrock H55M-LE.


    RAM'ene er sendt af sted med posten, da jeg bestilte dem kostede de
    499 kr, nu er de så steget til 649 kr. Men altså hvad hvis de ikke passer, så må jeg vel bare se om jeg kan få dem byttet til nogle andre 8 GB RAM som passer i mit bundkort eller få mine 499 kr tilbage? Hvis jeg skal/kan få dem byttet, hvad for nogle skal jeg så bytte dem til? Det skal være low-profile.


    Er der nogle som ved eller kan finde ud af om de RAM passer til mit
    bundkort eller om jeg skal have nogle andre nogen? What to do?

  • Generelt bør al DDR3-hukommelse som udgangspunkt virke i alle bundkort der kører DDR3, i hvert fald så længe spændingen og densiteten passer. Det sæt RAM er ikke på QVL-listen, men det betyder ikke det store; der er stadig et pænt stykke over 90% sandsynlighed for at det vil virke.

  • Det kán også kræve en BIOS opdatering i sjældne tilfælde før at bundkortet vil tage imod visse RAM klodser - Utroligt besværligt. :pinch:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Så umiddelbart lyder det til at jeg skal sætte min lid til at de passer i mit bundkort, når jeg forhåbentligt modtager dem man- eller tirsdag. Det bliver dælme rart at køre med 64bit OS igen <3


    Men nu må vi se. Jeg tjekkede nemlig først efterfølgende den der QVL-liste, der kunne jeg ikke finde dem. Men nu må vi se.

  • Det er helt normalt at RAM ikke nødvendigvis står på QVL listerne - Specielt hvis RAM modellen er nyere end kortet, eller det er en Producent som er mere "gamer niché" eller lign.


    De burde køre - Og hvis ikke så prøv med en enkelt stang og se om den vil starte op i BIOS. Og så køre en BIOS opdatering. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |