hypotetisk htpc. (hvad skla man bruge til full hd)

  • halløjsa folkens.


    har gået og overvejet hvad man egentlig skal bruge til et htpc.
    tanken var enten mini itx eller micro atx.
    kabinettet er som sådan ligegyldigt det jeg er lidt spændt på er hvad processor/apu der med lavest strøm forbrug kan smide full hd video på skærmen uden at man bliver fuldstendig andsvag af hvor lang tid det tar og den salgs:-)


    og hvor meget ram osv osv


    men min tanke er at man burde kunne klare det uden et grafikkort så kun med onboard grafik?


    det skla jo helst også være så billigt som muligt :-)


    glæder mig lidt til at se nogle bud på det :-)


    hygge vh dwmc :-)

  • Min Intel 2100T klarer fint opgaven herhjemme med Netflix (over Chrome browser) og diverse film fra hist og her. Den kunne dog godt være lidt mere pep til tider.


    Musen sløver lidt bagud en sjælden gang imellem, og der går et minut før at skrivebordet er hentet færdig ved opstart.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har lige bestilt den her i dag og regner med at rode med det i næste uge.


    Havde en gammel 500GB 2,5 HDD, Dinovo Mini og USB Wifi liggende, men ellers har jeg købt alt andet til den og man må sige det er ret billigt.


    Bestilt med Asus mITX + 4GB RAM og smider det hele i Chieftec Compact Series IX-01B Mini-ITX.


    Skal se hvordan den klarer sig som HTPC/Streambox fra NAS og Netflix. Håber det bliver bedre end det indbyggede i mit Samsung 65", hvilket det jo nok er :P


    Kommer nok til at Dual-boote med Win 8.1 og Ubuntu Linux.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • uh gi lige lyd når du har rodet med det :-9 er blevet ret varm på ideen :-) har nemlig psu hdd og den slags liggende :_) så jeg skulle kun smide 1300 for at ha en fungerende maskine :)

  • Det vil jeg gøre.


    Kan være jeg laver noget WebTV om det i forbindelse med arbejdet, men nu må vi se :P


    Den skulle kunne klare selv 4K filmmateriale, hvis det er DXVA encoded, så den kan udnytte GPU-delen til afspilning.


    Overvejede også en NUC, men det er bare ikke ligeså sjovt ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Du kan få dem billigere og dårligere og dyrere og bedre. Kommer nok helt an på hvilken NUC, der er tale om :)


    Indtil nu har jeg kun fået installeret programmer og Windows, men selvom den står lige i solen, så siger blæseren stort set ikke noget.


    Har ikke fået afspillet film endnu, men under Windows 8 og med en ældre WD Blue 2,5" HDD virker den foreløbigt ganske "snappy" at arbejde med.


    Om den skal bruges som kontor PC eller HTPC, så er den ganske velegnet er jeg overbevist om.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • fedt :)


    har selv lidt kig på det her kabinet
    http://store.antec.com/Product…150/0-761345-15121-4.aspx


    så er man også fri for at skulle tænke på psu osv.


    fandt frem til at man med et slimline blue ray drev og en 60 gb ssd kan lave den for under 3k :-) hvilket er ret godt:-9
    og 8 gb ram mener jeg det var :-)


    de fleste nuc bare bones jeg har set de starter omkring 1500 og op efter ??


  • Intel NUC er nu ellers super nice små HTPC'er. Min I3 æder hvad som helst jeg smider på den uden at svede, 1080p streams er ~3% cpu eller sådan. Du behøver ikke så meget ram til en HTPC, 4 gig er rigeligt til det.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • hehe det er jeg godt klar over ang rammene men pris forskellen er minimal et par hundrede krone eller noget i den stil. og det kunne jo være at den kunne trække nogle indie spil og den slags :) og når det er en apu så er ram en dejlig ting at ha :-)

  • Det chassis kan jeg umiddelbart rigtig godt lide.


    Det er jo perfekt til formålet :)


    Lad mig høre hvordan det er at arbejde med :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • det skal jeg nok :-) men nu skal der først lige findes penge til det :-)


    men argumentet overfor konen er klart der skal jo ikke betales for en boks fra waoo længere og netflix blir noget mere snappy på sådan en og den kan så hvidt jeg ved styres via en app hvis man bruger xmbc :)


    men skla til at se om jeg kan fåp det til at virke med en ubuntu maskine..


    kender du noget til tv tunere til sådan en fetter ?

  • Jeg har aldrig brugt TV-tunere og ved meget lidt om dem.


    Har selv lige fået installere XBMC under Windows 8, men må lige se hvordan der klarer sig, da jeg ikke har leget med det siden den oprindelige Xbox :P

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • tanken var at den skulle køre ubuntu linux med xmbc som media interface :-)



    uh aner det ikke det er tv fra waoo så det er vel en slags kabel tv ?? men det kan man vel finde ud af på waoo's hjemme side :)


  • Du behøver slet ikke en 5350 til det: Denne her er mere end rigeligt hurtig, det tror jeg også dual core'en er for den sags skyld: http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=986111


    Dog.. Vær lige opmærksom på at Asus AM1M-A bundkort ikke rigtigt vil køre ACHI sammen med windows 8.1(Det vil det Asrock jeg har gerne, men det kan ikke overclocke til gengæld) - Har drillet mig, så blev nød til at køre i IDE mode:-P


    Ved ikke om de har fixet problemerne med linux - Den er/var ret langsom i linux.

  • hmm det er kun små 200 kr forskel og der er noget mere oomph i 5350'eren
    så ville jeg heller smide lidt mere og kunne det hele :)


    Ja.. Jeg bruger en Athlon x4 5350 med et HD7950 som gamer for sjov... Spiller battlefield 4 som test i 2560x1440 ultra, frameraten er stort set den samme som med en FX-8320@4ghz - CPU forbruget ligger på 50-100% @ 2,4ghz. Jeg kan mærke en lille forskel på de 2 CPU'er i nogle få spil:-) Længere inde i battlefield 4 har den kort været oppe på 100% CPU kraft, men det køre stadigt så godt at jeg har svært ved at mærke forskellen generelt. Jeg måtte slå motion blur, og AA fra i 2560x1440, for at det skulle køre ok(Med en FX-6300 behøver jeg kun slå AA fra i 2560x1440). Det kommer ikke bag på mig, hvis man bør slå en ting mere fra, eller sætte detaljer lidt ned længere inde i spillet - Men det er stadigt små ting der er tale om - En I7-4670K med et R9 270, vil sikkert køre noget dårligere med Battlefield 4, end en 5350 med et HD7950 i den opløsning jeg spiller, og det er nok ikke det eneste spil det gælder for;-)


    Ser ud til at den er hurtigere pr. mhz pr. kerne end FX-8320 er, havde samme oplevelse med vores server, da vi skiftede til 5350 for at spare strøm - Har prøvet med Skyrim, og Battlefield 4 nu.


    Jeg ser ikke 5350 som bare en media center CPU, det er den for hurtig til.