SATA 2 til SATA 3 SSD

  • Halløjsa.


    Mit bundkort brændte sammen sidste år, så skulle have fat i et nyt hurtigt.
    Da min CPU er en LGA1156 version, ikke så mange bundkort på markedet mere, købte jeg bare det billigste jeg kunne finde,
    som selvfølgelig havde de ting jeg skulle bruge, men fandt hurtig ud af jeg glemte 1 ting, har 1 SSD hardisk og mit bundkort kan
    kun kører SATA ll
    Har læst lidt rundt på forums, at man kan købe et kort som jeg kan plugge på mit bundkort, så jeg kan bruge SATA lll, men er ikke sikker på
    det virker på mit bundkort.
    Inden jeg begynder at bestille de forkerte ting, nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af det rigtige hardware og om det selvfølgelig er muligt :)
    Bundkort: https://www.asus.com/Commercia…s/P7FM_WS/#specifications


    På forhånd Tak, mAZE :thumbup:



    Eksempel på et kort jeg tænker på: http://www.amazon.com/Mediason…nal-Express/dp/B009DUREHU

  • Ok takker for svaret :)


    Men hvis jeg kan få min harddisk til at kører dobbelt speed for 200 kr ( koster lidt mere på de danske sidere ) tror jeg sku jeg vil lave en lille investering i det :)

  • lad være med købe, den controller til bundkort. mener ikke der kan bootes fra den contoller


    hvis du ikke købt en sdd endnu skal du købe med sata 6 , mindst 120gb, så kan du bruge den, når får nyt bundkort. med sata 6.


    men om så du kun få 300mb, det er 2.5 gange så hurtig, som alm harddisk, men der ingen søgetid ,dvs sdd kører meget hurtig.


    særlig Windows i boot-tid og når åbner browswer og office og andet og i spil er også gevinst

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

    Rettet en gang, sidst af doitttt ().

  • Grunden til jeg gerne vil have den controller, er fordi jeg allerede har har en SSD hardisk ( Samsung 830 256GB )
    Hvis jeg skal ud og have nyt bundkort med LGA1156 bliver det hurtig de små 2000 kr, hvis jeg skal have alle de ting med som jeg skal bruge, da LGA1156 i et forældet produkt, men så kan det bedre betale sig at købe nyt bundkort og CPU, men så bliver det stadig de 2500-3000 kr hvis jeg skal have en CPU som arbejder med samme styrke som min gør nu.


    I skriver begge jeg ikke skal købe den controller, kan i komme med en lille begrundelse til hvorfor? Er det fordi den ikke arbejder fuld SATA lll speed eller? Vil jo gerne give 200 kr hvis jeg kan i stedet for 2000-3000 kr :)


    // Skrev inden jeg så din redigering doitttt, hvis der ikke kan bootes derfra, kan jeg ikke bruge det :( bah så må der spares de 2-3000 kr sammen :)

  • Hastighedsforskellen er ikke så stor i praksis. SATA2 vil i værste fald halvere hastigheden på sekventielle overførsler, men sekventielle overførsler er ikke de vigtigste i almindelig brug. Det er derimod alle de små overførsler rundt omkring på disken - dvs. random IOPS. Og med små overførsler er det latency der er den vigtigste faktor, ikke båndbredden. Det vil sige at de ikke bliver nævneværdigt langsommere med SATA2 i stedet for SATA3.