PSU død, nok W???

  • Hey alle.


    Her til aften skulle jeg ud og lave mad i køkkenet, og lod selvfølgelig computeren stå som altid.


    Da jeg kom tilbage halvanden time senere, var min computer slukket. Jeg rynkede selvfølgelig på brynene, og prøvede så at tænde den igen.


    Den er helt død. Hverken lys i bundkort eller noget som helst.



    Det undre mig lidt, da den har kørt upåklageligt siden jeg købte den for en måned siden.


    Jeg er ret sikker på det er strømforsyningen, da jeg simpelthen ikke kan forestille mig det er andet. Jeg har skildt den ad, og kan se at sikringen deri stadig er intakt. Hmm...


    Jeg har i dag sluttet nogle nye ting til computeren, som den så har kørt med i hvert fald 5-6 timer, inden der skete noget.


    Det som er sluttet til er et USB keyboard, USB headset og en USB mus. Ikke noget der burde trække synderligt meget strøm!


    Det er en 550W strømforsyning der sidder i.


    Computeren er:


    Intel i7 4770k (OC til 4Ghz)
    Gigabyte Nvidia Geforce GTX 760
    24 GB G.Skill ram
    Intel 250GB SSD
    Ukendt 7200 rpm 2 terrabyte HDD


    Har jeg bare været uheldig med min strømforsyning? Eller kører jeg simpelthen for lidt W?

  • Hm, Super Flower... burde umiddelbart ikke være en dårlig strømforsyning, men det er svært at vide med sikkerhed fordi der ikke rigtig er nogen anmeldelser af den. Det kan godt være du bare har været uheldig.

  • Ham jeg købte computeren af for en månede siden (det er en byg selv) - har været så flink at tilbyde mig en sprit ny af samme model og mærke for kun 100,-.


    Det kunne jeg ikke sige nej til, må forsøge mig igen med en ny PSU.


    Det undre mig dog stadig hvordan den lige pludselig står af, husker ikke der lugtede brændt eller noget som helst :(

  • Jeg kan så hurtigt bekræfte at min PSU faktisk ER død...


    Jeg læste lidt på nettet, og fandt ud af at man kan "hotwire" sin PSU, altså på en måde snyde den til at tro at der rent faktisk er bundkort tilsluttet, og derved starte den.


    Det er meget simpelt, men vær opmærksom på at det godt kan beskadige din PSU og husets el installation hvis det gøres forkert.


    Meget simpelt føres en papirsklip ind i den grønne ledning, og en vilkårlig sort ledning på det store ATX stik på din strømforsyning.


    Vær sikker på alt er slukket inden du gør det!


    Herefter tænder du din strømforsyning, og derefter tænder du på væg kontakten.


    Starter din blæser ikke i strømforsyningen, er den død :)

  • Ærgerligt med din strømforsyning, godt du har fået en anden billigt.


    Hotwire tricket er alm kendt og fx Coolerkit sælger et stik med indbygget kortslutning, så kan man ikke gøre det forkert.
    http://www.coolerkit.dk/shop/atx-psu-starter-2393p.html 20 kr. plus dyr porto.


    Jeg købte for et år siden en sprit ny Corsair CX750M strømforsyning (efter anmeldelse på Tweak) og den stod af efter 3 uger. Det var et problem i 230 V kablet i strikket på strømforsyningen. Det kunne nok have været fixet med en ny ledning, men nu fik jeg en ny strømforsyning i stedet.

  • Det er en SFC Silent Fan 550W (SFC SF-550P14HE(S))


    Jeg har haft samme mærke strømforsyning, det var noget 'lort' - Den brændte også af inden for ½år. Gå efter XFX, Corsair(Ikke CX) eller ligende.

  • Jeg har haft samme mærke strømforsyning, det var noget 'lort' - Den brændte også af inden for ½år. Gå efter XFX, Corsair(Ikke CX) eller ligende.


    Super Flower laver mange gode og nogle dårlige strømforsyninger. Så vidt jeg kan se er trådstarters i den rimeligt gode ende, sammenlignelig med bl.a. Corsair CX. De er en OEM ligesom Seasonic, så mange af deres strømforsyninger sælges under andre navne - Kingwin, NZXT, PC Power & Cooling, Rosewill osv.