PC Lukker langsomt eller slet ikke

  • Hej med jer.


    jeg har for nyligt bygget en ny PC men jeg har lidt problemer med den når den skal slukkes.


    den er utrolig langsom til at lukke ned, det lyder endda som om at den starter begge af mine HDD op en efter en før den vil lukke ned(kun hvis de ligger i dvale når jeg ikke har brugt dem).
    den ender tit med at slukke for skærme, tastatur og mus men blæsere står bare og køre. i dette stadie er begge skærme slukket og det samme er mus/tastatur men trykker jeg på dem kommer der lys i dem.
    nogle gange efter et par minutter slukker den og andre gange bliver den stående indtil at jeg holder start knappen nede og tvinger den til at slukke.


    nogle der har en ide om hvad problemet kunne være?


    PC speccs er i min signatur

    Kabinet: Corsair Carbide Air 540
    GPU: ASUS GTX 780 DCII 3GB
    CPU: Intel i7-4770k
    PSU: Corsair TX750
    MB: ASUS Maximus VI Formula
    Ram: Kingston HyperX Genesis 16GB 1600MHz
    SSD: Samsung Evo 250GB
    HDD: 1TB Samsung

    HDD2: 2TB Samsung
    Antec Kühler 650

  • Det er i sig selv helt normalt at PC'en starter alle harddiske op ved slukning. Den gemmer alt der ligger i dens midlertidige cache på diskene så data ikke bliver tabt.


    Dette burde dog ikke tage mere end 5-10 sekunder selv med 2-3 SATA harddiske. :huh:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Som HerrMansen skriver, det er normalt at (interne) harddiske lige spinner op før dvale nedlukning...
    Resten af tiden går med at unloade programmer og drivere, det kan være noget her der stopper resten af processen... der er En del programmer der ikke er glade for at blive lukket med tvang udefra.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200