Ny gamer PC, hvilken?

  • Jeg kigger efter en ny PC som gerne skulle kunne trække noget. Mit budget er desværre ikke støre end ca 7000 kr, og har fundet to som måske ser nogenlunde ud. Men da jeg ikke har den store viden indenfor hardware, ville jeg høre nogle hardcore ad før jeg smider penge af sted.


    http://topdata.dk/product.asp?product=9194


    http://www.sharkgaming.dk/shark-ultimator.html


    Kom endelig med råd, og andre bud til ca samme budget er også velkommen. :9xo
    Noget jeg også lægger vægt på er db og temperatur.


    OBS: Alt det med overclock aner jeg minus om. 8|

  • Til dine behov er systemet fra TopData nok bedst. Det har et bedre grafikkort, til gengæld kan CPUen ikke overclockes. Og så en 500 GB harddisk, mens det andet system kun har en 120 GB SSD (SSDen er en fordel, men 120 GB er jo næppe nok i sig selv).


    Du skal nok lige være opmærksom på at begge systemer som udgangspunkt er uden Windows. Der skal betales ekstra for at få Windows med i købet. Det er en typisk måde at få det til at se billigere ud end det faktisk er.


    Hvis du bygger selv kan du få mere for pengene.

  • Jeg har en ekstern harddisk til opbevaring, så den interne harddisk skal bare være til styresystem og det der følger. Så hvis sdd er en fordel så er det taget i betragtning. ^^


    Ja det kan jeg godt se nu, oh well.
    Tro mig jeg ville rigtig gerne samle selv, har luret lidt i nogle andre tråde. Og besparelsen er det helt sikket værd.
    Men jeg har aldrig samlet en PC selv, og har zero, nada minus viden om den slags. Ville nok ødelægger noget. :pinch:

  • Hvis du hellere vil samle selv, så gør det!


    1. følelsen af at det er din egen
    2. Nemmere at rengøre selv senere hen
    3. Beslutter du dig for at opgradere noget har du en idé om hvad du laver
    4. I bundkort manualen står alt + youtube + dine dejlige tweakere :)


    Og som du siger, more value for money :)

    Kabinet: NanoXia Deep Silence 1

    Mobo: ASrock Z77 Pro3

    CPU: Intel I7-3770k

    CPU køling: CM Evo 212, 2xSP120

    Ram: Corsair Dominator Platinum 16gb 1600 mhz

    PSU: Corsair HX 850

    GPU: Sapphire Tech. R9 290 Tri-x OC
    Lydkort: Creative SB X-FI Titanium Fatality

  • Hvis du virkelig ikke kan overskude det med at samle en computer selv. Så har topdata og komplett nok de bedste systemer ledig.


    Topdata:(eksl OS)
    http://topdata.dk/product.asp?product=9194


    Komplett(inkl OS)


    https://www.komplett.dk/komplett-gamer-i05/10875


    https://www.komplett.dk/komplett-gamer-i05/10798

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Okay, har leget lidt med ideen om at samle den selv. Pengene hænger ikke på træerne i disse tider, så hvis jeg kan spare lidt så ville det da lune lidt i sparegrisen. :P


    Men men, som sagt er jeg helt newb, jeg købte en samlet for 6 år siden. Den kommer på museet nu og en ny moderne PC skal præge kontoret.
    Lad os antage at jeg sagtens kan nøjes med en PC med den styrke den fra Topdata har? Hvad ville jeg kunne samle den PC for, eller en der ligner den. Tænker på om besparelsen er stor nok til at jeg tør begive mig ud i sådan et eventyr. :|


    Og alt det hardware der, bare grafikkort alene er jo en ren jungle at finde rundt i. Jeg aner ikke hvad der passer sammen eller hvad der er bedre end andet. Kort sagt så skal jeg jo nærmest babysittes igennem dette projekt.
    Ville selvfølgelig udtrykke min største taknemlighed samt en tommel op (i kan ikke se det, men der bliver tommel op) hvis i kan hjælpe mig gennem bunken af hardware samt evt tips og tricks samt erfaringer. :thumbup:

  • Okay, har leget lidt med ideen om at samle den selv. Pengene hænger ikke på træerne i disse tider, så hvis jeg kan spare lidt så ville det da lune lidt i sparegrisen. :P


    Men men, som sagt er jeg helt newb, jeg købte en samlet for 6 år siden. Den kommer på museet nu og en ny moderne PC skal præge kontoret.
    Lad os antage at jeg sagtens kan nøjes med en PC med den styrke den fra Topdata har? Hvad ville jeg kunne samle den PC for, eller en der ligner den. Tænker på om besparelsen er stor nok til at jeg tør begive mig ud i sådan et eventyr. :|


    Og alt det hardware der, bare grafikkort alene er jo en ren jungle at finde rundt i. Jeg aner ikke hvad der passer sammen eller hvad der er bedre end andet. Kort sagt så skal jeg jo nærmest babysittes igennem dette projekt.
    Ville selvfølgelig udtrykke min største taknemlighed samt en tommel op (i kan ikke se det, men der bliver tommel op) hvis i kan hjælpe mig gennem bunken af hardware samt evt tips og tricks samt erfaringer. :thumbup:


    I din prisklasse ville jeg gå efter R9 290X med en god køler, og en god 550-650watt strømforsyning(Skal give mindst 45 ampere i 12volt;-)

  • Okay, har leget lidt med ideen om at samle den selv. Pengene hænger ikke på træerne i disse tider, så hvis jeg kan spare lidt så ville det da lune lidt i sparegrisen. :P


    Men men, som sagt er jeg helt newb, jeg købte en samlet for 6 år siden. Den kommer på museet nu og en ny moderne PC skal præge kontoret.
    Lad os antage at jeg sagtens kan nøjes med en PC med den styrke den fra Topdata har? Hvad ville jeg kunne samle den PC for, eller en der ligner den. Tænker på om besparelsen er stor nok til at jeg tør begive mig ud i sådan et eventyr. :|


    Og alt det hardware der, bare grafikkort alene er jo en ren jungle at finde rundt i. Jeg aner ikke hvad der passer sammen eller hvad der er bedre end andet. Kort sagt så skal jeg jo nærmest babysittes igennem dette projekt.
    Ville selvfølgelig udtrykke min største taknemlighed samt en tommel op (i kan ikke se det, men der bliver tommel op) hvis i kan hjælpe mig gennem bunken af hardware samt evt tips og tricks samt erfaringer. :thumbup:


    Et tilsvarende system kan godt komme ned under 6.000 kroner, uden Windows.

  • I din prisklasse ville jeg gå efter R9 290X med en god køler, og en god 550-650watt strømforsyning(Skal give mindst 45 ampere i 12volt;-)


    Et R9 290X med en god køler koster ca. 4.000 kr. så det er ikke realistisk med et budget på 7.000 kr. Lad os sige 400 til bundkort, 400 til harddisk, 300 til elendigt kabinet, 100 til DVD-drev, 500 til RAM, 800 til en discount-CPU, 400 til strømforsyning... så er vi oppe på 6900 UDEN Windows... som så skubber prisen op over 7500 og klart over trådstarters budget. Og det her er vel at mærke med dårlige komponenter, som ikke rigtig giver mening med et high-end grafikkort som R9 290X. Skodkabinettet ville også være et problem i forhold til ønsket om en forholdsvis stille computer.


    Det absolut maksimale der giver mening på trådstarters budget er et Radeon R9 290 (uden X). Man sparer ~1.000 kroner men får næsten lige så meget ydelse.

  • Hmm, lyder alligevel som om jeg må nedgradere nogle ting for en mindre besparelse. Siger ikke at det at samle selv ikke kan betale sig, for det har jeg set flere eksempler på at det kan. Men nok bare ikke så meget i mit tilfælde. :pinch:


    Men, sad og kiggede på topdata igen og så en anden PC som i mine øjne er helt identisk med den anden, udover grafikkortet.


    http://topdata.dk/product.asp?product=9194


    http://topdata.dk/product.asp?product=9290


    En besparelse på 721 kr. Hvor stor forskel er der på GTX770 og GTX760? For hvis jeg sparede de 721 kr, så kunne jeg jo for kun 179 kr få en 250 GB SDD harddisk sat i maskinen til OS feks.


    Skal nok også tilføjes at jeg ikke har i sinde at spille BF4 på Ultra high settings eller lign. Spiller mere Borderlands spillene, Titan Quest, Diablo 3 og ville da også gerne kunne spille Elder Scrolls :V Skyrim. Alt inde for RPG og Shoot'n Loot etc (dog ikke wow).


    Men siger tusind tak for jeres hjælpsomhed, må indrømme at det overgår mine forventninger (eller også plejer jeg at hænge ud de forkerte steder haha). :9xo

  • Armhulehår, som du kan se af svarene lægges der til gaming meget stor vægt på grafikkortet.
    Hvis du vil spille i mindst Full HD opløsning med ultra eller very high detaljer ville jeg gå efter mindst Nvidia GTX770 eller Radeon 280X.


  • Her er et R9 290 til 3100kr. med god køler, Det har Mantle, og en 512bit bus kort sagt et bedre valg end GTX780: http://www.edbpriser.dk/grafik…g-4g-4-gb-id-8058728.aspx


    I5-4570 1300kr.: http://www.edbpriser.dk/proces…tel-boxed-id-7368345.aspx


    Et kabinet som køler ok, og som har plads til grafikkortet 300kr.: http://www.edbpriser.dk/kabine…vsk-4000e-id-7004931.aspx


    En ok strømforsyning 450kr.: http://www.edbpriser.dk/stroem…n-pro550w-id-5000995.aspx


    8GB 1866mhz CL9 RAM til 600kr.: http://www.edbpriser.dk/ram/gs…-2-x-4-gb-id-4896160.aspx
    DVD Brænder 150kr.


    Pris i alt uden harddisk, og bundkort 5900kr. Og den er betydeligt hurtigere i spil, end de computer du har haft kik på - Man kan få en del ud af at samle selv;-)

  • Til Borderlands 2, Diablo 3, Skyrim osv. er et R9 290 fuldstændig overkill. Selv et GTX 770 eller R9 280X er ikke nødvendigt. Et GTX 760 ville være et godt valg efter min mening (så får du også PhysX i Borderlands 2, som en lille bonus). Så kan du evt. bruge pengene på en SSD i stedet.

  • Jesper: Okay, forskellen på de to er noget større end jeg forstillede mig.


    Dnope: True, men det bliver en dyr fornøjelse hvis jeg klokker i den. Går stadig og tænker over den. (i kender nok godt det der hvor man ikke kan blive enige med sig selv). :razz:


    Sakkura: Men et GTX 770 vil også sikre mig en fed oplevelse i de næste spil som udkommer af slagsen. Puha, det er sgu lidt af en hjernvrider at finde ny PC. Vil jo gerne have det hele og det bedste.... Samtidig... :D
    Men jeg må tænke rationelt og efter behov, og der har du nok ret i at et GTX 760 er fint for mig. Så den har jeg helt klart i baghoved.


    Tror hvert i fald jeg har fået fat i det med grafikkortene. Men hvad er forskellen egentlig på SDD og SATA?


    Som sagt er low volume/db noget jeg sætter pris på, nok også fordi jeg høre meget musik på min PC. Og min nuværende PC lyder som en fiskekutter i tomgang hvilke totalt ødelægger beated i Zack Hemsey's instrumental version af Vengeance.


    Udover det, så kan min nuværende PC ikke engang trække Borderlands 2 mere. Og Borderlands 1 begynder også at brokke sig.
    Mit grafikkort er 60 grader i idle, og 85-90 ved gaming. Og i sommers var den oppe på 100 grader hvilket medførte lag og en lodden lugt af lune hæmorider i baconsvøb.


    Så jeg tænker også meget over hvordan kølingen og airflow er i PC'en, så jeg smider gerne lidt ekstra i et kabinet hvis det sikre mig en stabil temperatur. ;)


    Dog kan jeg tilføje, at skulle jeg kaste mig ud i at samle selv. Så har min nuværende PC indenfor de sidste 2 uger fået helt ny harddisk, CPU køler samt fan bagpå da de gamle stod af. Men køber ikke et nyt grafikkort til en så gammel antik maskine. Derfor er jeg nu på udkig efter en ny PC.


    Men suma sumarum er at jeg kan tage lidt fra min nuværende PC til den nye.


    1 TB SATA harddisk
    CPU køler: Arctic Cooling Freezer 13
    Nye Blæser: Xthermal BTF 80 Pro


    Min DVD brænder virker også fint, men det er nok ikke værd at spare på da de nyere nok skriver hurtigere.


    Resten af min nuværende PC for de nysgerrige.


    Motherboard: Asus P5q Se2
    Grafikkort: XFX GS250XYDFC GeForce GTS 250 512MB Core Edition 256-bit
    Processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8200 @ 2,33GHz
    Harddisk: 1 TB Seagate Barracuda ST1000DM003
    Ram: 3,25 Kingston DDR2
    CD/DVD brænder

  • Sakkura: Men et GTX 770 vil også sikre mig en fed oplevelse i de næste spil som udkommer af slagsen. Puha, det er sgu lidt af en hjernvrider at finde ny PC. Vil jo gerne have det hele og det bedste.... Samtidig... :D
    Men jeg må tænke rationelt og efter behov, og der har du nok ret i at et GTX 760 er fint for mig. Så den har jeg helt klart i baghoved.


    Tror hvert i fald jeg har fået fat i det med grafikkortene. Men hvad er forskellen egentlig på SDD og SATA?


    SATA er forbindelsen. Både alm. harddiske og SSDer bruger SATA. SSDer er bare MEGET hurtigere end harddiske (omkring tusind (!) gange så hurtige til små overførsler), til gengæld koster de meget mere per GB. Så normalt tager man en SSD på f.eks. 120 eller 240 GB til Windows og de vigtigste spil etc. og så ryger resten på en harddisk. En SSD er i øvrigt også fuldstændig lydløs, det er en fin lille bonus.


    Min DVD brænder virker også fint, men det er nok ikke værd at spare på da de nyere nok skriver hurtigere.


    Mig bekendt er der ikke sket nogen som helst udvikling over de senere år, når det gælder DVD-brændere. Undtagen måske på prisen, de koster jo nærmest ikke penge længere.

  • Sakkura: Mange tak for info.
    Well, dinner time. Jeg tænker over det alt sammen mens jeg skræller kartofler, og så skal jeg nok også vende den med konen da hun sætter ild til mig hvis jeg bruger for mange penge på mit "legetøj".


    Bare af ren nysgerrighed, hvad er en "normal" temperatur på de nyere grafikkort ved gaming/full load? Går ud fra at de siden GTS 250 er blevet bedre til at køle, men bliver de normalt rigtig varme?

  • Grafikkort kan stadig blive meget varme, men det kommer an på hvor god køleren er i forhold til hvor meget strøm kortet bruger. R9 290 og 290X med den dårlige referencekøler kører f.eks. normalt ved 95 grader i spil. Med en god køler kan de køre ved 70-80 grader (og samtidig lave meget mindre støj).


    Generelt er det helt normalt at et grafikkort rammer 70 grader ved gaming. Idle kan variere, men 30-35 grader er nok det mest almindelige.