Opgradering af Acer Aspire XC105?

  • Hey,


    jeg har købt en Acer Aspire XC 105
    12Gb DDR3 RAM
    A4-5000 CPU
    AMD Radeon 8470 2GB gfxkort.


    Den var ikke dyr, og det kan bestemt mærkes.
    Er der nogle bud på hvad der ville kunne opgraderes i den for at få en lidt tålelig performance - eller er det en lost cause?

  • Så vidt jeg kan se, er der tale om et bundkort med FM1. Det er ikke ret godt. Havde det været FM2 eller FM2+ var det en lidt anden sag, men jeg tror simpelthen du skal skifte bundkortet. Det tror jeg nu ikke kan svare sig, for så er jeg 99 % sikker på du er nødt til at skifte strømforsyning også, siden der ikke skal leveres meget strøm til et APU setup.


    Sagt på en anden måde: Jeg ville ikke bruge penge på at opgradere den, hellere bruge den til office-computer eller lignende.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • :goodpost:


    Tak for info P3t3r!


    Det var måske ikke gode nyheder, men så hellere købe noget bedre end smide penge efter en upgrade :-)

    Det var så lidt.


    Hvad vil du gerne have computeren skal kunne køre? For du kunne jo altid købe et brugt billigt grafikkort (såfremt din strømforsyning kan trække det), noget ala HD4870, HD4890, HD5870 eller lignende. Skulle gerne gå for 150-400 kr., og er stadig ret kompetente - men igen, processoren er ikke noget af det mest spændende der findes. :)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Well, knægten havde kastet sig over COD3, og det er jo ingen success på den maskine.


    Så med den CPU er det måske så-som-så med et bedre gfx kort.
    Jeg har ikke checket hvor lille strømforsyningen er, men hvis jeg kender Acer ret, så er den i forvejen lidt underdimensioneret til den nuværende bestykning ;-)


    Må vist se om efter en low-end gamer pc til ham.
    Kan man finde een til en 6k nu om stunder?

  • Well, knægten havde kastet sig over COD3, og det er jo ingen success på den maskine.


    Så med den CPU er det måske så-som-så med et bedre gfx kort.
    Jeg har ikke checket hvor lille strømforsyningen er, men hvis jeg kender Acer ret, så er den i forvejen lidt underdimensioneret til den nuværende bestykning ;-)


    Må vist se om efter en low-end gamer pc til ham.
    Kan man finde een til en 6k nu om stunder?

    Sagtens ;) Du kan prøve at starte en separat tråd til formålet. Hvis du har kabinet, harddisk, skærm, tastatur og mus kan du især få noget for pengene.


    Det kunne f.eks. bestå af


    CPU: FX-6300 - ca 800,-
    Bundkort: m5a97 LE 2.0 - ca 550,-
    2x4 GB g. skill ares - ca 600 kr
    XFX proseries 550w - ca 550 kr
    Grafikkort: R9 270X - ca 1200-1300 kr


    omkring 3800,- alt afhængig af dagpriserne.


    Så er der selvfølgelig harddisk (SSD måske), kabinet osv.




    Det er mange af de dele, som sidder i min computer. Det er slet ikke det bedste på markedet, men du kommer ret langt for pengene. Jeg ville nok vælge en FX-8320-8350 for at være lidt mere fremtidssikret.
    Det er heller ikke en vild overclock maskine, men det behøver den heller ikke at være.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Tak igen p3t3r,


    det er en super start, så kan jeg gå i krig :-)


    Også selvom det er godt 10 år siden jeg sidst samlede en PC, men det er vel lidt som at cykle ;-)

    Ja det er nok endda blevet en smule lettere ;)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13