cpu og bundkort opgradering ?

  • Hej alle.


    det er ved og være en ældre cpu og bundkort jeg har i maskinen. Så vil lige høre jer om der er noget og vinde ved en mulig opgradering af cpu og bundkort hvis jeg vil holde mig til amd ??


    her er mit system.
    Styresystemet er styret af samsung ssd 830
    ASUS Crosshair IV Formula, 890FX
    4x4 GB Corsair memory
    AMD Phenom II X6 1090T (4,2 ghz )

    VAPOR-X HD 7970 GHz Edition
    Creative X-Fi

    Corsair TX650W
    Cpu cooled by H2O




    håber på nogle gode indput :thumbup:

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Umiddelbart nej, det vil du ikke vinde noget ved, så du ikke kan klare ved OC.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Enig med Ebo.


    Der er ikke kommet meget nyt fra 890fx til 990fx og trist nok, så er AMDs nye fx-modeller ikke meget mere effektive end deres Phenom II. Så hvis du har den kørende på 4,2GHz ville jeg nok bare sidde over til der kommer en ny arkitektur.


    Ellers skal du over i noget Haswell i5 eller i7.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Enig med ovenstående indlæg. Hvad bruger du computeren til? Jeg tror da stadig din Phenom kan følge med i mange af de nye spil-titler, især med en god clock-hastighed. Du vil da vinde lidt performance ved at skifte til en fx-8350 f.eks., men om det er pengene værd, det ved jeg nu ikke.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Tak for alle svarene.
    Jeg bruger primært maskinen til gaming. Wow, iracing, bf3, rfactor 2 bla.


    Overvejer FX9590. Eller er det overkill ?

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Jeg oplevede en forskel, da jeg skifte fra Phenom II x6 til FX-8150, og i dag er det jo FX-8350 osv. Vi køber, som er endnu hurtigere...


    Jeg overclocker ofte mine CPU'er, og at overclocke en Phenom II x6 hjælper ikke - Den kan ikke følge med en FX-6300 f.eks.


    Grunden til den ikke kan følge med, er blandt andet at den kun understøtter 1333mhz RAM, og at memory controlleren ikke var lige så effektiv dengang.




    En FX-9590 er en fed CPU, dog vil den kræve du køber et af de dyre bundkort - Det er den eneste årsag til jeg ville overveje en FX-8320/FX-8350 i stedet, for når vi snakker om CPU'er til spil er folk hysteriske... Fordi en benchmark viser en forskel på måske 5% med det største grafikkort. Og når de så samler systemet med et grafikkort som måske er en tand mindre, så ville de få betydeligt mere ud af at ha' brugt pengene på grafikkortet i stedet.


    Typisk ville en FX-6300 være fin til det meste, men... Der kommer jo nye spil, og de vil ha' større krav... Så en FX-8350 hvis du ikke vil overclocke, eller en FX-8320 til overclockning, vil kunne give dig 'power' et stykke tid igen:-)


    Når man vælger bundkort med nyeste chipsæt(970/990FX) - Så er det for at bundkortet skal understøtte især RAM bedre, alternativt kan der komme RAM problemer og/eller dårligere ydelse. Det her er et godt bundkort til prisen: http://www.computersalg.dk/pro…5a97-evo-20-bundkort-atx-


    Dit grafikkort er fint, og har lige fået understøttelse med Mantle;-)


    Lige en ting... Folk undervurdere windows ALT for meget... Især hvis man har AMD er Windows 8.1 64bit en stor fordel i forhold til windows 7 64bit, og husk at købe gode RAM f.eks.: http://www.computersalg.dk/pro…9200-cl10-gskill-kit-2x4g eller http://www.computersalg.dk/pro…dentx-series-hukommelse-1


    Mit skift fra windows 7 64bit til windows 8 64bit gav med en FX-8150 ca. +100-200% ydelse i mit overvågnings system, det betød et mindre strømforbrug - I dag køre systemet med en A10-6800K i stedet, det havde ikke havde ladet sig gøre uden windows 8:-)

  • Tak for alle svarene.
    Jeg bruger primært maskinen til gaming. Wow, iracing, bf3, rfactor 2 bla.


    Overvejer FX9590. Eller er det overkill ?

    Den er i hvertfald ikke pengene værd. Der er heller ikke et særlig stort udvalg af bundkort til denne CPU. Husk FX-9xxx bruger over 200W, de fleste almindelige bundkort understøtter op til 140W.


    Køb en FX-8350/8320 hvis du virkelig gerne vil opgradere. Husk på at spil som WoW formentlig ikke kommer til at køre bedre, da spillet alligevel kun kan bruge 2 kerner. Battlefield kan dog bruge op til 8, så her kan du mærke forskel.


    Jeg tror jeg ville holde fast i din nuværende processor og bundkort, hvis jeg var dig :) Du har et rigtig godt grafikkort, og jeg tror ikke CPU'en begrænser det, så længe du kører nogle gode clock-hastigheder på CPUen

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • tak for den grundige gennemgang Dnope :)


    Vil det sige at hvis jeg vil invistere i den 8350, så anbefaler du at jeg også køber nyt bundkort ?

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Vil det sige at hvis jeg vil invistere i den 8350, så anbefaler du at jeg også køber nyt bundkort ?


    Ja det gør jeg, ellers er du tvunget til at købe en FX-8120/FX-8150 da det er den nyeste CPU bundkortet understøtter - Det ville være synd, desuden er der bedre ram understøttelse med de nye bundkort:-)


  • Ja det gør jeg, ellers er du tvunget til at købe en FX-8120/FX-8150 da det er den nyeste CPU bundkortet understøtter - Det ville være synd, desuden er der bedre ram understøttelse med de nye bundkort:-)


    okay tak for det :)


    Et bundkort til 8350 til max 1200, hvilket ville du så anbefale ?

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Da du skriver max 1200.-, vil Jeg anbefale Asus Sabertooth 990FX til omkring 150.- mere end det M5A99FX PRO, Jeg har selv rev. 1 af det bundkort og har aldrig haft et mere stabilt AMD system.


    Det er bygget med kvalitets komponenter, har masser af features og der ydes 5 års garanti.


    Link til Asus: Sabertooth 990FX

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • tak razorblade :) det asus mb har fået nogle dejlige anmeldelser rundt omkring .

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi


  • Det her hvis det skal være rigtigt godt til prisen, og så har du mulighed for overclockning i stort set samme nivo som med Asus Crosshair V, og Sabertooth: http://www.computersalg.dk/pro…5a97-evo-20-bundkort-atx-
    Grunden til jeg valgte at køre med netop det bundkort, i stedet for mit Asus Crosshair V, var strømforbruget(Er større med Asus Crosshair V), og den lille forskel der er - Med Asus Crosshair V kunne jeg nemmere overclocke 'FSB' Bussen, da det bundkort ikke har så store huller(Teknisk udtryk), men ydelses forskellen mellem de 2 bundkort er ud fra mine oplevelser uden overclockning 0%, med overclockning max. ca. 2%, og det er ikke ret meget... For overhovedet at kunne måle forskel, så kræver det du overclocker med 'FSB' bussen. Ved normal overclockning, er der ingen forskel jeg har målt/observeret(Ud over det større strømforbrug med Asus Crosshair V).


    Det her hvis du vil spare, og du ikke vil overclocke: http://www.computersalg.dk/pro…5a97-20-bundkort-atx-sock
    Men det er synd ikke at give de 'bas øre' det andet bundkort koster:-)


    For at gøre det kort, undgå gigabyte, og asrock - Dem har jeg prøvet flere af de nyere bundkort fra(det inkludere dem med 970 chipsæt der i blandt Gigabyte GA-970A-UD3), MSI har jeg ikke købt længe efter nogle meget slemme oplevelser... De kan ha' forbedret sig, men jeg tvivler..

  • Takker Dnope :)


    Bruger lige et par dage til og overveje mulighederne :)

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi