Ny gaming computer - findes der bedre til prisen?

  • Hej


    Jeg er ved at finde delene til en ny gaming computer, da jeg efterhånden er træt af at min laptop ikke længere kan trække nogle spil.


    jeg er gået ud fra et budget på cirka 7000kr, og har fundet følgende:


    Corsair Carbide 500R - Black 776,00 kr
    Corsair CX600 V2 - 600W PSU 495,00 kr
    Crucial Ballistix SP DDR3-1600 DC - 16GB 1.027,00 kr
    ASUS GeForce GTX 770 OC - 2GB GDDR5 2.276,00 kr
    Intel Core i7-4770 Haswell - Box 2.075,00 kr
    ASUS H87M-E (C2) - Haswell 636,00 kr


    I alt = 7285 kr


    Jeg har harddiske (SSD og alm. HDD), højttalere, skærm, tastatur og mus.


    Findes der bedre til samme pris, eller måske mindre? Jeg synes det er en jungle at finde rundt i, når man ikke har kigget på hardware i rigtig, rigtig mange år.


    På forhånd tak for jeres hjælp.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Du kan spare nogle penge med en Core i5, en Core i7 gør i langt de fleste spil ingen forskel.


    16 GB RAM er ikke umiddelbart en fordel, men det kan måske godt være det bliver det i løbet af det kommende år eller to.


    Grafikkortet er fint nok. Du kunne evt. spare en lille smule med et Radeon R9 280X, der er ca. lige så hurtigt. Alternativt kunne du betale noget ekstra for et Radeon R9 290 (med en god køler, f.eks. Sapphire R9 290 Tri-X). Men det burde ikke være nødvendigt hvis du spiller ved 1920x1080.


    Bundkortet er okay, tillader ikke overclocking. Men det kommer jo også an på om det har interesse (i så fald skal der også investeres mere i en CPU der kan overclockes frit, og en bedre CPU-køler).


    Strømforsyningen er af middelmådig kvalitet. En XFX Core Edition 550W er bedre og lidt billigere.


  • Tak for svar :)


    Jeg glemte helt at tilføje i første indlæg at maskinen også skal bruges til en del Photoshop (med store PSD filer) samt Visual Studio - lige nu har jeg 8GB i min laptop og det er kun lige nok. Så med den lille prisforskel på 8 og 16, så faldt valget på 16GB. RAM'ene jeg valgte var pga. de lavere timings, jeg kan se tilsvarende sæt har slappere timings og tilmed til en højere pris.


    Jeg kommer ikke til at afvikle spil i højere opløsning end 1900x1200 da jeg ikke skal have en større skærm eller en skærm med højere opløsning.


    Er den 550W rigeligt til det GTX 770 og et par interne diske?

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • I så fald virker det system rigtig fornuftigt.


    Afhængig af hvilken version har Corsair CX600 enten 40 eller 46 ampere på 12V-linjen, som er det der virkelig betyder noget. XFX Core Edition 550W har 44 ampere på 12V-linjen, så det er ikke fordi Corsair CX600 reelt kan levere nævneværdigt mere strøm. Begge strømforsyninger er rigeligt store til det system.

  • I så fald virker det system rigtig fornuftigt.


    Afhængig af hvilken version har Corsair CX600 enten 40 eller 46 ampere på 12V-linjen, som er det der virkelig betyder noget. XFX Core Edition 550W har 44 ampere på 12V-linjen, så det er ikke fordi Corsair CX600 reelt kan levere nævneværdigt mere strøm. Begge strømforsyninger er rigeligt store til det system.


    Cool, tak.


    Valget faldt på en CX600M da den kunne købes sammen med de resterende dele til stort set samme pris som tilsvarende XFX.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Jeg seconder Sakkura i at du ikke behøver en i7.


    Spar pengene på i7, køb en i5 (4570) og brug pengene på et R9 290 - Du får virkelig ikke bedre performance for pengene lige nu.


    Derudover så er det allerede nævnt at 16GB kan virke lidt overkill, hvis du derimod var i kast med videoredigering var det måske noget andet. Så hellere du køber 8GB nu og så smider 8GB oveni senere hvis du oplever at du rammer loftet med 8GB ... Du kan lige så godt spare penge hvor du kan, du skal huske at udviklingshastigheden inde for computere betyder at teknoligiens pris ændrer sig radikalt hurtigere end andre markeder over tid. Ram er måske ikke lige verdens bedste eksempel da vi ser ud til at sidde fast på DDR3 m.m. APU'er kan skubbe os frem.


    Hvis du vælger den løsning jeg siger så ville jeg dog nok sikre +500W på 12V rail, og ville derfor anbefale Cooler Master G600, den har 574W på 12V og koster lige over 450.


    Sidenote: Køb AMD og spar endnu flere penge til fremtiden.. Just sayin.

  • @ Madsmagnus: OP nævner, at han til dagligt bruger nogle tung programmer, derfor vil jeg mene en i7 ville være på sin plads (eller fx-8350 hvis man gerne vil spare penge). Derfor er 16gb RAM også et must ;)


    Jeg synes tingene ser meget fornuftige ud! Men ville muligvis også overveje et AMD, f.eks et R9 280 eller noget i den dur - medmindre du står og skal bruge CUDA?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Hvis du vælger den løsning jeg siger så ville jeg dog nok sikre +500W på 12V rail, og ville derfor anbefale Cooler Master G600, den har 574W på 12V og koster lige over 450.


    Cooler Master G600 er væsentlig dårligere kvalitet end Corsair CX, som i sig selv er dårligere kvalitet end XFX Core Edition. Jeg ville aldrig nogensinde anbefale Cooler Master's discount-strømforsyninger; de er generelt ret elendige. Deres high-end strømforsyninger er normalt ganske fine, men er sjældent konkurrencedygtige på prisen.

  • @ Madsmagnus: OP nævner, at han til dagligt bruger nogle tung programmer, derfor vil jeg mene en i7 ville være på sin plads (eller fx-8350 hvis man gerne vil spare penge). Derfor er 16gb RAM også et must ;)


    Jeg synes tingene ser meget fornuftige ud! Men ville muligvis også overveje et AMD, f.eks et R9 280 eller noget i den dur - medmindre du står og skal bruge CUDA?

    De "tunge programmer" som han nævner er Photoshop og Visual studio - det er ikke særlig tunge programmer som ville gavne meget af HT. Igen, jeg fastholder at en i5 passer fint. Hvad angår mængden af RAM handler mest af alt om hvor store billeder personen har tænkt sig at sidde og lege med. Ved "standard" 1080HD eller endda 4K så vil du ikke opleve nogen som helst forskel. Så igen - køb 8GB og smid 8 ekstra hvis du skal til at lege med store billeder (hvis du altså ikke allerede gør)


  • Cooler Master G600 er væsentlig dårligere kvalitet end Corsair CX, som i sig selv er dårligere kvalitet end XFX Core Edition. Jeg ville aldrig nogensinde anbefale Cooler Master's discount-strømforsyninger; de er generelt ret elendige. Deres high-end strømforsyninger er normalt ganske fine, men er sjældent konkurrencedygtige på prisen.

    Jeg kunne godt tænke mig at se nogle charts eller evt forum posts der viser dette klart? Er bare nysgerrig efter at vide selv :p

  • Her er en liste med de forskellige mærker og modeller opdelt efter kvalitet. Cooler Master er spredt ud over det hele - deres dyreste strømforsyninger er af høj kvalitet, men deres discountmodeller er dårlige. Cooler Master G-serien er ret ny, og der er ikke nogen anmeldelser af dem (ikke hos pålidelige sites i hvert fald), så de er ikke på listen. Men de vil højst sandsynligt lande i Tier 4, sammen med de andre discountmodeller fra Cooler Master.

  • Her er en liste med de forskellige mærker og modeller opdelt efter kvalitet. Cooler Master er spredt ud over det hele - deres dyreste strømforsyninger er af høj kvalitet, men deres discountmodeller er dårlige. Cooler Master G-serien er ret ny, og der er ikke nogen anmeldelser af dem (ikke hos pålidelige sites i hvert fald), så de er ikke på listen. Men de vil højst sandsynligt lande i Tier 4, sammen med de andre discountmodeller fra Cooler Master.

    Tak for linket - Men ja det virker lidt somom at PSU kvalitet og køb kan være en personlig ting, især når man ikke har reviews på alle der er.


    Næste gang jeg får fingrene i en G600 PSU så burde jeg tage en kigger indeni og se om den også er en rebranded Seventeam PSU ligesom deres andre "dårlige" PSU'er er. Grunden til XFX succes er vel fordi de bruger Seasonic.. XFX virker til at være god kvalitet og alle reviews (som der er uhørt mange af) giver nice karakter. Eneste downside ved deres P1-550S-XXB9 er nok at den kun har 1 8-pin..


    Prisen er jo også stortset identisk - Så CX600 er vel et bedre bud hvis CWT PSU'er er bedre end ST.. ?

  • Tjaa og for mange anmeldelser lugter for mig af en producent som er meget ivrig efter omtale :p Det utroligt hvor mange anmeldelser af XFX der er.


    På samme tid frygter jeg lidt at folk er biased hvad angår Cooler Master PSU'er - på trods af deres ellers gode omtale på andre fronter.. Hmm. Man burde skaffe noget udstyr og lave en ordenlig test af G600.

  • Alle producenter er meget ivrige efter omtale. Forskellen er at dem der tør sende eksemplarer til anmeldere, stoler på at deres produkter kan gøre det godt. Der er jo ikke nogen der gider få et stort rødt kryds og et FAIL associeret med deres produkt.