Computer genstarter ofte

  • Jeg har lidt problemer med min stationære computer. Den er begyndt at genstarte en gang imellem. Når den gør det, kommer der kort en blå skærm, som jeg ikke rigtigt kan nå at læse inden den forsvinder. Men er temmelig sikker på at der står noget med "Dumping psysical memory..." eller sådan noget.


    Kan det være mine ram som ikke har det så godt eller hvad siger i?

  • Jeg har lidt problemer med min stationære computer. Den er begyndt at genstarte en gang imellem. Når den gør det, kommer der kort en blå skærm, som jeg ikke rigtigt kan nå at læse inden den forsvinder. Men er temmelig sikker på at der står noget med "Dumping psysical memory..." eller sådan noget.


    Kan det være mine ram som ikke har det så godt eller hvad siger i?


    Det kan det faktisk godt, men det kan du lige chekke, med det her program


    Du kan osse lige gå i bios for at se om dine ram indstillinger er, som de skal være både mht. timmings og volt.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • "Dumping physical memory" er noget der altid sker når der kommer blå skærm. Det betyder bare at den gemmer de data der er i hukommelsen, så man bagefter kan analysere dem for at finde årsagen til fejlen.


    Der er derfor ikke umiddelbart nogen grund til at mistænke din hukommelse mere end så meget andet. Du kan hente programmet bluescreenview og ad den vej få et kig på problemet.

  • Nu har jeg kørt de 2 programmer i nævner.
    Memtest viste ingen fejl. Bluescreenviews sidste rapport var 3 uger gammel, så den viser åbenbart ikke alle fejl.


    Med hensyn til ram indstillinger, så står det hele til auto i BIOS, da jeg ikke tør lege med disse tal.


    Andre ideér?

  • Nu har jeg kørt de 2 programmer i nævner.
    Memtest viste ingen fejl. Bluescreenviews sidste rapport var 3 uger gammel, så den viser åbenbart ikke alle fejl.


    Med hensyn til ram indstillinger, så står det hele til auto i BIOS, da jeg ikke tør lege med disse tal.


    Andre ideér?

    Formater computeren for at udelukke en form for softwarefejl.


    Hvis dette ikke løser dit problem, så prøv at fjerne batteriet på bundkort i nogle minutter og start op igen.


    Hvis dette ikke virker kan du jo forsøge forskellige ting, eksempelvis skille computeren fuldstændig af, og samle den igen. Prøv at kør med kun én RAM-blok osv. Husk at samle computeren efter vejledning af dit bundkorts manual for at være på den sikre side (tænker især med hensyn til hvilke RAM-sockets der skal benyttes osv)


    /Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Nu har jeg kørt de 2 programmer i nævner.
    Memtest viste ingen fejl. Bluescreenviews sidste rapport var 3 uger gammel, så den viser åbenbart ikke alle fejl.


    Med hensyn til ram indstillinger, så står det hele til auto i BIOS, da jeg ikke tør lege med disse tal.


    Andre ideér?


    Sæt ram ned til f.eks. 1066mhz hvis du kan, og håb det løser problemet, husk altid at købe ordentlige RAM f.eks. 1866mhz CL9 RAM. Hvis det ikek hjælper, prøv at opdatere BIOS(På eget ansvar, dit bundkort kan dø af det, hvis din computer genstarter midt i det hele eller ligende.)

  • #6: Hvor god en idé er det at OP roder med biosopdatering, når han ikke engang vil rode med bios i det hele taget? :P


    En BIOS opdatering foregår normalt fra windows, det kræver netop ikke at man roder i BIOS, og det er ikke unormalt at det løser netop den slags problemer - Spørg løs, hvis du har flere spørgsmål som har relevans til tråden:-)


    Med hensyn til at sætte ramhastigheden ned til 1066mhz, så er det fordi han ikke har så mange valg. Men den del foregår i BIOS ja.