Hjælp til Raid 0

  • Hej! :)


    Får min nye computer her imorgen..


    den kommer allerede med en 250 gb ssd, vil sætte en til en 250 gb ssd i ( identisk self )


    Mobo: Asus Z78-K


    Den kommer uden os, så jeg skal selv installere win7 på den.


    Har styr på hvordan jeg skal konfiguere raid 0 i BIOS, men er kommet lidt i tvivl vedrørende Raid 0 drivers.


    Skal jeg bruge Raid 0 drivers når jeg installere win7, hvis ja.. hvor kan jeg finde dem? ( evt. link )

  • SSD i RAID eller JBOD er ikke logisk anyhow.


    Ønsker du performance, skal man holde sig fra JBOD.
    JBOD (Just a Bunch Of Disks) er bare en simpel lagrings opsætning betegnet som non-RAID.


    Som skrevet flere gange, så er der ingen sammenligning RAID0 vs. JBOD, når du kigger på læse/skrive hastigheder
    JBOD har ingen, what_so_ever fordele på den front. Jeg kunne ikke drømme om at vælge JBOD

  • Skal jeg så sætte mine ssd i raid 0 eller bare køre dem hver for sig?

    SSD i RAID eller JBOD er ikke logisk anyhow.


    Ønsker du performance, skal man holde sig fra JBOD.
    JBOD (Just a Bunch Of Disks) er bare en simpel lagrings opsætning betegnet som non-RAID.


    Som skrevet flere gange, så er der ingen sammenligning RAID0 vs. JBOD, når du kigger på læse/skrive hastigheder
    JBOD har ingen, what_so_ever fordele på den front. Jeg kunne ikke drømme om at vælge JBOD

  • SSD i RAID eller JBOD er ikke logisk anyhow.


    Ønsker du performance, skal man holde sig fra JBOD.
    JBOD (Just a Bunch Of Disks) er bare en simpel lagrings opsætning betegnet som non-RAID.


    Som skrevet flere gange, så er der ingen sammenligning RAID0 vs. JBOD, når du kigger på læse/skrive hastigheder
    JBOD har ingen, what_so_ever fordele på den front. Jeg kunne ikke drømme om at vælge JBOD


    Men sekventielle læse- og skrivehastigheder er ret ligegyldige for ydelsen i praksis. Og som dokumenteret ovenfor giver RAID0 ikke nogen ekstra ydelse i praksis, når man har med SSDer at gøre.


    Derfor anbefaler jeg JBOD, fordi man får samme ydelse, men mindre risiko for datatab. Hvis én af SSDerne i RAID0 går ned mister man alt hvad der ligger på alle SSDerne til sammen. Hvis én af SSDerne i JBOD går ned, mister man kun de data der ligger på den SSD.

  • Jeg kan ikke se pointen i at anbefale JBOD. Hvis man ikke ønsker RAID, så er der mere sikkerhed i bare at køre 2 separate diske.


    Ved JBOD deles alle data netop ud over 2 drev, og der vil ret hurtigt ske det, at de fleste af dine filer er skrevet delvis på den ene og delvis på den anden disk, derfor mistes der ret meget hvis en disk står af.


    Ved 2 separate diske er det kun halvdelen der mistet ved disk-nedbrud, og man har selv mulighed for at have kopier på begge diske af vigtige ting (selvom dette ikke er bedste backup).


    /ask

  • OK, jeg kan se at betegnelsen bruges bredere end jeg tænkte.


    Ofte bruges JBOD som betegnelse for flere disks der er "spanned", således at de optræder som én logisk disk. Dette er ofte måden det fungerer (og betegnes) ved flere NAS producenter.


    /ask


  • Kun, hvis de som Jacob skriver, er spanned. Ikke hvis der er tale om 2 logiske drev.


    Faktisk kan jeg ved nærmere eftersyn se at JBOD betegnelsen kan bruges om begge dele, har bare ikke tidligere hørt den om ikke spanned disks.


    /ask