Ny computer - hjælp ! (budget 12k)

  • Hej freaks :)


    Jeg skal til at bygge en computer igen, for første gang i 10 år ca..


    Dengang var der en masse bs med ledninger til motherboardet osv. men mit indtryk er at det er en del lettere at kaste sig ud i nu..


    Jeg har kigget på følgende:



    GFX:
    ASUS GTX780-DC2OC-3GD5 (3 GB) - 3.397 kr


    Ram:
    G.Skill TridentX Series 2 x 8 GB - 1.260 kr
    (http://www.edbpriser.dk/ram/gs…d-6766316.aspx?q=tridentx)



    Processor:
    Core i7 I7-4770K 8 MB (Intel Boxed) - 2.149 kr
    (http://www.edbpriser.dk/proces…tel-boxed-id-7368349.aspx)



    Bundkort:



    Harddisk: SSD



    Blue-Ray Drev:



    Kabinet:



    Køler:



    Cpu køler:



    Som i kan se mangler jeg at vælge et par ting, som jeg håbede i havde noget input til, og self også de dele jeg har valgt at gå med..


    Computeren skal primært bruges til gaming og lave musik på (har externt lydkort så skal ikke have lydkort (?))

  • Glemte lige at tilføje jeg self også skal bruge en strømforsyning.
    Udover det tænker jeg det kunne være fedt med vandkøling, er der noget specifikt folk ser som top choice ?

  • Hej - er det nogle meget krævende musik programmer du skal bruge? En Intel i7 er tit overkill medmindre man bruger nogle programmer, der er meget krævende, og som kan udnytte de 8 tråde. Til spil er i5-4670k mere end rigeligt.


    Det er også et ret dyrt grafikkort du kigger på - hvilke spil spiller du, hvilken opløsning? Du kunne tage et Nvidia 770 i stedet eller kigge på AMD's "nye" serie


    SSD kan du tage en Samsung 840 Evo (størrelse efter dit behov)


    Strømforsyning, noget Corsair 80+ eller en XFX ProSeries - tænker 650W er rigeligt til dit behov, måske 550W sagtens kan gøre det.


    Bundkort kan jeg ikke hjælpe dig med


    Køling: Hyper 212 fra Cooler Master plejer at være meget anbefalet rundt omkring på diverse sider. Regner du med at skulle overclock meget?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Ja, jeg kører mange plugins på samme tid og mange spor ofte. Mht grafikkort er det rigtigt nok dyrt, men vil gerne kunne kører de kommende triple AAA titler i full gfx


    Tak for svar :)

  • Ja, jeg kører mange plugins på samme tid og mange spor ofte. Mht grafikkort er det rigtigt nok dyrt, men vil gerne kunne kører de kommende triple AAA titler i full gfx


    Tak for svar :)

    Okay - ja så er det godt med mange RAM og tråde. Hvis du gerne vil spare nogle penge kan du da kigge på en FX-8320/8350? Her har du i hvertfald 8 kerner til forholdsvis billige penge. Men hvis ikke det brænder i pengepungen, så er i7'eren slet ikke et dumt køb.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Bundkortet kunne være Asrock Z87 Extreme3 eller MSI Z87-G55. Du kan også vælge et dyrere bundkort hvis du vil have flere features.


    SSDen en 240 GB Crucial M500. Eller den lidt dyrere Samsung 840 Evo, der er en smule hurtigere. Men når det er SSDer mærker man næppe forskel.


    Jeg går ud fra bluray-drevet er noget du ved du har brug for. Så et Pioneer-drev f.eks.


    Fractal Design Define R4 er et lækkert kabinet. Støjdæmpet og stilrent.


    Strømforsyningen, der kan du strengt taget klare dig med en XFX Core Edition 550W, men det skader ikke at investere lidt mere. Corsair CS550M eller XFX 650W Semi-Modular f.eks.
    Hvis du vil have muligheden for SLI, så skal du minimum op i 750W, og gerne også en tand højere.


    Cooler Master Hyper 212 Evo kommer man rimeligt langt med i forhold til prisen. Men der skulle da være plads i budgettet til f.eks. Corsair H100i vandkølingssæt hvis det skal være.

  • Mange tak for svar begge ! god info omkring strømforsyningen og SLI.


    Har kigget lidt på vandkøling og da jeg godt kunne tænke mig min maskine var støjsvag også tror jeg at jeg er ude i at skal have en form for platform til mit grafikkort og et vandkøler sæt.. ved ik hvor jeg skal begynde :D

  • Man kan ikke som sådan sige at vandkøling er mere stille end luftkøling. Faktisk snarere tværtimod.


    Hvis man laver sit eget custom loop kan det dog gøres meget stille - men så koster det også flere gange så meget som high-end luftkøling.

  • Man kan ikke som sådan sige at vandkøling er mere stille end luftkøling. Faktisk snarere tværtimod.


    Hvis man laver sit eget custom loop kan det dog gøres meget stille - men så koster det også flere gange så meget som high-end luftkøling.


    Ja, det kommer helt an på hvilke produkter du sammenligner og hvilke prissegmenter man kigger efter kølere i. Den største fordel ved de lukkede vandkølingssystemer er at du ikke risikerer skader på bundkort under transport pga. for meget vægt på boarded og så får du mere "playroom" omkring processoren, da radiatoren sidder på kabinettet og ikke lige op af ramslots og fan tilslutninger på bundkortet.


    I mit Silverstone Temjin TJ08-E ville jeg miste al plads til at mingelere rundt, hvis jeg satte en stor luftkøler i, men min tidligere H50 gjorde at der trods alt var noget plads. Og denne holdt en 2500K ganske sval selv på over 4Ghz.


    Nu har jeg så monteret custom loop og selvom jeg har samme blæsere er der betydeligt mindre støj i maskinen nu, da den lille pumpe (som ofte er i de lukkede systemer) kan lave en lille kontinuerlig kliklyd. Det er muligt de nyere revisioner er bedre, men min 1. gen H50 gjorde det.


    Tror også prisforskellen på et lukket system som h50 og min custom loop nærmer sig de 3.500-4.000,- (men dette køler også cpu og to gpu'er)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H