Gamercomputer - evt bærbar - til min søn på 9 år

  • Hej alle,


    jeg har brug for noget hjælp: Min søn på 9 har møjsommeligt sparet fødselsdags-, julegave- og lommepenge sammen de sidste to år fordi han brændende ønsker sig en computer. Og han siger det skal være en stationær. Men vi har ikke den mindste smule forstand på hvilken. Får man meget mere for pengene, når man køber en stationær? I så fald er der nogen, der har forslag til hvilken? Han har 4500 at gøre godt med og han spiller Minecraft og Settlers, men lige om lidt har jeg en fornemmelse af, at det tager fart med spilleriet, så den må gerne være en smule fremtidssikret også.


    Vi har kigget på disse fire bærbare, men det er svært at gennemskue kvaliteten grafikkortene, synes jeg: http://www.edbpriser.dk/Produc…9;7795852;7071000;7509584


    På forhånd tusind tak for hjælpen!


    De bedste hilsner


    Tenna (og Sylvester)

  • af de fire ville jeg tage ASUS K56CB XO286H
    den har det bedste grafikkort af de fire.


    men hvad er det for nogle spil der skal spilles?
    skal den død og pine kunne tages med eller er et kompakt stationær system også en mulighed?
    kender i nogen der kan finde ud af at bygge en computer eller kan du/i selv?
    hvad er budgettet ?


    mvh dwmc

  • Og han siger det skal være en stationær. Men vi har ikke den mindste smule forstand på hvilken. Får man meget mere for pengene, når man køber en stationær?


    Ja, man kan få væsentlig mere for pengene med en stationær. Dog kommer det også lidt an på om man f.eks. har en skærm i forvejen. Med bærbare skal man jo købe en indbygget skærm hver gang, med en stationær kan man genbruge en skærm man har i forvejen. Dertil kommer at man med stationære har muligheden for at samle systemet selv, og der kan man også spare nogle penge.

  • Tak for svar:)


    Ang spil der skal spilles: Som jeg skriver: Minecraft og Settlers til en start. Men den må gerne være en smule fremtidssikret også.
    Ang bærbar/stationær: Nej, som jeg skriver vil min søn helst have en stationær. Og hvis det er det I vil anbefale, vil vi gå efter det.
    Ang at bygge selv: Jeg kan ikke selv og lige umiddelbart kender jeg ikke nogen, der kan.
    Ang budget: SOm jeg skriver: 4500,-

  • Har I skærm, tastatur, mus osv i forvejen? For 4500,- kan man få en fin stationær, men hvis andet tilbehør skal med bliver det knapt så godt; derfor er en bærbar måske en bedre mulighed?


    /Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Ja, man kan få væsentlig mere for pengene med en stationær. Dog kommer det også lidt an på om man f.eks. har en skærm i forvejen. Med bærbare skal man jo købe en indbygget skærm hver gang, med en stationær kan man genbruge en skærm man har i forvejen. Dertil kommer at man med stationære har muligheden for at samle systemet selv, og der kan man også spare nogle penge.

    Tjo - vi har en skærm en HP L1950g http://h18000.www1.hp.com/prod…ecs/13124_ca/13124_ca.PDF - det er jo ikke noget at råbe hurra for, men det kunne måske gå til en start?

  • Har I skærm, tastatur, mus osv i forvejen? For 4500,- kan man få en fin stationær, men hvis andet tilbehør skal med bliver det knapt så godt; derfor er en bærbar måske en bedre mulighed?


    /Peter

    Ingen mus, intet tastetur... og heller ikke webcam. Det siger sønnike er vigtigt! Så tja - måske er en bærbar bare den bedste løsning alligevel?

  • Ingen mus, intet tastetur... og heller ikke webcam. Det siger sønnike er vigtigt! Så tja - måske er en bærbar bare den bedste løsning alligevel?

    Jeg købte et tastatur i El-giganten for 100 kr (jeg kan bedst lide helt almindelig tastaturer uden lys, bling-bling, unødvendige hotkeys osv). Yderligere har jeg en Logitech G400 (som dog lige er sendt til RMA) og den koster kun 250,- ca. Det er ikke de helt vilde beløb at komme af med, det er mest skærmen der kan koste. Men den 19" kan da vist sagtens gå an til at starte med. Når han bliver ældre kan det jo være, at han gerne vil have en der er større.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • har i windows?


    Ellers ville jeg spare liiige lidt mere sammen og hoppe på denne
    http://topdata.dk/product.asp?product=9433


    Skodstrømforsyning, og en halvdårlig CPU og bundkort.


    Med det budget ville jeg hellere anbefale en APU. Så kan man altid opgradere med et grafikkort senere hen. Knægten har alligevel ikke brug for det helt vilde på grafiksiden pt.


    Eneste problem er at jeg ikke lige kan finde så mange færdigbyggede systemer med APUer. Komplett har nogle, men de er for dyre (både i forhold til budgettet og i forhold til hvad man får for pengene).

  • Mja, problemet er igen (især) strømforsyningen. Det er et meget nemt sted for dem at skære hjørner, men det ender altså rigtig ofte med at give problemer for brugeren. Systemet kan give underlige fejl, eller det kan brænde helt sammen i værste fald.


    Ulempen er at udvalget af billige færdigbyggede systemer med ordentlige strømforsyninger er sparsomt. Det er virkelig et punkt hvor det er en fordel at bygge selv - man ved præcis hvad der kommer i systemet, man får kvalitet over hele linjen (hvis man da ikke er en knold), og så sparer man endda lidt håndører.


    Edit: Hov, det var det første indlæg jeg refererede til. Der kan godt være nogle fine brugte systemer derude. Hvis man er okay med risikoen ved at købe brugt.

  • Det her system ville være ganske habilt.


    CPUen er stadig i den gode ende. Grafikkortet er nok ikke helt high-end længere, men yder stadig helt okay. God strømforsyning og kabinet, bundkortet er okay og tillader overclocking (hvis man investerer i en bedre CPU-køler). Den har en ældre og ikke specielt imponerende SSD, men det er stadig bedre end kun at have en alm. harddisk.


    Eneste lille ulempe er at der kun er 4 GB RAM. Men for det første er 4 GB stadig okay til en del ting, og for det andet er det nemt og rimeligt billigt at opgradere til 8 GB når/hvis det bliver nødvendigt. Det ville pt. koste 5-600 kroner, og det virkelig simpelt at installere. Dér kan du ikke smyge dig udenom ved at sige du ikke har prøvet det før. ;)


    Hvis man skulle købe en bærbar med samme ydelse skulle man nok af med mindst 8.000 kroner.


  • Det system som du har fundet der Sakkura, det er slet ikke helt ved siden af, slet ikke til en dreng på 9 år, den får han glæde af længe.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Især fordi det er en K-CPU. Masser af overclocknings-muligheder. Brugeren mape her på siden har samme CPU på et ASRock bundkort, som jeg har haft æren af at installere en Noctua NH-U12S luftkøler på, hvorefter vi med succes overclockede den til 4,6 GHz i Turbomode. Samme CPU har været over 5 GHz stabilt med custom vandloop, så der er virkelig gode muligheder i den maskine.


    Sakkura pointerede selv rammene, men eftersom den koster 3000 kroner har du jo også lige lidt i overskud, så det er slet ikke umuligt at smide 8 GB deri. Endnu engang pointerede Sakkura også, at det virkelig er nemt, og det kan du godt selv finde ud af. Selv med begrænset viden ;)


    Faktisk har I 1500 i overskud, så I kan både smide en bedre SSD og 8 GB ram deri for de penge. Det er virkelig slet ikke dumt overhovedet. Ude i fremtiden, når knægtens behov bliver større, kan der så installeres et bedre grafikkort med 2 eller flere GB GDDR5 ram og ses på overclock af CPU.


    Så det ville jeg nok satse efter, hvis det var mig.


  • +1


    Der er det hele og processoren kan som sagt overclockes senere samt grafikkortet er rimeligt og nemt at skifte ud senere.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Den ser godt ud ja! Er dog lidt betænkelig ved at købe brugt, når ikke jeg har forstand på det. Hvad skal man tjekke/hvordan tjekker man?


    Faldt også over denne man ku evt opgradere lidt hist og her. Og så er der garanti på: http://www.refurb.dk/products/…-kun-2499kr-billigst.aspx


    Tusind tak for al jeres hjælp so far - det er en jungle (og det er som om at jo klogere jeg bliver, jo flere spørgsmål er der at stille...) :D

  • Den ser godt ud ja! Er dog lidt betænkelig ved at købe brugt, når ikke jeg har forstand på det. Hvad skal man tjekke/hvordan tjekker man?


    Faldt også over denne man ku evt opgradere lidt hist og her. Og så er der garanti på: http://www.refurb.dk/products/…-kun-2499kr-billigst.aspx


    Tusind tak for al jeres hjælp so far - det er en jungle (og det er som om at jo klogere jeg bliver, jo flere spørgsmål er der at stille...) :D

    Kontakt evt sælgeren og hør om maskinens tilstand. Du kan også bede om at se den i funktion, høre hvor gamle delene er osv.


    Den computer du linker til er ikke særlig god. Det er en ret gammel dual-core CPU, grafikkortet er et low-budget og jeg tvivler meget på at deres beskrivelse passer:


    " Core2duo processor, 4Gb. Ram og et Radeon HD7750 grafikkort kan du spille alle spil på markedet"



    Du skal også lægge mærke til at det ofte er svært at skifte hardware i sådan en computer, det hele er ret "indbygget". Rammene er også kun DDR2, så det er altså noget gammel teknologi der sidder i den maskine

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13