Opgradering af gammel computer/Ny computer?

  • Hej Tweak,


    Jeg har en computer der er ved at være oppe i årene, hvilket jeg er begyndt at mærke tydeligt når det kommer til spil.
    Mit akutte problem er at maskinen simpelthen enten slukker eller genstarter sekundet jeg starter et spil op. Jeg har min mistanke på min strømforsyning eller mine ramklodser, så det er de første ting jeg vil udskifte.


    Jeg har et budget hvor jeg kan bruge ca. 2000 kr. om måneden på at opgradere maskinen (gerne mindre), så det kommer til at tage noget tid før den er kampklar igen.


    Jeg har kigget på denne strømforsyning: http://www.edbpriser.dk/stroem…air-rm650-id-7591707.aspx til at udskifte min gamle esp 750 W Energon (tror jeg det er). Er det et godt valg eller kan jeg få bedre for pengene? Jeg har kun tænkt mig at køre med et grafikkort og jeg regner ikke med at overclocke noget.
    Ram: http://www.edbpriser.dk/ram/co…-1-x-8-gb-id-6822033.aspx Her vil jeg starte med en klods 8 gb ram vengeance ram. Det vil både være en stor forbedring over mine gamle 2x2 gb 1333 MHz og det vil også gøre det nemmere at opgradere videre i fremtiden med en ekstra klods.


    Det næste skridt er at skifte min gamle harddisk ud med en ssd, hvor jeg så vil installere windows 8.1. http://www.edbpriser.dk/ssd-so…20-120-gb-id-7487531.aspx


    Jeg har lidt svært med at bedømme hvad jeg skal gøre som det næste. Enten skifter jeg først grafikkortet ud, eller også skifter jeg bundkortet+processor+case ud.
    Mit grafikkort lige nu er et Sapphire Radeon 5850. Det vil jeg gerne skifte ud til den seneste generation radeon grafikkort R9 290.
    Mit bundkort er et Gigabyte 770TA-UD3, der har set bedre dage, processor er AMD Phenom II x4 965 3.40 GHz. Min idé er at købe et http://www.edbpriser.dk/bundko…i-formula-id-7492883.aspx , da jeg skal bruge maskinen til at spille.... Også fordi det er første gang jeg selv skal bygge en computer, så pladen bag på hjælper mig måske med ikke at ødelægge bundkortet når det skal på plads. :pinch:
    Her ville jeg gerne høre om jeg skal vælge mellem intel 5i eller 7i. Bundkortet tager kun LGA1150 sockets. ???? :wacko:


    Det nye bundkort vil jeg så sætte ind i et nyt case, som er mere brugervenligt http://www.edbpriser.dk/kabine…ries-300r-id-6505948.aspx eller 200R. Herefter kan jeg bare tage de "nye" dele fra mit gamle case.


    Jeg tror det var det hele.
    Er der ting jeg gør forkert, eller ting jeg kan forbedre? I er meget velkomne til at svare ;)


    Mvh Martin

  • Energon-strømforsyningen er noget skrammel, så det er ret sandsynligt at det er årsagen til problemet. Den Corsair RM650 er en KÆMPE opgradering. Du kunne måske nok klare dig med noget lidt billigere, og stadig få en meget stor forbedring ud af det.


    En enkelt RAM-blok kan ikke anbefales, da du så ikke har en dual channel-konfiguration. Det betyder at hukommelsesbåndbredden bliver halveret.


    SSDen er fin. Du kan godt beholde den gamle harddisk og bruge den som sekundært lager.


    2000 kroner for et bundkort er, i min verden, for groft. Du kan sagtens få et fint Z87-bundkort til 1000 kroner eller endda lidt under. En Core i5-4670K ville være et godt valg til gaming. En Core i7-4770K er ikke en fordel i de fleste spil pt.

  • Tak for svaret :)
    Jeg kiggede på den strømforsyning fordi den er fra Corsair (kan ikke gå galt der) og fordi den er modulær?? så jeg slipper for alle mulige ledninger jeg ikke bruger.
    Jeg kan godt se problemet med RAM-blokkene. Så er 2x4 GB blokke vel bedre. Jeg får vel heller ikke brug for mere end de 16 GB jeg så kan opgradere til i perioden inden DDR4 kommer på markedet.
    Er der overhovedet nogen forskel på http://www.edbpriser.dk/ram/co…-2-x-4-gb-id-4835899.aspx og http://www.edbpriser.dk/ram/co…-2-x-4-gb-id-4413467.aspx udover farven? 8|
    Hvad Raid skal jeg køre de forskellige diske i? SSD med OS i Raid-0? Hvad med min gamle 1 TB harddisk?
    http://www.edbpriser.dk/bundko…tooth-z87-id-7368045.aspx ? Tror du har ret der ;)

  • Det var strømforsyningen der var røget. Har fået den gamle udskiftet med en ny Corsair RM850 og alt virker nu som det skal.
    Under udskiftningen ændrede jeg også på hvilken SATA port min harddisk sad i. Fra en SATA 2 (fra producentens side) til SATA 3. Kan det på nogen måde have hjulpet på min download hastighed? Fordi ellers kan jeg ikke se nogen grund til hvorfor min download hastighed i ORIGIN klienten er fordoblet fra 10 MB/sek til 20 MB/sek.

  • Hmm... Pudsigt, men jeg vil da ikke klage over en bedre forbindelse. :P
    Kan det være fordi den gamle strømforsyning ikke leverede nok/optimal strøm til harddisken/bundkortet? Det kan vel også bare være en defekt SATA portden sad i før?

  • Hmm... Pudsigt, men jeg vil da ikke klage over en bedre forbindelse. :P
    Kan det være fordi den gamle strømforsyning ikke leverede nok/optimal strøm til harddisken/bundkortet? Det kan vel også bare være en defekt SATA portden sad i før?

    Har du testet om dit internet generelt er blevet hurtigere? Husk at hvis man f.eks. har 10mbit kan man sagtens opnå hurtigere hastigheder sommetider, hastigheden er ikke direkte "låst".


    Jeg plejer at bruge TDC's hastighedstest til at bedømme mit net.


    http://hastighedstest.tdc.dk/

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Det kan sagtens skyldes problemer hos Origin. De var udsat for et DDOS-angreb i går, og EA er generelt kendt for dårlige servere.

    Hader generelt at bruge Origin og EA. Desværre er det nødvendigt fordi de holder så mange fantastiske spil som gidsler.


    Nok om det. Min næste upgrade vil være en ssd med windows 8.1. Hvor mange GB skal man have før det ikke længere kan betale sig?
    Hvis man kigger på Samsung koster 120 GB ca. 600-700 kr, 250 GB, 1200-1300 kr og 500 GB 2200-2300 kr.
    120 GB virker ikke som særlig meget. Hvor meget har man egentlig brug for?

    Rettet en gang, sidst af Martinkf94: Følte det blev en smule off-topic ().

  • Hader generelt at bruge Origin og EA. Desværre er det nødvendigt fordi de holder så mange fantastiske spil som gidsler.


    Nok om det. Min næste upgrade vil være en ssd med windows 8.1. Hvor mange GB skal man have før det ikke længere kan betale sig?
    Hvis man kigger på Samsung koster 120 GB ca. 600-700 kr, 250 GB, 1200-1300 kr og 500 GB 2200-2300 kr.
    120 GB virker ikke som særlig meget. Hvor meget har man egentlig brug for?

    250 GB er en dejlig størrelse at have. Men det kommer utrolig meget an på hvilke programmer / spil du vil have liggende på SSD'en. Jeg har kun en 60 (ja, faktisk 55 GB SSD) og det er lige nok til Windows, lidt programmer og 4-5 spil (Ja, vi snakker spil som Wc3, Hearthstone, HoN osv, men alligevel!)


    Jeg ville sagtens kunne klare mig med 128 GB, men jeg spiller stort set heller ikke nogen spil, der fylder meget. Jeg tror spil som BF3 fylder 25gb, så løber det jo hurtigt op. Det 'største' spil jeg har liggende på sekundær disk er Diablo 3 med omkring 12 GB, så det varierer jo meget :)


    Edit: Lav en liste over spil og programmer du vil have liggende, og regn derefter ud hvor meget plads det cirka fylder. Jeg tror Windows 7 plejer at fylde omkring de 20-25 GB, men det er nok klogest at runde op til 30.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Jeg har 120 GB, og det kan man godt klare sig med. Men hvis man gerne vil have en del spil der ligger på SSDen og derfor loader hurtigt, så er 250 GB en bedre ide. Så skal man ikke være lige så opmærksom på hvad man installerer hvor.


    Så personligt ville jeg sige 120 GB minimum, og helst 250 GB. 250 GB er typisk også der hvor ydelsen topper - 120 GB er typisk langsommere, 500 GB er sjældent hurtigere.

  • Jeg har i hvert fald 250 GB fra SanDisk, og det spiller bare. Det kan jeg klart anbefale, da det giver masser af plads til programmer og spil.
    Når det så er sagt, ville jeg skifte bundkort og CPU først, inden jeg skiftede grafikkortet, men det er bare min foretrukne arbejdsgang :P Du kan jo godt bruge dit grafikkort en måneds tid ekstra, og så får du meget ekstra power fra det nye bundkort + CPU. i7 er, hvis du spørger mig, overkill, når du bare gerne vil have en computer, som du kan game på. i5 er rigeligt til det formål. Selv har jeg i5-3570K, og der er ingen problemer med at game derpå.

  • Selv om din CPU egentlig er ved at have nogle år på bagen, så mangler den faktisk ikke saft selv til nye spil endnu. Prøv og OC den op på mellem 3.8-4Ghz, så kan den sagtens være med et godt stykke tid endnu.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.