Problemer med hardware - tror jeg?

  • Hej alle Tweakere


    Jeg har i løbet af ugen fået et problem med min Computer. Jeg har modtaget én enkelt blå-skærm (som hurtigt gik væk og kunne ikke skrive fejlkoden ned).
    Herefter skriver den at der er en fejl ved min CPU-køler hver gang jeg starter min PC op (skal trykke f1 for at komme videre) og så starter den op i Windows osv. Min blæser ved CPU'en kører helt fint - den drejer og drejer :). Jeg oplever ligeledes at når jeg engang i mellem spiller, kan min FPS ligge på 40 mens den for bare 1 uge siden da alt virkede lå på 120. Det er som om at min PC kører på halv kraft.
    Dog sker det til tider at min computer "hakker" og fryser i få sekunder og så kører videre i normal tempo.
    Dog oplever jeg et andet problem, min PC er lang tid om at starte op, den lukker ikke sig selv ned når jeg trykker "Luk Computeren" men slukker for skærmen imens den reelt set stadig kører (virker det om om).


    Er det min CPU der er ved at stå af? Jeg har taget alle mine stik ind og ud igen, jeg har støvet hele min PC af - og problemet fortsætter.


    Min PC:
    Intel CORE2 DUO E8400 3.00GHz


    RAM 4096 MB DDR2 PC2-6400 CORSAIR XMS2 800 MHz


    MB 775 ASUS P5Q PRO / Intel P45 Express / 1600 MHz
    NVIDIA GeForce GTX 460


    Med venlige julehilsner
    BacherDieckmann

  • Har du prøvet at tjekke temperaturen på diverse hardware? Det kan eksempelvis gøres via SpeedFan, AIDA64 eller andre programmer.


    Det kunne godt lyde som om du har temperatur problemer. Det kan løses ved at skifte kølepasta på CPU og eventuelt grafikkort. Det er også en god ide at fjerne alt det støv, der har sat sig (hvis du ikke allerede har gjort det)


    Alternativt kan der være tale om software-fejl, hvilket måske kan løses ved en formatering?



    Hilsen Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Kører processorkøleren overhovedet som den skal?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Den har jeg fundet nu, og der er intet 'kabel' tilsluttet der. Det er et 4-pins. Hvilket strik skal jeg tilslutte dette fra? fra min strømforsygning? For de den eneste ledning der er fra min CPU-køler er et 3-pins og sad før i "PWR_FAN".


    Jeg kan sætte dette stik i CPU_FAN men så er der 1 pin i overskud ved "CPU_FAN" er dette ligemeget?


    Tusind tak for svarene allesammen!

  • Jeg får nu denne besked: læg mærke til GPU :o!!
    Det kan umuligt være godt :)

    Er det i idle den opnår så høj temperatur?


    Høje temperaturer på grafikkort kan sagtens opstå uden der sker noget ved det. (Jeg tror mange kan klare op til 100 grader), men hvis det er i idle ville jeg nok blive en smule urolig

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • skal du stadig trykke f1 for at komme forbi post screen ?


    som p3t3r skriver så er det ikke godt hvis det er idle temperatur :-)


    har du tjekket at der ikke er en ledning der går på blæseren til gfx ?
    og om den kører i det hele taget . hvis den bliver ved med at blive så varm kan det evt være du skla prøve med at skifte kølepasta på gpuen. evt en anden køler :-)


    /dwmc

  • Nej det var imens jeg spillede.


    Nu hvor jeg bare sidder på nettet osv. der ligger den på 59-61 grader.
    Jeg skal ikke længere trykke F1 ved opstart!


    Er det normalt at min CPU flyver lidt mellem 0-50?`og ligger omkring 14-15 når jeg bare åbner internettet? :)

  • Din GPU må gerne ligge over 80 grader, når du spiller. Det er ikke noget problem.


    Og selvfølgelig kommer din CPU's aktivitet op, når du starter applikationer :) Den er ligesom hjernen i det hele, så den skal reagere, når du klikker på noget ;)

  • Fantastisk!
    Mange tak for jeres hjælp.


    Jeg oplever dog stadig at min PC fryser i et par sekunder et par gange i minuttet - om det har noget med det forhenværende problem at gøre har jeg dog ingen anelse om. Nu er min PC jo også lidt forældet :)


    glædelig jul!