Ingen post uden CMOS CLEAR

  • Hej Tweak!



    Jeg har købt følgende:


    AMD FX-9370 Black AM3+


    ASUS M5A78L-M/USB3


    Corsair Vengeance BI DDR3-1600 DC - 8GB


    Corsair Hydro H55 Quite Performance


    Asus Geforce GTX 760 OC - 2gb GDDR5


    Samsung 840 EVO SSD - 120GB.


    Jeg startede med at samle det hele sammen med en gammel Corsair strømforsyning på 550W jeg havde liggende. Da jeg tænder systemet første gang, er der ingen output til skærmen. Jeg får altså ingen post. Så læste jeg på nettet at jeg skulle resette CMOS, så det gjorde jeg. Nu fik jeg så post og kunne installerer windows. Problemet er bare at hvergang jeg slukker pc'en er der samme problem igen. Ingen post. Derefter tog jeg grafikortet ud. Samem probelm. Så jeg besluttede idag at PSU'en jo måtte være problemet efter som den var gammel. Så jeg købte en helt ny Corsair CX-750M, og monterede den. Intet ændret. Jeg har lige testet begge RAM blokke, og der var ingen fejl. Nu står jeg tilbage med bundkortet og mistænker det for at skabe fejlen. Hvad siger i? Det er ikke pga. en kompabilitets fejl eller noget? Jeg mener umildbart det hele burde passe sammen. Jeg er fustreret! ;)


    /Marcus

  • Prøvet en nyere/ældre BIOS, og testet med et andet batteri, det kan være flad for power :)

    Jeg har flashet bios med den nyeste version, har dog ikke skiftet batteriet. Det er også værd at nævne at jeg altså kan boote ind i windows, jeg skal bare clear cmos hvergang, og det er lidt træls.


    EDIT: Har nu skiftet batteri, uden resultat

  • Nu har jeg søgt en del på dit bundkort, og synes at have set, at max TDP er på 140W, kan det passe? For din CPU har jo TDP på omkring de 220W. Jeg ved dog ikke om det er det, der laver problemet.


    Citat fra Toms Hardware:


    "No it won't


    From asus's website


    "Supports CPU up to 140 W"


    From AMD's website


    "Power Wattage: 220 W"



    That chip is too powerful for that board and is only meant for a select few top of the line motherboards that can handle a 220W CPU.


    Really, go for the 8350 chip instead. WAAAAAY less power usage, get a good cooler and overclock to over 4GHZ anyways with 80W less power."

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Det ser udtil du har ret :) Men brude jeg så kunne boote i WIndows? Og kan jeg evt. lave et 'downclock' så jeg kan teste om det er det der er problemet?

    Tja, jeg ved ikke 100% hvordan det fungerer. Men det ville ikke overraske mig, at man godt kan boote windows på trods af at man overskrider de officielle strømangivelser.


    Jeg er ikke ekspert inden for clock-området, men jeg vil da mene det ville være værd at prøve. Det vigtigste er at skrue godt ned for voltage. Min FX-6300 kan selv clocke sig ned til 1400 mhz ved lav volt, så jeg tænker da også at din CPU kan noget lignende automatisk.


    Ellers kan du beslutte dig for om det er bundkort eller CPU du vil sende tilbage. Jeg ville nok overveje en anden CPU som f.eks. FX-8320/8350 og evt bundkort med AMD 970 chipset.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Kan se i CPU-z at den clocker sig selv ned til 3.8 Ghz. Jeg tror jeg sender processoren tilbage (Hvis man kan det?) Og får fat på en 8350 i stedet. Hvorfor det andet chipsæt :)? Jeg er begrænset af at have et micro atx kabinet, og derfor har jeg ikke mulighed for det :) ER dog stadig nysgerrig :)

  • Det motherboard er slet ikke klar til den CPU... Alt for gammelt chipsæt, og for dårlig strømforsyning på bundkortet.


    Ingen FX CPU vil kunne køre ordentligt i det bundkort(Heller ikke FX-8350), så du har virkeligt et bundkort problem. Bundkortet kan slet ikke give de nye CPU'er fuld ydelse, på grund af det dårlige chipsæt.


    Hvis det ikke var fordi det er et dårligt bundkort - Så ville jeg ha' sagt det er er rammen, som ikke var sat op i BIOS.


    Jeg ved ikke hvem der har lokket dig til at købe det bundkort - Men! Det er MEGET dårligt, beklager min direkte kritik af dit bundkort, men... Kan lige så godt sige det som det er.


    Du kan ikke få micro ATX bundkort, som kan udnytte en socket AM3+ FX CPU. Hvis du ville køre Micro-ATX, så skulle du vælge 4 kernet Intel haswell med et AMD grafikkort.