Light gamer på skrabet budget

  • Jeg er på udkig efter en meget billig gamer(ish) pc til en 10 årig knægt i min familie. Budgettet er ekstremt skrabet, absolut max 4k og meget gerne mindre (de har ikke særlig mange penge). Jeg har heldigvis en gammel skærm og win7 licens etc jeg kan donere.


    Vi er naturligvis ikke ude i noget der kan køre nye spil i max settings, men det skal helst kunne køre alle spil i low-mid nu og feks to år frem.


    Det bedste bud jeg har kunne finde er topdatas xtreme lite med 2gb 7850 OC og amd fx 4130 til 4k.


    Jeg har prøvet at kigge brugt for at gøre det billigere men synes hurtigt det bliver til meget gamle dele. Fandt feks en med i5 661, gtx 470 til 2500kr men er ret usikker på hvor godt den vil klare sig om et år og jeg ved jo godt hvem der står med problemerne hvis der er noget galt med en brugt pc. Af samme årsag er jeg heller ikke vild med selv at samle selvom det kunne spare lidt i forhold til topdata.


    Ville egentlig bare høre om der er nogen der kendte nogle super gode tilbud brugt eller nyt samt få lidt input omkring den brugte pc nævnt ovenfor.

  • Jeg tror jeg ville finde en brugt computer! En gammel i5 eller i7 processor er stadig ret gode den dag i dag.


    Den du kigger på hos TopData har et fornuftigt grafikkort, men der er ikke meget positivt at sige om AMD FX-4170 desværre. Det er blandt de dårligste FX-cpuer de lavede, og selv nogle af de gamle Phenom Quad Cores kører bedre end den.


    Du kunne også købe noget ala det system jeg har. Ikke at det er noget specielt, men det er med pengene i fokus.


    - AMD FX-6300 Ca 800 kr -
    - ASUS M5A97 L.E 2.0 Ca 550,-
    - XFX ProSeries Core edition 550W ca Ca 560,-
    - G.Skill.Ares 2x4 GB 1866mhz Ca 550,-


    (Hvis du hellere vil have Intel-system kan du købe en billig i3-Haswell CPU. Den er f.eks lidt bedre til de "gamle" spil, som kun er optimeret til 2 kerner, f.eks World of Warcraft)


    Grafikkort kan jeg sagtens anbefale at købe brugt. Nye grafikkort er dog ikke så dyre længere på grund af priskamp, men det kan jo også mærkes i brugtpriserne. Jeg har f.eks. lige købt et Radeon HD 6870 for 250,-


    Kabinet. Tja, tag et af de billigste du kan finde, eller køb et brugt


    Harddisk: Har du en liggende du kan bruge? Ellers find en brugt



    Den brugte PC du har kigget på virker såmænd også udmærket, men den lyder til at være ret gammel? Man kan jo være heldig at der ikke opstår nogle problemer, men rigtig gamle strømforsyninger, bundkort og harddiske er ikke altid det bedste.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Hvis du er med på at bygge selv, så ville jeg foreslå et APU-baseret system. Så er der plads i budgettet til et fint kabinet osv., og man kan så opgradere med et grafikkort om et par år, når den integrerede grafik ikke længere kan være med. Systemet kunne f.eks. se sådan ud:


    Bundkort: Asrock FM2A88M-HD+
    APU: AMD A10-5800K (teknisk set erstattet af nyere 6790K og 6800K, men stort set lige så god og en del billigere)
    Køler: Zalman CNPS 8900 Extreme
    RAM: 2x4GB G.Skill Sniper DDR3-1866 CL9
    HDD: 1TB WD Blue
    DVD-brænder: Samsung SH-224DB
    Strømforsyning: XFX Core Edition 450W
    Kabinet: Cooler Master Silencio 352


    Samlet pris 3434,- uden Windows.

  • Tak for svarene, det er måske smartest at bygge selv så er der idet mindste garanti på delene. Har også et gammelt kabinet i overskud med dvd drev og kan muligvis grave en hdd frem.


    Fx-6300 lyder godt, har set den nævnt som en god budget gaming cpu flere gange.


    Hvad med følgende:
    fx-6300 - 785kr
    msi 7850 OC 2g - 991kr
    ASRock 960GM-VGS3 FX - 267kr
    2x4gb kingston value eller g.skill (hvad der nu lige er billigst)- ca 550kr
    XFX Core Edition PRO550W - 439 kr


    Er der ikke en billigere PSU der kan klare 7850+fx-6300? Gider ikke rigtigt sidde og tjekke ampere på diverse rails lige nu, men tænkte nogen måske kendte alternativer?


    Nogen indvendinger mod bundkortet? Sikkert ikke det fedeste men det er okay det er skrabet og der bliver ikke tale om OC. Vil bare gerne være sikker på at jeg ikke har overset et problem med det i forhold til den valgte cpu+gpu.


    Mht at købe grafikkort brugt så synes jeg der er svært at finde noget fornuftigt, folk tror de kan få ret meget for dem. Købte dog selv et brugt 6870 sidste år som stadig væk klarer sig okay. Måske kræver det bare lidt forhandling :)


  • Jeg synes generelt det ser rigtig fint ud. En FX-6300 er en udmærket CPU til rigtig mange ting. Den kan ikke måle sig med eksempelvis Intel i5-4670 og også en del andre, men den er stadig fin nok til rigtig mange spil og programmer. Det er jo grafikkortet der stort set sætter dagsordenen for spil.
    Et HD 7850 kommer du også langt med, rigtig fint kort.


    Det eneste der bekymrer mig er bundkortet. Jeg tror altså du skal finde et med et bedre chipset, f.eks. 970. Jeg tror man skal passe på at spare for mange penge på ting som bundkort. Husk på at det faktisk har en større betydning end som sådan.


    Det er rigtigt at det kan være svært at finde nogle gode priser på grafikkort brugt, men den bedste taktik er tålmodighed. Tjek hver dag på tweak.dk, hwt.dk, hol.dk osv. Lige pludselig finder du et billigt kort.


    Jeg tror du kan tage samme PSU bare med 450W i stedet. (der er dog ikke mange penge at spare, og jeg ville bestemt ikke finde nogle billigere og dårligere modeller, det bliver langt dyrere i den lange ende, når en dårlig PSU lige pludselig dør og tager andre komponenter med sig)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Hvis du selv kan finde kabinet, dvd-drev og harddisk, så hjælper det på det.


    Jeg er enig med Peter i at du bør tage et bedre bundkort, og at du kunne vælge den XFX 450W jeg foreslog før.


    Samlet set ville jeg foreslå følgende:


    Bundkort: Gigabyte GA-970A-UD3
    CPU: AMD FX-6300
    Køler: Cooler Master Hyper 212 Evo (forudsat der er plads i kabinettet)
    RAM: 2x4GB Crucial DDR3-1600 CL9
    Grafikkort: MSI Radeon HD 7850 OC 2GB
    Strømforsyning: XFX Core Edition 450W


    Det løber op i ca. 3500,-

  • +1


    Her får du rigtig meget for pengene. CPU køler er dog ikke et must hvis du ikke skal overclocke. Jeg kører selv med stock cooler (indtil videre) og den holder faktisk nogle ret pæne temperaturer. Den larmer heller ikke særlig meget, men kan dog godt komme op over de 3000 RPM.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13


  • Med en Core i3, et HD 7790, en ordentlig strømforsyning og 8 GB RAM ryger den altså over 4k. Og der er ikke 3 års garanti, der er kun reklamationsret (og der har man kun 6 måneder med formodningsreglen).

  • Fik kigget på xfx 450w psu'en. Den kan levere 34A på 12v svarende til over 400 watt, det er vist alt rigeligt til dette system :)


    Mht mobo er der så virkelig så stor forskel når der ikke skal oc'es? Typisk plejer bundkortet da kun at betyde et par procent performance? At rykke op til et 970 mobo koster alligevel +150-200kr.


    Mht køler bliver det stock det er et let sted at spare når der ikke skal oc.

  • Der er umiddelbart ikke forskel på ydelsen. Men det gamle bundkort har dårlig integreret lyd, det mangler SATA3-porte, det har dårlig strømstyring (3 faser!), og så kan du nok forvente knap så god driver-support. Det øger risikoen for problemer en hel del.

  • Sata/usb 3 er nice men hdden kommer ikke til at være sata3 så det gavner ikke så meget nu. Er heller ikke bekymret om onboard sound. Så længe det kan køre stabilt på stock er jeg glad. Spm er så om det gør det? Hvis man læser dette http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=722799 kan man godt blive lidt bekymret.


    Tror jeg kigger lidt på dagsprisen når jeg bestiller og ser om det billigste 970 chipset skulle erstatte ovenstående (der er ikke noget værre at fejlfinde end et ustabilt bundkort). Lige nu er MSI 970A-G43 billigst men
    Gigabyte GA-970A-DS3 - Rev. 1.0 er næsten samme pris. Er der nogen af 970 board der bør undgås?

  • Noget af det første de nævner i den tråd er strømstyringen, og det er netop et af de punkter hvor ASRock 960GM-VGS3 FX kommer til kort. 3 faser er på grænsen til uhørt. De "normale" skrabede bundkort har 4+1 eller derover.


    Hvis du selv vil lede, så kan jeg anbefale at bruge denne liste over AMD-bundkort og deres strømstyring/VRMs. Gå efter minimum 4+1 og med heatsink.

  • Bare lige fyi endte jeg med at bestille et Gigabyte GA-970A-UD3, da det faktisk ikke kostede særlig meget ekstra med den konstellation af butikker jeg bestilte fra og så ud til være det bedste mht strømstyring og vrm køling etc.

  • Bare lige fyi endte jeg med at bestille et Gigabyte GA-970A-UD3, da det faktisk ikke kostede særlig meget ekstra med den konstellation af butikker jeg bestilte fra og så ud til være det bedste mht strømstyring og vrm køling etc.

    Jeg har også hørt rigtig meget godt om det board. Så held og lykke, tror du bliver glad for dit nye setup. Du må lige skrive hvad du synes om dit nye hardware når du får det ;)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Og nu spotter jeg så at det gigabyte kort kun understøtter fx-6300 med den rigtige bios opdatering (F7). Lyder til at jeg risikerer at stå lidt med et hønen og ægget problem? Hvis nu biosen er for gammel bliver det vel pænt svært at opdatere den uden en ældre cpu?

  • Ja det KAN godt blive et problem. Jeg tror dog det er sådan med de fleste boards. Mit bundkort var heldigvis opdateret da jeg fik det, så der var ingen problem. Ellers må du lede efter en flink person på nettet, der vil låne dig en AM3 CPU. Det burde kunne lade sig gøre :)


    Men mon ikke det har et opdateret BIOS?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Har skrevet og spurgt butikken, tænkte det måske stod på stickeren på siden af æsken.


    Så vidt jeg kan se understøtter asus m5a97 le 2.0 fx-6300 i alle bios versioner. Det tror jeg også rev 3.0 af gigabyte kortet gør. (Men der er markant dyrere ). Nu må vi se hvad de siger, ellers må de blive asus kortet istedet.