Oplevelser med powercolor 7990?

  • Hej. Købte forleden et 7990 kort fra Powercolor som erstatning til mit 6950 fra his.
    Men det virker ikke som jeg håbede. Har andre haft lignende oplevelser?


    Jeg testede det gamle kort i furmark's stress test imens prime95 bankede min i7er (1900pts i 1080p bench) og kom frem til et maximal strømforbrug på 480W (kun pc).
    Derefter satte jeg det nye kort i og gjorde det samme. Nu var strømforbruget på 770W (5700pts i 1080p bench).


    Men hvad jeg opdagede var at blæserne larmede mere og mere ved bare at stå i desktop. Viste sig den bruger 380W i idle med 2 skærme. GPU-Z viste at gpu 2 lå med 99% gpu load (faldt til 0% hvis crossfire blev slået fra). Så også at under stresstest blev gpu 2 99C varm og throttlede.


    Så jeg smed 3 120mm blæsere hen over kortet og ommøblerede mit (desktop) kabinet så der var direkte adgang fra blæseren i fronten til grafikkortet. Resultatet var at stresstesten hang på 97C på gpu 1 - fik ikke gpu-z startet, så går ud fra gpu 2 stadig throttlede. Ny score fra 1080 benchen var 6200pts.


    Prøvede 4 forskellige drivere men uanset hvad, så blir kortet sygt varm, og larmer så meget at jeg havde hylene i ørene da jeg gik i seng begge dage jeg prøvede at få det på plads.


    Nu har jeg så det gamle kort i igen og rma'er mit nye på mandag. Men vil et andet powercolor 7990 løse problemet eller kan de slet ikke ordentligt? Kortet har en oc funktion med en ekstra bios, men jeg skulle underclocke gpu'en til 500mhz og rammene til cirka 1ghz før jeg med 44% fan speed kunne holde kortet under 100C i stresstesten. Det ville gi en score på 3500pts btw.


    Jeg ved kabinettet har airflow nok - har for nogle år siden kørt med et sapphire HD 4870 og et club3d 4870x2 i crossfire samtidig med at have et HD5450 i til en projektor og en ekstra skærm - uden varme problemer.




    Edit: Billeder:
    Crossfire enabled - med ekstra køling:[Blocked Image: http://opel.cc/gpuz-crossfire.jpg]


    Setup uden ekstra kølere - burde være nok airflow:[Blocked Image: http://opel.cc/stock.jpg
    Setup med ekstra kølere:
     [Blocked Image: http://opel.cc/koeling.jpg]


    Score stock:
     [Blocked Image: http://opel.cc/score-stock.jpg]


    Score med ekstra køling: ps. ved 94C på gpu1 rammer jeg næsten 100C på gpu2
     [Blocked Image: http://opel.cc/score-koelet.jpg]


    kort: http://www.powercolor.com/glob…ducts_features.asp?id=429

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

    Rettet en gang, sidst af neiro ().

  • Grafikkort så som HD 6990, og HD 7990 er ikke særligt gode grafikkort. prøv at se om du kan få det solgt, og køb et R9 290 i stedet.

  • Grafikkort så som HD 6990, og HD 7990 er ikke særligt gode grafikkort. prøv at se om du kan få det solgt, og køb et R9 290 i stedet.


    Undskyld, men det er noget ævl, 7990 er et rigtigt godt kort. dine temps er meget høje og kunne evt være fordi køleren ikke sidder rigtigt monteret.


    Hvis han havde hylen for øerne med et 7990, så kan trådstarter godt regne med at blive stokdøv ved at vælge et R9 290 ellers skal den monteres med AC acellero extreme III både for at få temps ned, men osse slippe for den unødvendige støj samt undgå den trottler ned grundet varme.


    Send du den til RMA, jeg tror du har været uheldig med dit nye kort.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Har samme kort som dig, men oplever slet ikke de samme problemer, andet end at blæseren larmer af helvede til under belastning, det kan en ny blæserprofil i MSI afterburner dog løse :)


    Det laver dog stadig ikke om på at A) din GPU2 skal ikke banke op på 99% på desktoppen, og B) kortet bør slet ikke blive så varmt med et ordentligt airflow under stresstest.
    Satte du manuelt blæseren på 44%? Eller hvordan skal det forståes?


    Derudover skal du huske på at Powercolor lavede deres eget 7990 før at det kom officielt fra AMD(Principielt bør Powercolor kortet hedder 7970X2 da de IKKE benytter cherry pickede GPU'er medmindre du får et rev 2.0 kort - jeg vil næste gætte på at dit kort skal have 3X PCI-E stik?)


    Anyways, krydser fingre for at du havde fået dig en 'mandags-model'


    Edit:
    Sad lige og fedtede rundt med mit eget kort, efter at jeg har gamet ser det ud til at jeg har samme problem som dig, GPU2 bliver siddende på 99% og bliver endda temmeligt varm hvilket gør at blæserne suser temmeligt meget. - En google søgning giver dog hints om at det nok er et driver issue, ihvertfald ikke en hardware fejl :) - damn begynder allerede at fortryde mit skift væk fra Nvidia SLI.

  • 6990 har kæmpe driver problemer. så mon ikke også 7990 har det. For dårligt amd.


    Ja, enig.



    Nogen gange tvivler jeg på du tænker inden du poster!!!


    Tja.... Det samme kan jeg jo så sige om dig - Du skriver ikke hvad du skriver om, men jeg gætter på du igen har siddet, og læst FPS målinger...


    Her kan du læse, hvorfor jeg skriver som jeg gør, og der er målt med de bedste målemetoder vi har ved hånden i dag, uden at skulle ha' de store sedler op af lommen..... Det fremgår tydeligt, at FPS ikke kan bruges igen... Du kan se hvor dårligt et HD6990 grafikkort klare sig, og jeg ved tilfældigvis at HD7990 også har sine problemer..: GTX680 vs. HD7970 - Her er målt med den rigtige målemetode, ms mellem hver frame:)


    Jeg har ikke mere at sige om den sag, der er et link i den tråd, samt data fra målingerne er forklaret på en måde, så det burde være til at forstå - Hvis ikke, så er der ikke yderligere at sige om det. Alt andet vil bare blive ligegyldig diskussion, da du så stadigt ikke har forstået hvad "Time spent beyond 50 ms" står for, og hvorfor det er meget vigtigere end en FPS måling.

  • Dnope >


    Bla bla bla


    Du sidder med ét 7950, du spiller hvad? Lidt BF3 og Crysis 3 i singleplayer på en mega sløv IPS skærm?
    Helt ærligt - kom ind i kampen før at du udtaler dig om hvor skidt andres valg kører.
    Ja Crossfire har issues, men fordelene opvejer ulemperne.
    Dit svar var overhovedet ikke relateret til hans problem - Come on, er det nødvendigt at reklamere for dine egne synspunkter uden overhovedet at berøre problemstillingen?

  • Tja.... Det samme kan jeg jo så sige om dig - Du skriver ikke hvad du skriver om, men jeg gætter på du igen har siddet, og læst FPS målinger...


    Her kan du læse, hvorfor jeg skriver som jeg gør, og der er målt med de bedste målemetoder vi har ved hånden i dag, uden at skulle ha' de store sædler op af lommen..... Det fremgår tydeligt, at FPS ikke kan bruges igen... Du kan se hvor dårligt et HD6990 grafikkort klare sig, og jeg ved tilfældigvis at HD7990 også har sine problemer..: GTX680 vs. HD7970 - Her er målt med den rigtige målemetode, ms mellem hver frame:)


    Jeg har ikke mere at sige om den sag, der er et link i den tråd, samt data fra målingerne er forklaret på en måde, så det burde være til at forstå - Hvis ikke, så er der ikke yderligere at sige om det. Alt andet vil bare blive ligegyldig diskussion, da du så stadigt ikke har forstået hvad "Time spent beyond 50 ms" står for, og hvorfor det er meget vigtigere end en FPS måling.


    Jeg spiller ikke, men jeg overvejer da at lave et lille indlæg på min blog, hvor der bare skal stå "Jeg har altid ret!!". Og så vil jeg hive den op af hatten, når nogen betvivler min intelligens.

  • Tilbage til sagens kerne:


    Jeg forsøgte mig lidt frem og tilbage igår, det viser sig at problemet skyldes en kombination af at enable AMD overdrive i CCC samt AMD ULPS(det de også kalder zerocore).
    Mit gik iorden ved at disable overdrive, jeg testede ærlig talt kun lige ved at starte et spil i 5 minutter da jeg var i lidt tidsbekneb, men du kan jo forsøge med både overdrive og ULPS (Afterburner kan disable dette f.eks.)
    MEN(!) Det ændrer stadig ikke på at der helt sikkert er noget galt med kølingen på dit kort, som andre er inde på er der formentligt ikke ordentlig kontakt imellem GPU og heatsink - så jeg vil umiddelbart mene at dit kort stadig skal RMA's
    Dog var ovenstående mere noget du kunne forsøge når du forhåbentligt får et velfungerende kort tilbage :-)

  • Ja det lyder desværre til kortet har bedst af at blive sendt tilbage. Du må meget gerne opdatere os herinde med din RMA sag (hvis det ender sådan) så vi kan følge lidt med i processen ;)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Nå, det endte med at jeg måtte disable ULPS via afterburner, må bare leve med et forhøjet strømforbrug i idle indtil AMD får fingeren ud.
    Problemet opstod efter sigende i 13.6 så de har jo også kun haft små 6 måneder til at løse det i :-P