Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

tirsdag, 16. marts 2004, 19:47

Jeg synes jeg nogle gange jeg har oplevet at min IDE 133 harddisk ikk rigtigt kan følge med resten af mit system.. Sådan at CPU-brug er 10%, men jeg kan høre min harddisk arbejder for fulde tryk..

Så jeg vil høre om i ville synes det kan betale sig at fx købe en Raptor SATA disk.. ?
Dette ville indebære at jeg også skal have nyt bundkort.. Derfor er jeg lidt i tvivl.

Og så har jeg lige nogle andre spørgsmål..

Når man kører Raid 0 eller 1, så skal man have 2 Harddiske af samme slags, ikk?

Ville det evt. kunne betale sig at købe en SCSI controller + en SCSI HD? -Jeg skal jo have nyt bundkort hvis jeg skal bruge SATA

Ville jeg godt kunne bruge mine IDE HD's sammen med en Sata disk?
Fx IDE som lager, og Sata disken som C:\ drevet..

MSI 3.0 & QcK Heavy
AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
DFI UT SLI-D
Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
Geforce 7900 GT
550W antec Truepower
Windows XP

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "SjQLunD" (16.03.2004, 19:48)

2

tirsdag, 16. marts 2004, 19:50

http://tweak.dk/forum/thread.php?threadid=15841&sid=

Har selv lige bestilt en 80 GB Maxtor SATA Diamondmax 9+!(8MB cache) ;) Glæder mig til at lege med den imorgen!

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
Asus P5E
XFX HD5850 BE
4GB Corsair DHX PC6400
Samsung 1TB F3
Corsair TX650
Antec Solo

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Astrocity" (16.03.2004, 19:51)

3

tirsdag, 16. marts 2004, 19:59

For det første:

Forvent ikke mirakler af SATA diskene endnu - det er stadik kun første generation og i virkeligheden kun tilpassede IDE diske.

For det andet:

Du behøver ikke skifte bundkort for at køre SATA - man kan købe et SATS PCI kort og på den måde udnytte de nye diske.

Da du ikke kan køre SATS native, ville jeg dog hellere satse på en hurtigkørende traditionel IDE disk - dvs. mindst 7200 rpm med en stor cache.

/Henrik

4

tirsdag, 16. marts 2004, 20:01

Hvorfor ikke købe en SATA HDD? De er da stadig lidt hurtigere og koster stort set det samme som en normal ide-hdd? ?(

Asus P5E
XFX HD5850 BE
4GB Corsair DHX PC6400
Samsung 1TB F3
Corsair TX650
Antec Solo

5

tirsdag, 16. marts 2004, 20:03

Hm.. okay..
Så ser jeg ikk den store grund til at skifte..

Synes bare Harddisken virker lidt langsom nogle gange..

Desuden har jeg bemærket at fx til LAN, hvis andre henter fra mig, bliver min computer fuldstændig ubrugelig langsom..
Altså selv musen kan finde på at lagge..

Er det fordi HD'en har nok arbejde med at sende?
(100 mbit)

MSI 3.0 & QcK Heavy
DFI UT SLI-D
Geforce 7900 GT
550W antec Truepower
Windows XP

6

tirsdag, 16. marts 2004, 20:04

..Sidder lige nu med en Samsung 5400 rpm hdd! Tror du det går langsomt?! X(

Asus P5E
XFX HD5850 BE
4GB Corsair DHX PC6400
Samsung 1TB F3
Corsair TX650
Antec Solo

7

tirsdag, 16. marts 2004, 20:14

Citeret

Oprindeligt indlæg af SjQLunD
Hm.. okay..
Så ser jeg ikk den store grund til at skifte..

Synes bare Harddisken virker lidt langsom nogle gange..

Desuden har jeg bemærket at fx til LAN, hvis andre henter fra mig, bliver min computer fuldstændig ubrugelig langsom..
Altså selv musen kan finde på at lagge..

Er det fordi HD'en har nok arbejde med at sende?
(100 mbit)

En harddisk skulle gerne kunne smide 100 Mbit ud ... Det er jo kun cirka 12,5 MB/s... Hvis din harddisk har problemer der, så er det skidt...

En stor del at fejlen kan jo også NEMT ligge i Windows ... Skal man altid tage med i overvejelserne.

Men en god SATA eller SATA-RAID-0 vil da helt sikkert kunne mærkes vil jeg påstå.

Kan godt selv mærke mit skift fra mine gamle IDE´er til de Barracuda 7200.7 SATA´ere jeg har nu. De kører dog ikke i RAID-0, men yder stadig en bid mere end mine IDE´er gjorde.

SCSI holder jeg mig fra ... Af samme årsag til at jeg ikke kører med 2*74 GB Raptor i RAID-0 .... Nemlig støjen og pengene.... Støjer for meget og koster for meget .... Jeg har ikke brug for den høje ydelse og vil ihvertfald heller ikke betale den formue som det koster.. ;)

Du kunne jo finde en løsning med 2*SATA til en fair pris og så en RAID-controler til PCI der kan køre RAID-0. Ved ikke om det kan betale sig i forhold til at skifte bundkoret ud sådan rent økonomisk.... Kommer jo også an på om du ellers er fuldt ud tilfreds med dit bundkort.

PS. Husk at holde dine drev i GOD form... Gerne med et super defrag-tool som O&O DEFRAG 6 :clap:

Også muligt at din swap-fil sluger lidt af ydelsen... for at bare nævne et par småting.... man glemmer jo hurtigt noget...

Citeret

Oprindeligt indlæg af Astrocity
..Sidder lige nu med en Samsung 5400 rpm hdd! Tror du det går langsomt?! X(

Jaaaa... :boxed:

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "GrillRotten" (16.03.2004, 20:14)

8

tirsdag, 16. marts 2004, 20:20

Hvis du vil have mere fart med SATA skal du købe denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=73382

Jeg tror nu ikke du kan mærke forskel ved nogle af de andre langsommere mærker som Maxtor og Seagate, der er forskellen mellem IDE og SATA meget lille.

Jeg synes dog at Western Digital Raptor WD740GD er for dyr. Og har hørt at de skulle hyle/larme, og det ville jeg ikke kunne leve med. (hader høje toner.)

9

tirsdag, 16. marts 2004, 20:21

Okay
Jeg er ellers fuldt tilfreds med mit bundkort, så det tror jeg jeg beholder..

Laver tit en format af C:
Men snart skal jeg til et stort LAN, og så trænger der nok til at blive renset lidt hvis i forstår ;)

Så tror jeg at jeg samler nogle af mine drev, og laver format af hele lortet..

Er der ikk nogen der kan forklare det med SWAP fil lidt nærmere?
Har aldrig vist hvad det er, eller hvor/Hvordan man sletter den?

MSI 3.0 & QcK Heavy
DFI UT SLI-D
Geforce 7900 GT
550W antec Truepower
Windows XP

10

tirsdag, 16. marts 2004, 20:24

Citeret

Oprindeligt indlæg af DEEF
Hvis du vil have mere fart med SATA skal du købe denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=73382

Jeg tror nu ikke du kan mærke forskel ved nogle af de andre langsommere mærker som Maxtor og Seagate, der er forskellen mellem IDE og SATA meget lille.

Jeg synes dog at Western Digital Raptor WD740GD er for dyr. Og har hørt at de skulle hyle/larme, og det ville jeg ikke kunne leve med. (hader høje toner.)

Hm.. ok, så lige der stod 32 dB, der er da godt nok en del 8o

Så den tror jeg jeg springer over :rolleyes:

MSI 3.0 & QcK Heavy
DFI UT SLI-D
Geforce 7900 GT
550W antec Truepower
Windows XP

11

tirsdag, 16. marts 2004, 20:34

Citeret

Okay
Jeg er ellers fuldt tilfreds med mit bundkort, så det tror jeg jeg beholder..

Laver tit en format af C:
Men snart skal jeg til et stort LAN, og så trænger der nok til at blive renset lidt hvis i forstår ;)

Så tror jeg at jeg samler nogle af mine drev, og laver format af hele lortet..

Har aldrig vist hvad det er, eller hvor/Hvordan man sletter den?

Det er jo også et nice bundkort. :D

http://www.adriansrojakpot.com/Speed_Dem…mization_01.htm

Kan være det hjælper en lille smule.

12

tirsdag, 16. marts 2004, 21:13

Citeret

Ovenstående har ikke noget med harddisk at gøre.
Tror det er din NIC der er noget galt med. Har du checket CPU usage når den arbejder? Det er meget alm. med billige NICs. Køb et ordenligt netkort med task offload (3Com, Intel) i stedet for at smide penge væk på en harddisk.

Citeret

Ikke tænk mere på det. Windows kan godt li´det, og styrer det helt fint selv.

13

tirsdag, 16. marts 2004, 21:19

Citeret

Oprindeligt indlæg af lance

Citeret

Ovenstående har ikke noget med harddisk at gøre.
Tror det er din NIC der er noget galt med. Har du checket CPU usage når den arbejder? Det er meget alm. med billige NICs. Køb et ordenligt netkort med task offload (3Com, Intel) i stedet for at smide penge væk på en harddisk.

Hm.. ok. Det er bare det NIC der er integreret i mobo..

Kan i andre slet ikk mærke, fx i spil, hvis nogen pludselig begynder at hente fra jer?

MSI 3.0 & QcK Heavy
DFI UT SLI-D
Geforce 7900 GT
550W antec Truepower
Windows XP

14

tirsdag, 16. marts 2004, 21:59

JO!, kan meget nemt mærke hvis der er en der lige henter noget fra mig.

i værste tilfælde kører jeg vel ½FPS

15

tirsdag, 16. marts 2004, 22:20

Citeret

Hm.. ok. Det er bare det NIC der er integreret i mobo..

Kan i andre slet ikk mærke, fx i spil, hvis nogen pludselig begynder at hente fra jer?

Plejer man ikke at lukke for "downloads" når man spiller over netværk? Alle de LAN's jeg har været til er det da strengt forbudt at suge/sende når der games. :D

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.