Yet another Ny Computer tråd!

  • Halløj derude!


    Jeg skal snart ud og have en ny computer! Jeg regner med at bygge den selv da jeg har hørt at der er en del at spare derved. Det er første gang jeg bygger, men een gang skal jo være den første! Jeg har ikke fulgt super meget med i hardware-verdenen det sidste stykke tid, men jeg har alligevel prøvet at hitte noget sammen.
    Jeg har kun mus og Headset, så jeg skal ud og have fat i resten! Dette er hvad jeg selv er kommet frem til: http://www.komplett.dk/k/shopl…11-4B00-8997-D069C691F6B4


    Med hensyn til grafikkortet, regner jeg lidt med at vente til de tager sig sammen og laver nogle non-ref kølere! Søger gerne noget respons/kritik på spanden! :) :9xo

  • Mine umiddelbare tanker er at det ser fint ud men at der er plads til forbedring..


    Køler: Den er fin nok, men der er en del at hente i en af Noctuas kølere hvis vil køre på luft :)
    OS: Hvorfor Win7 når nu der er Windows 8, som loader hurtigere og bruger mindre ressourcer?? :)
    Harddisk: Vil altid anbefale en SSD, evt i stil med Samsung 840 EVO el. lign.


    Lige mine umiddelbare tanker :)

  • den Cooler Master køler er fint nok til mini oc og som Garfield er inde på vil en SSD være at anbefalde så du flyder OS væk fra hdd'en og så køre spil på ssd/hdd jeg gør det selv og har gjort det i over 1års tid og det spiller bare og fornyligt købte jeg en 240gb SSD og delte den så jeg har OS og spil på hver deres blokstav og det er bare awesome.


    jeg vil anbefalde Intel 335/520/530 series hvis du har pengene ellers er der os Samsung som Garfield igen skriver :P


    men det er enlig dejligt at se en som har læst lidt på hvad det er man skal bruge og så selv fundet noget istedet for bare oprettet endnu en tråd og være helt blank :thumbsup:

  • Thumbs up her fra.


    - God CPU.



    - Fine RAM, dog kan du nok godt spare 150-200 ved at købe nogle lidt billigere. Husk at vær sikker på, at de ikke er for høje så de skaber problemer med CPU-køleren



    - Godt grafikkort (skulle jeg mene) hvis du kan leve med lidt ekstra støj, som jeg synes lyder til at være det eneste problem.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Jeg er enig i, at PSU måske er i den lave ende. Samme version bare i 650W eller 750W er måske bedre. Dog synes jeg de requirements de officielt giver er ret vildledende.


    Men på det link du smider til guru3d anbefaler de selv, at 550w er nok. Så umiddelbart vil jeg ikke tro der er noget i vejen for at bruge en 550w.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Tag ikke en XFX PSU, de er ikke i særlig god kvalitet. Corsair, Silver Power, Silverstone er alle bedre, foretrækker selv Corsair :)


    Derudover synes jeg også du skal tage en NH-D14 fra Noctua, fordi den er mere stille og yder bedre end en 212. Og så HELT KLART en SSD. Samsung Evo 120GB eller 250GB.


    Ellers ser det ganske nydeligt ud :)

  • Tag ikke en XFX PSU, de er ikke i særlig god kvalitet. Corsair, Silver Power, Silverstone er alle bedre, foretrækker selv Corsair :)


    Derudover synes jeg også du skal tage en NH-D14 fra Noctua, fordi den er mere stille og yder bedre end en 212. Og så HELT KLART en SSD. Samsung Evo 120GB eller 250GB.


    Ellers ser det ganske nydeligt ud :)

    Hvor har du læst at XFX PSUer er dårlige? Jeg husker ikke at være kommet forbi nogle negative reviews af dem.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Jeg kan kun gentage hvad folk allerede har sagt.


    - Pas på RAM højde og Køler (Overvej eventuelt en stærkere køler hvis du allerede nu har planer om overclocking i den højere ende?)
    - PSU'en er måske en tand for lille til det Grafikkort. En 650W plejer at være smørhullet med de fleske enkeltkort.
    - En SSD hjælper gevaldigt, også bare en lille en kun til systemet (Windows 8 har også bedre forståelse for SSD'er og at undgå at brænde dem op)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tag ikke en XFX PSU, de er ikke i særlig god kvalitet. Corsair, Silver Power, Silverstone er alle bedre, foretrækker selv Corsair :)


    XFX er om noget den bedste af de nævnte producenter, da alle deres PSUer kommer fra Seasonic. Corsair får kun nogle af deres bedste PSUer fra Seasonic, resten kommer især fra CWT, men også af og til Enhance osv.


    Mht. kapaciteten, så er 550W sådan set nok ved stock eller til i hvert fald let til moderat OC. Men det kan da godt forsvares at vælge en lidt større kapacitet så der er rigelig plads til overclocking.



    - PSU'en er måske en tand for lille til det Grafikkort. En 650W plejer at være smørhullet med de fleske enkeltkort.


    550W kan gøre det til næsten alle single-GPU grafikkort. Et R9 290 trækker op til ca. 250-260W (stock). En Core i5-4670K har et TDP (stock) på 84W. Så der er et pænt stykke op til 550W.

  • Tak for svarene allesammen! Jeg kan se på det hele at det ikke er en god ting at skrive forumindlæg på nattens senere timer, da jeg mangler lidt information!


    Jeg har selv tænkt meget over om jeg skulle få en SSD, men jeg har besluttet at vente lidt med at købe en! Det burde være muligt at overflytte Windows og mine mest brugte programmer fra HDD'en til en SSD? Jeg havde selv kigget lidt på en Damsung 840 Evo med 120GB, da jeg ikke føler at mere er nødvendigt.


    Og til det #2 siger med windows 8, jeg har en bærbar der kører det og jeg må sige at jeg er ikke ligefrem imponeret over det. Synes der er mange ting der er ret så træls ved det, men det er jo bare min mening. Så snakker du også om at jeg skal have en bedre køler, og du foreslår en noctua. Jeg har kigget lidt på dem, men jeg tænker at jeg ikke kommer til at overclocke og hvis jeg gør, er det nok ikke noget vildt! Det er mest fordi det er min første stationære windows PC og jeg ved ikke super meget om hvordan man gør og hvor meget den kan klare. :9xo


    #3, tænkte bare at det var bedst at vide lidt om hvad man putter i sin computer. Som jeg er på det, er det bare endnu en fordel ved at bygge sin computer selv! Tror også jeg fik besvaret dine tvivler mht. SSD og CPU-køler! :thumbsup:


    #4, støjen fra reference køleren er netop derfor jeg venter til de kommer med nogle som har en custom køler! Ellers er mit headset temmelig lydisolerende, så det er forhåbentlig ikke et problem!
    Hvilke RAM tænker du på når du siger jeg kan spare 150-200 kroner? Det er selvfølgelig ikke meget i forhold til hvad computeren koster, men det er da bestemt værd at tage med :)


    #5, det er faktisk også en fejltagelse. Troede jeg havde fået 650W versionen på istedet da jeg selv mente at det var fint lige at have lidt ekstra der. Er så stadig lidt i tvivl om jeg skal tage den modular version eller den der ikke er det? :D


    #9 hvordan kan jeg finde ud af om der er plads til RAM'ene i forhold til CPU køler?


    Der er en del der foreslår Noctua kølere. Er det virkelig det værd at betale den merpris når jeg bare skal overclocke (og det er ikke engang sikkert jeg skal det) til omkring de 4 GHZ? :)


    Puh, det var hårdt at skrive alt det fra min iPhone! :P

  • Hej Anton.


    Nu svarer jeg meget hudløst, og det er på ingen måde kritik :)


    Quote

    Jeg har selv tænkt meget over om jeg skulle få en SSD, men jeg har besluttet at vente lidt med at købe en! Det burde være muligt at overflytte Windows og mine mest brugte programmer fra HDD'en til en SSD? Jeg havde selv kigget lidt på en Damsung 840 Evo med 120GB, da jeg ikke føler at mere er nødvendigt.


    I forhold til det build du har tænkt dig at bygge, så vil det i min optik virke tåbeligt ikke at inkludere en SSD :)


    Du har mange "high-end" som vil give det sidste nudge op, men det sidste nudge vil være hurtigt tabt i HDD'en.


    Hvis det er fordi budget ikke skal brydes, så vil det næsten være bedre at købe et GTX 770, også en Samsung 840 Evo 120Gb, på den måde holder du budgettet, dette ville give et bedre "boost" i systemet.


    Min pointe er at, man bør ikke undervurdere en SSD, i forhold til HDD.

  • Og til det #2 siger med windows 8, jeg har en bærbar der kører det og jeg må sige at jeg er ikke ligefrem imponeret over det. Synes der er mange ting der er ret så træls ved det, men det er jo bare min mening. Så snakker du også om at jeg skal have en bedre køler, og du foreslår en noctua. Jeg har kigget lidt på dem, men jeg tænker at jeg ikke kommer til at overclocke og hvis jeg gør, er det nok ikke noget vildt! Det er mest fordi det er min første stationære windows PC og jeg ved ikke super meget om hvordan man gør og hvor meget den kan klare.


    Tag windows 8.1 det er endnu bedre, efter du har kørt windows update... :-P :-) Windows 7 er altså noget forældet, og det koster ydelse... Windows 8.1 har en brugerflade, som ligner windows 7 mere.

  • I forhold til ydelsen er der ikke den store forskel. Windows 8 har et helt anderledes UI, optimeret til touch.


    Det er nu ikke helt rigtigt. Selve Windows brugerfladen er blevet MEGET mere responsiv - Dine programmer sker der dog intet med. Og så er 8 ikke så retarderet hvad angår SSD'er og dens fabriksindstillinger. :roller:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |