GFX blæser larmer af H til!

  • Hi !


    Jeg har et AMD Radeon HD 5800 grafikkort, som egentlig performer fint til mit brug.


    Mit problem er bare at den de seneste par måneder er begyndt at larme som ind i HELVEDE.


    Den spinner allerede op, på max speed ude i biossen, og derfor må det jo [ikke] være et driver issue.


    Grafikkortet er ikke beskidt - bevares det kan godt være der er nogle nullermænd i den, men det er minimalt.


    Hvad kan man gøre for at det stopper? Ny blæser?


    Da jeg fik kortet var det meget stille, og larmede kun når det blev udsat for belastning.


    What can i do?

  • Det er grafikkortes BIOS som styre blæseren, med mindre du selv justere det i catalyst control center - Så det er ikke et driver problem.


    Det er MEGET sjællent AMD har driver problemer et par måneder efter udgivelsen af et grafikkort, dog er der er del med crossfire(eller crossfire kort som HD6990, og HD7990) som har brokket sig over drivere.


    Så mit gæt er at din kølepasta ikke er noget værd mere, og bør skiftes - Eller at det er fedt/tjære der sidder på køleren.

  • Hvad siger temperaturen på kortet?
    Du kan bruge f.eks. GPU-Z til at udlæse det.


    MSI Afterburner er også en mulighed for at styre blæseren, du kan sågar lave din egen kurve over temperatur/blæserhastighed - men i første omgang er det en god idé at kontrollere temperaturen.