Midlertidigt nedgrader CPU

  • Jeg har lidt forskelligt hardware liggende fra da jeg byggede min nuværende maskine, og overvejer om jeg skulle bygge en lille ekstra en til at prøve lidt linux på, og andre alternative ting, som jeg ikke vil udsætte min hverdags pc for.


    Sagen er lidt den at det kabinet jeg har udset mig til formålet, Chieftec IX-01B , ikke har plads til ret meget så vil gerne bruge min Intel i3-3225 CPU da den har udemærket HD4000 grafik indbygget.


    Senere vil jeg opgradere min almindelige PC til en i5-3570K, men da jeg har andre ting at bruge penge på bliver det ikke i samme omgang.



    Derfor vil jeg indtil da nedgradere til en Pentium G2030.
    Så vidt jeg kan se så er der forskel i hvor mange tråde de kan køre, 2 vs 4, og lidt i deres cache samt MHz, men ellers ser de meget ens ud.



    Har fundet et godt review af G2020 , modellen mindre, men det er bare en bunke tal og grafer...




    Hvordan vil jeg kunne mærke hvis jeg nedgradere fra i3-3225 til Pentium G2030?




    Maskinen kører Windows 8.1 og bliver brugt til bl.a. gaming (Battlefield 3 og 4 samt FarCry3 og diverse Steam titler).
    Har 8GB RAM der pt. kører 2000MHz (selvom de kan 2400, bare ikke i det her setup) og et GTX 660 TOP installeret sammen med to Intel 520 SSDer i RAID0.

  • Tjah et sted mellem 15 og 25% ydelsestab er nok ikke urealistisk, i de fleste tilfælde er det nok tættere på 15% end de 25%.


    Du vil mærke det ved at især lidt mere krævene multitrådede applikationer vil få et ydelseshit, dvs. f.eks. Battlefield 3 vil køre dårligere på en Pentium end en I3, allerhelst vil det jo have en quad core :)


    Om det er noget *du* kommer til at mærke til er svært at sige, da oplevelsen af om et spil køre flydende eller ej er meget subjektiv :-) (det er der jo efterhånden mange diskussioner om, bla.a. 120Hz vs 60Hz skærme osv.)

  • Du kommer nok til at kunne mærke det i spil. Tænker at cpu'en får svært ved at føde dit gfx nok...
    Men tror mest det er spidsbelastninger der vil være et "problem".

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *