Nyt Setup

  • Er kommet til den beslutning at jeg nok skal ud og have mig en ny computer


    Og i den sammenhæng kunne jeg godt tænke mig lidt kritik eller gode råd i forhold til et evt. setup


    Foreløbig har jeg valgt



    SSD: Samsung 840 EVO 120GB LINK
    HDD: Seagate Barracuda 1TB LINK
    MB: MSI Z87-G45 LINK
    PSU: Corsair CXM 750W LINK
    CPU: I5 4670K 3.4 Ghz LINK
    GFX: MSI Nvidia GTX 760 2GB DDR5 TF Fan LINK
    Ram: G-Skill 2x4gb Ripjaws X DDR3 2133MHz LINK
    Køling: Cooler Master Hyper 212 EVO LINK
    Kabinet: NZXT Phantom Big Tower LINK


    Det hele koster i omegnen af 8500 kr hvilket også ca. er mit budget


    Delene er valgt ud fra at den skal kunne trække spil fremfor at rendere eller optage film

  • Du har ikke nævneværdig gavn af så hurtig RAM i spil. En gang G.Skill DDR3-1866 CL9 ville være rigeligt.


    Strømforsyningen er af lidt tvivlsom kvalitet, til gengæld behøver du ikke så mange watt (med mindre du regner med at opgradere med et ekstra grafikkort). Du kan få en XFX XXX Edition 650W til de samme penge, den er af høj kvalitet og mere end rigeligt til dit system. Eller en XFX Core Edition 550W hvis du vil spare.


    Et full tower-kabinet er IMO overkill. Men det er måske også en smagssag.

  • Du har ikke nævneværdig gavn af så hurtig RAM i spil. En gang G.Skill DDR3-1866 CL9 ville være rigeligt.


    Strømforsyningen er af lidt tvivlsom kvalitet, til gengæld behøver du ikke så mange watt (med mindre du regner med at opgradere med et ekstra grafikkort). Du kan få en XFX XXX Edition 650W til de samme penge, den er af høj kvalitet og mere end rigeligt til dit system. Eller en XFX Core Edition 550W hvis du vil spare.


    Et full tower-kabinet er IMO overkill. Men det er måske også en smagssag.

    Havde faktisk skrevet at det var så jeg kunne opgradere med et ekstra grafikkort men tror jeg slettede det ved en fejl :)


    Men ja regner med SLI

  • Quote

    Du har ikke nævneværdig gavn af så hurtig RAM i spil. En gang G.Skill DDR3-1866 CL9 ville være rigeligt.


    Strømforsyningen er af lidt tvivlsom kvalitet, til gengæld behøver du ikke så mange watt (med mindre du regner med at opgradere med et ekstra grafikkort). Du kan få en XFX XXX Edition 650W til de samme penge, den er af høj kvalitet og mere end rigeligt til dit system. Eller en XFX Core Edition 550W hvis du vil spare.


    Et full tower-kabinet er IMO overkill. Men det er måske også en smagssag.


    Faktisk jo :-) tror det var en artikel på Corsair blog som viste at hurtige ram gjorde en forskel.


    Det var dog midt i betaen og der er ikke nogen som har teste det igen, altså efter BF4 kom ud.


    Sendt fra min SM-N9005

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet en gang, sidst af jesper101996 ().

  • Faktisk jo :-) tror det var en artikel på Corsair blog som viste at hurtige ram gjorde en forskel.


    Det var dog midt i betaen og der er ikke nogen som har teste det igen, altså efter BF4 kom ud.


    Sendt fra min SM-N9005


    En ting er at det er en blog, men når det endda er fra Corsair er det da i hvert fald ikke til at stole på.

  • Hurtigere RAM gør sig mere gældende med AMDs octa-cores end det gør med intels i5 og i7, så vidt jeg husker? De er vist mere sultne på hukommelsesbådnbredde.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote


    En ting er at det er en blog, men når det endda er fra Corsair er det da i hvert fald ikke til at stole på.


    Det er selvfølgelig rigtig nok ;-)


    Sendt fra min SM-N9005

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hurtigere RAM gør sig mere gældende med AMDs octa-cores end det gør med intels i5 og i7, så vidt jeg husker? De er vist mere sultne på hukommelsesbådnbredde.


    Det er det Dnope altid prædiker, men problemet er jo at det ikke passer. Der er i hvert fald aldrig nogen der har påvist det. Her er et eksempel der viser ganske marginal forskel mellem DDR3-1600 og DDR3-2400 med en FX-8350. Forskellen ville faktisk være større med Intel.

  • Kan meget vel være at jeg blander det sammen med deres APU'er, hvor grafikdelen drager nytte af hurtig RAM, da grafikdelen deler med CPU-delen :)


    I stand corrected.


    Kan dog ikke finde noget der bekræfter din påstand om at forskellen er større på Intel-platforme?


    Så vidt jeg kan læse mig frem til handler det i højere grad om hvilke titler det drejer sig om end hvilken platform det er. Med det sagt så har timings ligeså stor (lille) indflydelse på det som clockfrekvensen, så det skal selvfølgelig også med i overvejelserne at man kan vælge lavere clocks med tilsvarende lavere timings og få samme udbytte af sin hukommelse. Og så kommer det også an på om vi ser på 1333 vs 1866 eller om det er 1600 vs 2xxx går jeg ud fra.


    http://www.tomshardware.com/re…tency-gaming,3409-10.html

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Kan dog ikke finde noget der bekræfter din påstand om at forskellen er større på Intel-platforme?


    Det var mest baseret på resultatet i Skyrim. Der er ikke nogen fordel med hurtig RAM i den test med FX-8350, mens Tom's Hardware fandt en lille fordel med hurtigere RAM med en Core i7-3770K. Men den FX-8350-test er måske ikke den mest pålidelige, der er ikke så mange ting de har testet, og forskellen er alligevel ret lille.


    Mht. timings, så er de ikke nær så vigtige som frekvensen. I hvert fald ikke da Anandtech testede det med Sandy Bridge.

  • Det er det Dnope altid prædiker, men problemet er jo at det ikke passer. Der er i hvert fald aldrig nogen der har påvist det. Her er et eksempel der viser ganske marginal forskel mellem DDR3-1600 og DDR3-2400 med en FX-8350. Forskellen ville faktisk være større med Intel.

    Det er vel timming han altid snakker om. Men ja, der er stadig ikke nogen ordenlig beviser at Timing gør nogen forskel

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB