Sapphire radeon hd 7950 begynder at larme

  • Hej.
    I min nye pc har et sapphire radeon hd 7950 grafikkort. Det er relativt lydløst når jeg surfer eller arbejder på pc'en. Men hvis jeg fx spiller bf4 i ca 1-2 timer begynder den at larme. Det er ikke voldsomt men dog noget. Er det normalt for dette kort eller er der noget galt? Kan jeg selv gøre noget ved det?
    Torben

  • Jeg har ikke selv ejet sådan et kort, men kunne da forestille mig at blæseren på grafikkortet selv justerer FAN RPM afhængig af hvor varmt kortet bliver. Dvs hvis du spiller i noget tid bliver dit grafikkort varmere, og derfor sætter den hastigheden op på blæseren.


    Du kan gratis installere programmet Speedfan til at tjekke temperaturer og fan-speed. Ellers så brug AMD control center.


    Er der bare tale om kraftig "blæse-lyd" eller er der tale om andre lyde, f.eks. lyden af at den går imod en ledning eller lignende?


    Det kan være en god ide at rense kortet for støv og evt skifte kølepasta, hvis det bliver for varmt.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Ud fra dine spørgsmål vil jeg antage, at du ikke er så meget inde i det. Og så vil jeg ikke anbefale dig at justere på kortet. Du kunne jo fucke noget op. Men det er klart, at når du har spillet længe nok begynder din fan at sætte farten op for at holde temperaturen nede. BF4 er meget tungt, og når jeg spiller det med mit R9-270X begynder det da også at larme mere. Det er så også godt nok en referencekøler. Men det skal det jo stadigvæk ;)
    Du kan rense blæseren med en støvsuger, som du sætter hen til den. Så skal den nok suge det ud. Hvis du vil skifte pastaen ud, skal du have køleprofilen af, hvilket man ikke bare lige gør. Dog er det ikke afsindigt svært, hvis du har lidt forstand på det :D

  • #4 en meget dårlig ide, med støvsuger, på grund, statisk elektriske 10000volt, på mundstykket
    brug trykluft.

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Det er jo, som man tager det :P Jeg har aldrig gjort andet, men i princippet er chancen der da. Dog kan jeg ærligt indrømme, at det ikke er lykkedes for mig endnu ;) Og trykluft ville jeg ikke anvende, da det blæser skidtet IND i kortet i stedet for at suge det ud. Så ville jeg hellere bruge tiden på at pille hele køleprofilen af og rense det ordentligt.

  • Det kan også afhjælpes ved at optimere airflowet i dit kabinet, hvis dette halter.


    Er det referencekøleren eller hvis der mangler airflow, så er det helt normalt for de kort at give lyd fra sig, når der spilles med tung grafik.


    Hvis det ikke er øredøvende og hvis du aflæser temperatur med MSI Afterburner og disse er under 80 grader, så skulle kortet ikke tage skade på nogen måde.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H