Ombygge PC til mere lydløs og strømbesparende.

  • Hej tweakere, jeg har haft en vurdering tråd omkring min PC da jeg ønsker at nedgradere til et mindre system der er meget mere strømbesparende og lydløst. (noget ala. et passivt kølet streacom kabinet med en ny i3 cpu og mini-itx board)


    MEN da jeg kommer til at tabe en del penge på mit hardware ved salg, vil jeg hører om der var nogen der havde en god ide til ombygning af min PC, for at gøre den mere lydløs (den larmer dog ikke sindssygt meget nu) og vigtigst af alt mere strømbesparende.


    Er der dele jeg vil kunne udskifte uden det store tab, er der dele der helt kan fjernes, er der noget der vil kunne nedgraderes osv. (uden at skulle udskifte det hele)


    Mit system: V/S. Kraft- og stilfuld PC.


    På forhånd tak.

  • Underclock processor på frekvens og vcore. Skift til et nyere gfx med mindre strømforbrug.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg ville ikke skifte PSU'en i et håb om at spare lidt strøm.
    Bare du kommer over 100w på en AX850 er virkningsgraden ganske hæderlig.
    Problemet er mest når din PC idler, men dernede vil en 600W heller ikke være særligt effektiv.


    Jeg ville derimod hellere undervolte alt det jeg kan, CPU'er i dag opererer med en del overhead da producenten vil være sikker på at den virker når den er hos kunden, så du kan sagtens forsøge at flytte dit offset, og så stabilitetsteste, det gør sig gældende for både CPU, ram og grafikkort...

  • Jeg ville ikke skifte PSU'en i et håb om at spare lidt strøm.
    Bare du kommer over 100w på en AX850 er virkningsgraden ganske hæderlig.
    Problemet er mest når din PC idler, men dernede vil en 600W heller ikke være særligt effektiv.


    Jeg ville derimod hellere undervolte alt det jeg kan, CPU'er i dag opererer med en del overhead da producenten vil være sikker på at den virker når den er hos kunden, så du kan sagtens forsøge at flytte dit offset, og så stabilitetsteste, det gør sig gældende for både CPU, ram og grafikkort...



    Vil i ikke synes det var lidt spild at god hardware at undervolte det? - Og løsningen er måske i stedet at sælge delene til folk der kan få glæde af dem?


    Jeg tror også jeg kommer til at bruge lidt for mange unødige penge, hvis jeg skal udskifte både PSU, gfx og måske en anden cpu-køler...

  • I stedet for at bruge penge på nye ting for at spare strøm, ville det så ikke være bedre at forsøge at sælge grafikkortet og evt nogle unødvendige blæsere i dit kabinet?


    Nu ved jeg ikke hvad du bruger din PC til, men din CPU har trods alt et HD4000 indbygget grafik. I sidste ende er det vel grafikkortet der er den store strømsluger, og så kan du jo prøve at lege med at undervolte CPU'en - hvis du så kan mærke at performance går får meget ned, kan du bare gøre det om igen.


    Hvis du gerne vil skifte strømforsyningen kan du lave prøve at lave en salgs/byttetråd, hvor du kan få byttet til en udmærket 550w + få penge oven i handlen.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Vil i ikke synes det var lidt spild at god hardware at undervolte det? - Og løsningen er måske i stedet at sælge delene til folk der kan få glæde af dem?


    Jeg tror også jeg kommer til at bruge lidt for mange unødige penge, hvis jeg skal udskifte både PSU, gfx og måske en anden cpu-køler...

    Du går ikke ned i ydelse ved at undervolte, dit system vil arbejde ved samme frekvens som før, du presser bare citronen lidt for hvor lidt spænding den kan gøre det ved - det værste der kan ske er at den bliver ustabil, og så har du presset citronen for meget, så går du bare lidt op i spænding igen :-)
    Hvis du overclocker vil undervoltning naturligvis være udelukket da du formentlig allerede har skruet op for spændingen for at opnå den højere frekvens, men ved stock hastighed er der næsten altid lidt at give af


    Dertil kommer bonusen, mindre strøm = mindre varme = mindre blæserstøj :)

  • Nu har jeg ikke den store forstand på hverken over/underclock eller volt, men er det relativt nemt, hvis man ikke har den store forstand på det? (mener mit bundkort har en overclock menu)
    Og det vil som sagt ikke påvirke ydelse at undervolte, men kun at underclocke?


    Vil jeg kunne spare mit grafikkort helt væk, og stadigvæk kunne kører 1080p film og små spil på en 24/27" skærm osv. (jeg spiller stort set aldrig pc spil)


    Angående PSU'en, vil det kunne betale sig at udskifte den? - Bruger en PSU sin fulde kraft konstant eller bruger den efter behov, altså en udskiftning vil være underordnet?


    Vil det have nogen effekt at udskifte cpu-køleren med et lukket vandkølings system med en dobbelt radiator (fra f.eks corsair) og placere den i fronten (hvis muligt) og derved have en multifunktion, altså trække frisk luft ind i fronten og samtidig køle CPU'en, og derved spare 2 blæsere væk?


    Vil sådanne ændre give det store udslag i sidste ende, eller snakker vi små ting?

  • Vil jeg kunne spare mit grafikkort helt væk, og stadigvæk kunne kører 1080p film og små spil på en 24/27" skærm osv. (jeg spiller stort set aldrig pc spil)

    Nu har jeg aldrig selv ejet et Intel HD 4000, men jeg er før blevet positivt overrasket over det, når jeg har set venner spille med det. Den burde kunne køre 1080p film, så vidt jeg kan researche mig til. Men hvorfor ikke bare pil grafikkort ud og prøv det inden du sælger? De fleste jeg har set, der har brugt et HD 4000 har været på en bærbar computer med 720p opløsning, så jeg ved faktisk ikke hvordan det klarer sig med 1080p i det hele taget (i småspil osv).


    Hvis du dog vil spille små spil med HD 4000 skal du nok forvente at køre alt i low og selvfølgelig uden AA og AF.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • PSU'en vil kun levere det du har behov for, uanset hvilken størrelse den har, grunden til at man skal vælge den PSU der 'passer' fra starten af er to ting:


    1) Anskaffelsespris, hvis vi ser på 2 PSU'er fra den samme producent og serie vil dem der kan levere mere (næsten) altid være dyrere.


    2) Virkningsgraden er højere når du ligger mellem ca. 50% og 90% belastning på moderne strømforsyninger.
    Virkningsgraden er det tab(=varme) der opstår når du går fra 230V på primær siden til de 3,3v samt 5v og 12v på sekundærsiden som er det din PC reelt bruger.


    dvs. er virkningsgraden 90% så hvis du måler strømforbruget på den stikkontakt som din computer er tilsluttet vil du måle f.eks. 500W, men det komponenterne i din PC bruger er reelt kun 450W, resten går tabt i strømforsyningen som varme i forbindelse med omsætning fra 230V vekselstrøm til 3,3V, 5V og 12V jævnstrøm.


    Kommer du ned med en belastning på kun 10-15% så er virkningsgraden som oftest markant dårligere, helt ned til 70% på moderne PSU'er.. i ældre var det langt værre.
    dvs. hvis dine komponenter i idle bruger 50W. så bruger du reelt ca. 70W når du måler på stikkontakten.
    Det er vist lidt kringlet skrevet men jeg håber det var nogenlunde forståeligt

  • Nu har jeg aldrig selv ejet et Intel HD 4000, men jeg er før blevet positivt overrasket over det, når jeg har set venner spille med det. Den burde kunne køre 1080p film, så vidt jeg kan researche mig til. Men hvorfor ikke bare pil grafikkort ud og prøv det inden du sælger? De fleste jeg har set, der har brugt et HD 4000 har været på en bærbar computer med 720p opløsning, så jeg ved faktisk ikke hvordan det klarer sig med 1080p i det hele taget (i småspil osv).


    Hvis du dog vil spille små spil med HD 4000 skal du nok forvente at køre alt i low og selvfølgelig uden AA og AF.


    Det lyder til at det godt kan klare små opgaver, men godt kan blive presset på lidt større opgaver. Vil der være nogen fornuft i at købe et mindre/nyere gfx?


    LeetDonkey:


    Jeg har arbejdet lidt med virkningsgraden når det kommer til motorer, så det var skam ikke helt sort snak ;)
    Så en udskiftning af en PSU til en mindre (når man allerede har anskaffet sig den store psu) vil ikke have den store betydning. Eller er det som du siger at, når jeg har så stor en PSU som jeg ikke bruger, vil virkningsgraden falde til en lavere procentsat og ilde forbruget vil være større?

  • Det lyder til at det godt kan klare små opgaver, men godt kan blive presset på lidt større opgaver. Vil der være nogen fornuft i at købe et mindre/nyere gfx?


    LeetDonkey:


    Jeg har arbejdet lidt med virkningsgraden når det kommer til motorer, så det var skam ikke helt sort snak
    Så en udskiftning af en PSU til en mindre (når man allerede har anskaffet sig den store psu) vil ikke have den store betydning. Eller er det som du siger at, når jeg har så stor en PSU som jeg ikke bruger, vil virkningsgraden falde til en lavere procentsat og ilde forbruget vil være større?

    Det ville næsten være synd at ofre din GPU, du får svært ved at spille nyere spil med nogensomhelst form for eyecandy.
    Personligt ville jeg nok skifte til en anden køler hvis den oprindelige larmer :-)


    http://tpucdn.com/reviews/Cors…850/images/efficiency.jpg



    Billedet illustrerer det meget godt, virkningsgraden er mindre ved lav belastning, dog er den ikke helt forfærdelig, bare mindre.
    Problemet gør sig også gældende ved hhv. 600 og 500w PSU'er da idle forbruget er så lille at det ikke giver en meningsfyldt belastning.
    Derfor ville jeg ikke bekymre mig synderligt over PSU'en når du først har anskaffet den :-)


    Skulle du til at bygge en lille passivt kølet HTPC ville jeg nok vælge en PicoPSU istedet, men den kan ikke drive dit nuværende system, der skal lidt mere power til :-)

  • Jeg er enig i, at det ville være ærgerligt at ofre GPU'en. Findes der ikke software (ligesom på bærbare computere) hvor man kan skifte mellem det integrerede grafik og det dedikerede? Ellers synes jeg da det ville være oplagt.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Jamen prøv dig da frem, pil dit GFX ud og se om det virker efter hensigten til de ting, som du nu bruger din maskine til.
    Er du så ikke helt tilfreds med den indbyggede GFX, så sælg det store kort og smid et mindre i maskinen hvor svært kan det være :D .


    Så ellers gør som foreslået ovenfor med at undervolte dit system, det vil da være det nemmeste i sidste ende.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • LeetDonkey: Der er faktisk skiftet til en anden køler, der larmer mindre end standart, den har dog 2 stk. 120mm blæsere, der nok trækker en smule mere strøm.


    Jeg tror heller ikke at PSU'en ryger nogen steder, det virker ikke til at der så meget at hente, nu hvor man har anskaffet sig den store, som du siger.
    Og ja et mindre system med PICO PSU har jeg også i tankerne :)


    p3t3r: Jeg ved faktisk ikke om det er muligt at skifte imellem, men vil der være nogen ide i at sælge mit GFX og købe et mindre/nyere/mere strømbesparende gfx?



    Ebo: Det har jeg også tænkt mig, men jeg tror nu at det HD4000 bliver liiige i underkanten til mit forbrug.



    Nu hvor PSU'en er mere eller mindre udelukket, er vi nede på følge muligheder:


    1. Skift eller fjern gfx.
    2. Undervolte CPU (det skal jeg nok lige læse lidt mere om, inden jeg kaster mig ud )
    3. Skifte CPU køleren til f.eks et dobbelt radiator lukket vandkølingssystem og placere det i fronten, derved udnytte kun to blæsere i stedet for 4.


    4. Sælge systemet og nedgradere til noget mini-itx, i3 og PICO-psu.

  • Nu hvor PSU'en er mere eller mindre udelukket, er vi nede på følge muligheder:


    1. Skift eller fjern gfx.
    2. Undervolte CPU (det skal jeg nok lige læse lidt mere om, inden jeg kaster mig ud )
    3. Skifte CPU køleren til f.eks et dobbelt radiator lukket vandkølingssystem og placere det i fronten, derved udnytte kun to blæsere i stedet for 4.


    4. Sælge systemet og nedgradere til noget mini-itx, i3 og PICO-psu.

    Jeg synes mere og mere det lyder lidt som mulighed 4 er den bedste (og måske også det du selv hælder mest til?)


    Prøv at sæt den til salg på f.eks. GulogGratis og DBA, hvor der oftest er mulighed for en højere pris.


    Hvis du ikke kan få en pris du synes om, så kan du jo prøve de andre ting. Jeg ved ikke helt hvilke strømbesparende og billige grafikkort der ville være smart at købe. Måske noget ala Radeon 7750?


    Men som nævnt ovenfor, prøv lige at pil dit grafikkort ud og kør med Intel HD 4000 ;) Jeg tror måske du vil blive overrasket (selvom jeg ikke ved hvilke "småspil" der er tale om)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • S.Staarck


    Jeg har faktisk været bruger her på sitet længe efterhånden, og så vidt jeg husker så er denne skifte til mindre ikke første gang, den er kommet op med dig ^^ . Kan du huske hvordan det gik sidste gang, det gik fint i ca. 1 år, så skulle manden sgu have noget som sparkede røv igen og det tror jeg at du gør igen.
    Det må du selv om, det er din beslutning, men vil du have noget mindre så byg den pico maskine og hyg dig med den. Når du så vil spille hent den gamle frem igen og giv den et spin, det vil både du og maskinen have det godt af.


    behold den og gem den, byg en ny.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Det er fuldstændig korrekt Ebo, jeg har været lidt omkring i både små og store systemer, jeg har haft en lille shuttle spækket op med kraftfuld hardware, der larmede som et ondt år og var varm nok til at lave spejlæg på. Jeg har også haft mindre systemer, der hurtigt blev irriterende og utilstrækkelig, hvor jeg så hurtigt gået helt i den anden grøft og lavede systemer der var alt for store og fuld af power, der på ingen måde blev brugt og kom til sin ret.


    Men det er faktisk første gang jeg sådan rigtig har strømbesparende med ind i min ligning. Og ja spørgsmål er om jeg skal være tilfreds med det jeg har, og måske bare ændre lidt små ting. (synes nu godt at den kunne være lidt mere støjsvag og lidt mere strømbesparende) Eller om jeg skal gå all in igen, og gå efter at lave et fornuftigt itx system.


    Men det er jo op til mig, og jeg siger mange tak for jeres inputs :)