Gamer headset? Surround eller 5.1/7.1?

  • Hej alle Tweakere


    Jeg har bestilt en killer game PC og kan simpelthen ikke vente til at game BF 4!
    Men jeg er lidt i tvivl ang. headset - jeg har kigget på Sennheiser PC 360 men ser at det er surround.
    Hvordan er det i forhold til 5.1 eller 7.1 ?


    Jeg har bestilt et ASUS z87 Pro bundkort hvor der sidder noget audio på og har ikke
    bestilt et seperat lydkort.


    Kan man bruge et dyrt headset med det bundkort eller er det at sætte alufælge på en skoda?


    Hits og tanker er meget velkomne:)


    MH bloggy.

  • Jeg er bestemt ikke nogen ekspert, men 5.1 eller 7.1 er jo begge surround. Det er en betegnelse for det antal (højttalere) den simulerer. Hvis du ikke har et dedikeret lydkort i din pc. Ville jeg vælge et USB headet som har indbygget lydkort.
    Jeg har selv et corsair vengeance headet, der kan du selv vælge om du vil køre med 7.1, 5.1, eller stereo.
    Jeg har spillet bf4 betaen, og lyden er helt fantastisk i 7.1. Du kan høre kugler der flyver over hovedet på dig, soldater der løber til højre for dig, samtidig med kampvognen der kommer rullende til venstre. Glæder mig også max til det fulde spil. :-)

  • Simulerer og simulerer - bob bob. Der ér faktisk nogle bøffer med 7.1 speakere, og ikke bare emuleret lyd (Som jeg dog personligt elsker i mine G35. Hjælper virkeligt i taktiske spil)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • skulle da også lige til at sige G35 er da ikke meget bedre end mange andre da det jo også bare er simuleret surround da der ikk er mere end 2 enheder i det :)



    nej skal du have ægte surround i et headset skal du købe et Razer Tiamat eller et Roccat Kave



    men ellers de fleste nye surround headsets klare sig fint med 2 enheder (altså stereo) som bliver vi det eksterne usb lydkort simuleret som "ægte"
    surround 5.1 eller 7.1



    i øvrigt er Sennheiser PC360 ikke et surround headset men et helt almindeligt high-end stereo gaming headset.

  • Hold dig for alt i verden fra Roccat kave....... Det er god lyd og lorte komfort....



    Viratuel surround men godt - Astro A40
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=795724

    Kabinet: NanoXia Deep Silence 1

    Mobo: ASrock Z77 Pro3

    CPU: Intel I7-3770k

    CPU køling: CM Evo 212, 2xSP120

    Ram: Corsair Dominator Platinum 16gb 1600 mhz

    PSU: Corsair HX 850

    GPU: Sapphire Tech. R9 290 Tri-x OC
    Lydkort: Creative SB X-FI Titanium Fatality

  • Hold dig for alt i verden fra Roccat kave....... Det er god lyd og lorte komfort....



    Viratuel surround men godt - Astro A40
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=795724

    Har selv haft et Roccat kave og ja det har dårlig komfort, da det har en rimelig lang 'break in time'


    Men mener også at virtuel er bedre end et headset med 7 drivers da det trækker meget ned i kvalitet af de individuelle drivers.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Tak for alle de fede råd!


    Damn, hvor ser Astro A40 ikke bare fede ud, men "lyder" (altså det jeg kan læse om den) suveræne.
    Hvis jeg nu kun har det audio device der sidder på det ASUS Z87 PRO bundkort - kan jeg stadig godt få 7.1 lyd med Astro A40 2013?
    De koster 2K - det er dælme mange knaster - så jeg forventer eddermame også at lyden så er out of this world!
    Er der nogen grund til at blive bekymret når man så læser om en del der fortæller at der er problemer med mic'en?
    http://forums.astrogaming.com/…YONE-without-ANY-problems


    ;)

  • rimelig skidt at betale så meget for et headset med en mic der så er dårlig når man sætter "mixeren" til...



    personligt ville jeg gå efter Sennheiser de laver efter min mening de bedste headsets man kan købe, lyden og bygge kvaliteten er i top og de holder i mange år, hvis man passer lidt på dem, også er de til at betale...
    jeg har stadig et som har haft i 10 år og det spiller stadig perfekt og mic'en er super stadig og det er ikke gået i stykker, svært at finde andre headsets der holder ligeså længe...


    jeg kan tilføje at jeg i perioder har prøvet mange andre producenter men er altid gået tilbage til Sennheiser og mine gamle PC151, som man i øvrigt stadig kan købe da det er kanon gode, sidste år opgraderede jeg så med et PC333D som er et surround headset og jeg var en del rundt og prøve mange andre mærker men endte som sagt igen med Sennheiser da de efter min mening bare kan deres kram til perfektion...


    men i sidste ende er det jo personen som sidder med headsettet på som bedst kan bedømme hva man kan lide :)

  • Hvis du har tænkt dig ar købe et astro til 2k. Så vil jeg sige nej. Som BPM signerer sennheiser det bedste gaming headset som kan fås for penge.


    Jeg vil kraftigt råde dig fra at købe astro da de simpelthen ikke er pengene værd. Så hellere købe et PC 350 SE og et lydkort fra Asus

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg har også haft et godt øje til Sennheiser - når i snakker om Surround, bare lige så jeg er helt med...5.1 og 7.1 er det hvad vi snakker om? Er der "lydkort" i headset'et, så hvis jeg bare bruger audio device fra bundkortet (ASUS Z87 PRO) så får jeg stadig Surround?


    Jeg vil super gerne drage fordel af den fabelagtige lyd som feks. BF 3 og 4 har så man kan høre hvert et skridt - det kræver vist surround hvis det skal spille max og derfor er stereo ikke nok så vidt jeg kan forstå.


    ?

  • Køb et PC 350 SE sammen med et lydkort fra Asus. Der er ikke et lydkort i dit headset men derimod drivers (højtaler) lydkortet sidder på dit bundkort, men vil til vær en tid recommend dig at købe et separate lydkort når vi er oppe i de priser for et headset.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • som jesper siger hvis man skal have god udnyttelse af sit headset så skal man købe et godt lydkort til...
    PC350 SE er så også et stereo headset men i den virkelig gode ende.



    men men men, de fleste headsets du køber i dag med virtuel surround, altså stereo headsets som kan spille som surround, har deres eget eksterne lydkort med som man sætter til pc'en gennem USB og derved bruger du hverken bundkortets eller hvis du køber et lydkort, udgange eller effekt om man vil...


    tag fx mit headset som jeg bruger, Sennheiser PC333D, du kan vælge købe et kanon godt lydkort og bruge de 2 mini jack stik ,som der normalt er på et headset, alm stereo og mic, sætte dem i det interne lydkort og bruge det, men så har Sennheiser smidt deres eget eksterne lydkort med som man sætter til pc'en med USB og headsettet bliver sat i det eksterne lydkort, hvis man gør det så har man intet at bruge det interne lydkort til, da det eksterne lydkort levere hele varen gennem USB, også er kilden til den virtuelle surround effekt det lille eksterne lydkort, men som fungere super godt :)


    giver det mening :)

  • Nu overvejer jeg sgu helt at købe Sennheiser PC363D - nogle der har erfaringer med disse?
    De har indbygget USB lydkort og således slipper jeg for at et godt headset men et dårligt lydkort - og istedet slå dem sammen i et.
    De kan købes for 1600 hos Pixmania. (Ellers ca. 2K andre steder)

  • Har selv haft et Roccat kave og ja det har dårlig komfort, da det har en rimelig lang 'break in time'


    Syntes jeg egentlig at alle mine headsets har haft. De helt originale Icemat Siberia (Nu Steelseries Siberia), var virkeligt hårde ved mine ørekanter. Efter en uges regelmæssigt brug forsvandt det dog (Og kom igen hvis jeg tog lange pause fra dem)


    Mine G35 sidder ikke helt 100% på hovedet - Jeg har en lidt spøjs hovedform (åbenbart) så ingen af de tre puder man får med passer helt. Jeg sidder ofte og skifter imellem to "længder" på begge øre så jeg ikke får ondt i ørene.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |