Ny 3D-arbejdscomputer og renderingsmaskine

  • Hej alle sammen,


    Så gik den ikke længere med min nuværende computer, der måtte opgive i nat og valgte at begå selvmord ved nedsmeltning! ;(


    Men det kan jo derfor kun betyde én ting, og det er nyt legetøj. :clap: Jeg har faktisk i længere tid gået med tanken om nyanskaffelsen af en seriøs arbejdshest, der virkeligt kan banke igennem, og er kommet frem til et setup. Jeg er dog ekstremt i tvivl om det er fornuftige investeringer $/performance mæssigt.


    Mit setup er flg.:


    CPU Intel Core i7-3930K 3,2 GHz
    RAM Kingston HyperX Predator 2 x 8 GB
    Motherboard MSI X79A-GD65
    Grafikkort MSI N770 TF 4GD5/OC (4 GB)
    PSU Seasonic X-Series X-750 KM3
    CPU køler Corsair H110I
    Kabinet ??
    HDD 1 SanDisk Ultra Plus 256 GB
    HDD 2 Seagate Barracuda 7200.12 1 TB



    Jeg ender på en ca. pris på godt 12.500 kr eks. kabinet. Og her på jeg indrømme at det begynder at gøre temmelig ondt.


    CPU´en er fastlagt. Den skal gerne OC til ca. 4,5 GHZ hvilket ikke skulle være et problem med den valgte køler. Resten er til åben diskussion. Jeg vil gerne har noget godt udstyr og vil gerne betale for det! Men jeg er ikke interesseret i at købe det bedste "bare fordi". Altså det er $/perfomance jeg er interesseret i. Fx har jeg på fornemmelsen, at grafikkortet er temmeligt overkill, da mit arbejde er meget CPU tungt og ikke voldsomt belastende på GPU´en. Er motherboardet et godt valgt? Jeg regner med at det bliver et auto OC der booster min CPU til omkring de 4,5 GHZ, så er det overhovedet nødvendig med denne model?


    Jeg håber der er nogle venlige sjæle der ude der vil komme men nogle konstruktive kommentarer eller forslag til ændringer.


    På forhånd stort tak! :9xo

  • Nu skriver du godt nok at CPU'en er fastlagt, men hvorfor en SB-E ifht. en IB-E?


    Derudover 2x8GB RAM? du er godt obs på at x79 er en quad channel platform?


    4.5GHz er optimistisk men ikke umuligt, auto-oc giver jeg dog ikke meget for, de har en tendens til at over-volte din CPU langt ind i helvede for at gøre den stabil.

  • LeetDonkey - Ja det er et rigtigt godt spørgsmål!?? Men fedt du kommer med input!!



    Jeg er ærligt talt ikke klar over forskellen på SB-E og IB-E? Jeg er bare blevet rådgivet i at tage den ovennævnte CPU da den skulle være nemmest at OC af Intel´s 6 kernet CPU´er. Dette lød som sød musik i mine øre, da jeg på ingen måde er velbevandret i OC.


    Mht. ram så er det en super pointe! Jeg var ikke klar over dette, men jeg tolker det som at man derfor skal køre med 4x ram klodser. Dette er vel bare en god undskyldning for at opgradere til 32 gb ram, (4x8gb). Ram kan man vel aldrig for for meget af.


    Jeg vil kigge efter nogle OC tutorials. Hvis du kan anbefale nogle, så tager jeg meget gerne imod. :9xo

  • Jeg er ærligt talt ikke klar over forskellen på SB-E og IB-E? Jeg er bare blevet rådgivet i at tage den ovennævnte CPU da den skulle være nemmest at OC af Intel´s 6 kernet CPU´er. Dette lød som sød musik i mine øre, da jeg på ingen måde er velbevandret i OC.


    Forskellen ligger i, at IB-E er lavet i en nyere arkitektur, eller rettere sagt en der er optimeret, link.
    Mht. Oc så er det samme måde det gøres på uanset om det er den ene eller den anden model CPU du vælger.


    Jeg ville til X79 platformen vælge et sæt ram i 4x4GB til rendering og 3D modellering og gå efter enten 1866 eller 2133Mhz, så lade prisen være afgørende hvilken type man vælger. Ved at vælge 4x4 så gør du nemlig brug af X79's mulighed for quadchannel til dine ram hvilket du vil sætte pris på til 3D modellering jfr. tidsbesparelse og tunge opgaver.


    Du siger selv at et 779GFX er overkill hvilket jeg vil give dig helt ret i hvis din nye maskine kun skal brugs til workstation og ikke som spillemaskine osse.
    AMD er lige kommet med nye GFX og der får du preformance til en særdeles skarp pris, det kunne sagtens være et x270.


    Nu kan jeg se du har valgt en Seagate Barrecuda HD, men lidt afhængig af om din maskine står tændt næsten hele tiden, så ville jeg nok kigge lidt efter en harddisk som er lavet til serverbrug, for at få mere stabilitet. Det kunne være Seagates Enterprise modeller eller WD's Red eller Black Caviar serie, så finde den størrelse, som passer til dit behov.


    Ellers ser resten fint ud.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.