Selvbyg pc -mangler lidt råd/erfaringer

  • Hej


    Jeg har selv sammensat min computer -flere gange. Har gået mest op i at få det bedste med de penge jeg så har haft



    Der er som sådan intet fancy ved min pc -men den kører bare


    Nu, har jeg så lysten, til at se på lidt lir. Lave noget selv. Har hænderne rigtigt skruet på, så den del går nok


    Men min viden om, hvad der går, gik i stå her:


    Bundkortet, som det jo hed i "gamle" dage, hænger jo på siden af pc´en, og derved, så hænger især cpu-køler og grafikkort jo helt forkert -hvis du spørger mig :)


    Ville computeren i virkeligheden ikke have bedre af at ligge ned, så ville det give mere mening i min verden


    Er der nogen der har viden/erfaringer med dette?


    For jeg er ikke i humør til, at lave et kabinet, der så ikke kan bruges :pinch:

  • I dag sidder bundkortet ofte på højkant, hvad grafikkortet angår er det ligemeget, men hvad CPU køleren angår, så kan det give problemer - En stor tung køler, kan ødelægge bundkortet, især hvis computeren får et bump:-)


    Hvis computeren ikke bliver udsat for bump, så er der normalt ikke et problem.


    Jeg ved ikke om det var det du mente?:)


    Husk i dag er der ikke noget som hedder 'mærkevare' - For selv ukendte mærker, er normalt af samme kvalitet, dog er XFX grafikkort af og til noget skidt.... Og generelt er Asus lidt bedre bundkort.


    Hvad CPU'er og APU's vedkommende, så kommer det 100% anden på hvad du skal bruge computeren til - Der findes ikke en CPU eller APU som er bedst til det hele, lige meget hvor mange penge du giver for den;-) Ej heller findes der er bestemt mærke som producere det bedste. I dag er alle CPU'er og APU'er lige stabile, intet mærke er bedre end andre.


    Det samme gælder generelt grafikkort... :-)

  • Det er kabinettet der afgør om bundkortet står på højkant. Det er det mest normale, da de fleste foretrækker et tårn frem for et bredt desktop-kabinet. Men der er da undtagelser. Bitfenix Prodigy har f.eks. bundkortet liggende vandret.