HTPC til under 1k

  • Hej
    Vil høre om det er realistisk at købe brugt stumper og kabinet til et mediecenter for under 1000 kr?
    Skal lige siges at drev og harddisk har jeg allerede liggende.
    Så skal bruge kabinet, cpu, bundkort, ram, strøm og evt. gfx hvis det bliver ældre end i3.
    Mvh Mads

  • Sagtens... Jeg købte for en kammerat, for lidt over 1 år tilbage en dell smallform desktop med coreduo 7200, 2gb ram, 320gb harddisk, samt hd2200 gfx kort på dba.dk.. Grafikkortet blev skiftet til en gt520 jeg havde til at ligge, og som koster ingenting fra ny. Computeren kostede 5-600kr.


    Man behøver ikke synderlig meget computer for at lave en htpc... Væsentlige faktorer i min verden er lille af størrelse samt lavt støjniveau.

  • Okay fedt :)
    3 ting der er et must:
    Lav støj - Lavt strømforbrug - Kan trække HD
    Aner bare ikke hvad jeg skal gå efter af hardware.
    Umiddeltbart noget coreduo (men hvilken serie/model bruger lidt strøm og udvikler mindst varme?), eller måske de her E-350 i en færdigpakke?

  • Hvis du vil kunne klare HD skal du minimum have en Core 2 Duo

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Tror lige jeg følger med her :D


    Men hvad med en rasberry pie?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Efter at have kigget lidt på dba og rundt omkring, så kan jeg hurtigt se at det ikke bliver et problem at finde hardwaren.
    Men kabinettet er så en helt anden sag.. så kom til at tænke på om det er muligt at efter montere et gfx i et desktop kabinet, da de ville passe meget fint i størrelsen?

  • Ja det kan man sagtens. Nogle kabinetter er lavet med et "riser" kort, så grafikkortet ligger ned... Ellers skal du bare købe/finde et "low profile" pci-express gfx kort. De hænger næsten på træerne :P

  • Tror lige jeg følger med her :D


    Men hvad med en rasberry pie?


    Rasp Pie kan have problemer med 1080p og de tunge lydspor

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Jeg faldt selv over den Dell... Men det er en små kedelig processor... Der er HPens CPU sgu lidt sjovere... Dog har dell'en flere ram. En combi mellem de 2 ville være optimalt. Dog vil CPUen kunne mærkes mere end rammene. Min førnævnte kammerat har faktisk kun 2gb ram i hans.



    Alle de billige lowprofile kort suger strømmen gennem PCI-e porten og skal slet ikke have noget strøm ellers...

  • Kom til at tænke på hvordan jeg skal styre mediacenteret og kan se man kan få diverse remotes og apps til iPad og andriod.
    Men hvad med modtager på computeren?
    Skal det være en IR eller kører det over Blåtand og hvor fanden kan man få en IR til eftermontering hvis det skal være sådan en?
    Lige et spørgsmål mere :P Kan man få computeren til at tænde via en fjernbetjening? :D (uden den står i idle)

  • De fleste netkort understøtter wake-on-lan....


    Jeg har installeret XMBC, og XBMC remote på telefonen. Hvis mediecenteret får en fast ip-adresse, kan du tænde medie centeret med mobilen.


    Alt sammen skal selvfølgelig være på samme netværk.

  • Så fik jeg anskaffet mig en brugte Lenovo :P
    E6700 2,66 Ghz
    4 GB ram
    GF GT 520 1 gb.
    Har så efterfølgende installeret win7 og xbmc.
    Synes dog at det hakker en smule når jeg afspiller 720p og 1080p i xbmc.
    Har lavet lyden om til analog som ellers kan give nogle problemer. Er der andre instillinger man skal være opmærksomme på i enten Win eller xbmc?
    For ville da mene at computeren burde kunne afspille 1080p uden lag?
    Mvh Mads

  • Ahh fedt.
    Det kunne også løse min problemer med teamviewer når jeg åbner xbmc og skifter til xbmc remote (på iPad).
    Men kan det installeres sådan at man ved opstart kan vælge imellem xbmc og windows?

  • Hej
    Vil høre om det er realistisk at købe brugt stumper og kabinet til et mediecenter for under 1000 kr?
    Skal lige siges at drev og harddisk har jeg allerede liggende.
    Så skal bruge kabinet, cpu, bundkort, ram, strøm og evt. gfx hvis det bliver ældre end i3.
    Mvh Mads


    RAM: http://www.computersalg.dk/pro…jaws-f312800cl7d4gbrm-huk
    Kabinet: http://www.computersalg.dk/pro…olution-vsk3000e--minitow
    APU: http://www.computersalg.dk/pro…ie-a43300-25-ghz-2-cores-
    Bundkort: http://www.computersalg.dk/pro…te-gaa55mds2-11-bundkort-


    1200kr. med porto - Tæt på:-)


    Hvis du ofre 250kr. ekstra, så vil Battlefield 3 køre godt;-) På denne her i stedet: http://www.computersalg.dk/pro…ition-amd-a-serie-a63670k

  • #16
    Tak for svaret :) Har dog allerede købt mig en brugt Lenovo som jeg skrev tidligere. Nu mangler jeg bare en god fjernbetjening og det rigtige software/opsætning.
    #17
    Okay.. kan se der er forskellige at vælge imellem, nogen ide om hvad der vil passe bedst til mit system?
    Umiddeltbart synes jeg heller ikke at mit nuværende system larmer ret meget, men hvis jeg selvfølgelig kan køre xbmc uden win 7 i baggrunden, kan det vel kun blive bedre.

  • I dit sted ville jeg først prøve et OpenElec "ION" i386 bild og derefter et "Generic" i386 build.
    Hvordan man dual booter med Win7, skal du nok spørge google om, da det er ret forskelligt fra GRUB2/BURG som jeg anvender til Dual boot :D


    Med OpenElec slipper du for Firewall, Windows Update, antivirus og meget meget mere, der kan stjæle performance fra din HTPC.


    Ellers kan du installere XBMCbuntu fra XBMC.org, de har et NVIDIA build og der er så en mere komplet Linux neden under.