Spørgsmål til NAS

  • Har ikke meget forstand på NAS, men selve konceptet lyder meget fedt. Er det rigtigt, når jeg antager, at med NAS kan man:
    Streame til tv/konsol inde i hjemmet?
    Streame eller downloade et andet sted i landet fra flere enheder?


    Synes Synology er det mest anbefalede mærke i kategorien, så jeg tænkte lidt på sådan en her: http://www.edbpriser.dk/nas-se…on-ds213j-id-7334168.aspx da det er den billigste.
    Så skal den vel fyldes med harddiske, hvor jeg tænkte WD grøn, da hastighed vel ikke er så vigtigt her og de er strømsparende, eller WD rød fordi... ja de er af en eller anden grund lavet til NAS. En færdig løsning lyder nu meget lettere.


    Har ikke meget forstand på ting der involvere netværk, så hvis jeg skal have en, skal jeg også vide, at jeg vil kunne lære at bruge den :/

  • Jeg har selv en synology NAS og den er jeg super glad for.


    Jeg vil dog råde dig til at bruge WD Red harddiske, da jeg selv har haft en WD Green til at dø i min NAS.
    Den er nu skiftet ud med to stk WD Red, og det funker bare.


    Dernæst skriver du at en NAS kan streame til et TV/konsol.
    Det er ikke helt rigtigt.
    Det er TV'et/konsollen der skal kunne streame fra NAS'en. Så det kommer egentligt lidt an på dem.


    Jeg streamer selv fra min NAS fra både Samsung SmartTV, Boxee Box, Jailbreaket Apple TV, iPad og iPhone.
    Og så bruger jeg den selvfølgelig også fra min PC.
    Styresystemet i en Synology er meget nemt at gå til, og der findes masser af guides osv til at sætte den op.

  • Grunden til at man skal tage red, er fordi deres red serie er lavet til 24/7 kørsel. Mens at deres green, blue og black ikke er lavet til at blive kørt i en NAS server. Derfor ser du mange som klager over at deres 4x greens gik i stykker efter nogle måneders/års brug. Det er simpelhen fordi de ikke er lavet til at køre i sådan et setup.


    Men som Bubbi siger så er Synology et meget velkendt mærke. Dog betyder det jo ikke at der ikke er nogen andre gode mærker. Eksempelvis Netgear, Qnap og Shuttle.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg er med i koret mht. Synology og WD Red! Har selv en DS412+ med 3x WD Red 3 TB + 1 TB Samsung F3, og det spiller bare.


    Bruger det bl.a. til lagre mine film på, som jeg afspiller på min HTPC. Ved ikke om det direkte går ind under at streame, men det spiller maks... :-)

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

  • Hvad med tilgang til ens filer, film, musik osv. ude af hjemmet? Vil jeg der kunne afspille en film, jeg har liggende på serveren, uden at downloade den, eller vil jeg kun kunne downloade den?

  • Du kan godt streame fra din NAS ude fra.


    Når jeg er ude streamer jeg musik fra min NAS via min iPhone.
    Og jeg streamer film/TV fra NAS'en på min iPad.


    Men det kommer jo lidt an på hvad du har tænkt dig at streame med.
    Er det en PC, smartphone, tablet, mediecenter eller hvad?

  • Du kan godt streame fra NAS'en til en PC, hvis den fx har VLC Player.
    Det nemmeste er næsten at logge ind på NAS'ens web interface når man sidder på en PC,
    og så finde den film du vil der, så streamer den derfra over til VLC.
    Der skal du så lige huske at have forwarded de rette porte i din router, for at du kan tilgå den ude fra.


    Skulle du have en tablet eller smartphone er der jo apps lavet specielt til Synology til både video, musik, photos, file og download manager.

  • Ved streaming af film til PC når man ikke er hjemme skal man dog være ret opmærksom på sin internet-hastighed. Denne kan hurtigt blive en begræsning!


    /ask

  • Skal man bruge sådan et streamingsprogram? Jeg bruger heldigvis VLC, så det er da altid noget, men når du nævner det med porte, så står jeg af :/ Den slags ved jeg ikke om jeg kan finde ud af, så skal jeg have fat i en guide.
    Hvad er sådan ca. minimums internethastighed?

  • Nu har jeg modtaget den med 3 tb WD red. Er der ikke en hurtigere måde, hvorpå jeg kan få mine filer over end ved at uploade fra computeren? Har en stor ekstern, som skal tømmes i NAS'en.


    Også hver gang jeg uploader til den får jeg muligheden "upload - overskriv" og "upload - spring over". Hvad er forskellen?

  • Quote

    Nu har jeg modtaget den med 3 tb WD red. Er der ikke en hurtigere måde, hvorpå jeg kan få mine filer over end ved at uploade fra computeren? Har en stor ekstern, som skal tømmes i NAS'en.


    Du kan connecte til din NAS med et FTP program. Det overfører væsentlig hurtigere end Windows copy. Det gjorde jeg da jeg skulle overføre fra en WD Ekstern harddisk til min Netgear NAS.



    Sendt fra min skrivemaskine i skyttegrav Nr 18. Via Tapatalk.

    MB: Asus P5Q Deluxe P45
    CPU: Intel Q8400S w/Asus Silent Square Pro (Stock)
    RAM: Kingston HyperX 2x2gb
    GPU: Asus Radeon R290X DirectCU
    PSU: Corsair HX620W


    Samlet i et Antec P182

  • Fik ikke lige fat på om du endte med at købe en Synology, men hvis du gjorde, så sæt den eksterne til din NAS' USB port, og overfør via Web interfacet.
    Det er nok den nemmeste og hurtigste måde at gære det på.


    Men ellers er FTP også en mulighed.

  • Kan godt bruge lidt hjælp med portforwarding, hvis der stadig er nogen tilbage i denne tråd.
    Vil gerne have adgang til mine filer ude af hjemmet, og har prøvet at sætte det op med EZ-internet. Har min diskstation sluttet til min router, da det er det eneste sted, hvor der er plads til kablet. Den er så sluttet til mit modem. Det er sikkert meget normalt, men har ikke styr på det, så nævner det alligevel! Derfor valgte jeg under EZ internet, at jeg får adgang til min diskstation igennem router, hvorefter jeg får det her:
    http://oi39.tinypic.com/2ccphle.jpg
    Jeg har en ret gammel router, fra et mærke der hedder icidu. Ikke særlig kendt tror jeg. Det er i al fald ikke at finde på deres liste, hvor instillingerne er lavet for en. Så jeg valgte bare den default, som jeg har på billedet. Derefter lavede jeg en DDNS, som vel bare er en lettere måde at skrive en IP på. xxxxx.synology.me
    Prøvede at gå ind på den DDNS, men siden loader ikke. Får bare det klassiske "Ups! Google Chrome kunne ikke oprette forbindelse til"


    Er der nogen der ved, hvad jeg gør forkert eller, hvordan jeg får det til at virke? :/
    Jeg har været igennem synologys guide:
    http://www.synology.com/suppor…ls_show.php?q_id=456#t1.1 som nogen gange er oversat ligesom mine afleveringer, med google translate

  • EZ Internet har jeg slet slet ikke rodet med.


    Måden jeg har gjort det på er følgende:
    Jeg har givet min NASen fast lokal IP.
    Dette har jeg gjort i min router, hvor jeg binder en lokal IP til NAS' MAC adresse.


    Derefter har jeg forwarde port 5000 til denne lokal IP, som er den port jeg bruger for at få adgang fra min iPhone/iPad.


    Jeg skal lige hører en ting.
    Er dit modem med indbygget router?
    Dette kan nemmest ses, hvis der er en eller flere netstik-porte i dit modem?
    Hvis der er mere end en, er det også en router.


    Jeg har selv Stofa internet, der kommer med et modem med en skod router i.
    Derfor har jeg sat modem'et til kun at køre som modem, og så selv sat min Linksys AE6500 bagefter den.


    EDIT:
    Glemte lige at sige, at jeg har fast IP hos min internetudbyder, og derfor kan jeg bruge denne løsning.
    Er ikke klar over om man kan, hvis man ikke har dette.
    Derfor kan det godt være du skal bruge EZ internet.


  • Lige det med fast IP, er ekstremt vigtigt. Jeg brugte fandeme lang tid på min NAS, inden jeg kontaktede min udbyder. EZ internet virker heller ikke hvis du ikke har en fast IP!!