R9 290x hvad synes i?

  • Nu er livestream over. Derfor vil jeg høre hvad folk inde på tweak mener om de nye grafikkort.


    Selv glæder jeg mig til at preorder deres r9 290x bf4 edition ( ikke helt sikker på bf4 version endnu)


    [Blocked Image: http://www.pcper.com/files/imagecache/article_min_width/news/2013-09-25/amd-gpu14-07.png]


    Deres nye gaming envoled app (raptr/amd) ser virkelig lækker ud. Ser faktisk ud som om at amd har det helt store skyts fremme. Trueaudio, mentle, raptr app og fantastiske priser.


    Men hvad synes Nvidia drengene? Det er faktisk det jeg er mest interesseret i. For en amd ejer som mig selv, vil selvfølgelig altid blive spændt over sådan nogle nyheder.


    [Blocked Image: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/09/AMD-Radeon-R9-280X.jpg]

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet 3 gange, sidst af jesper101996 ().

  • Quote

    Det er jo begrænset hvad der er ude om dem endnu, NDA er stadig ikke helt løftet.


    Men ser frem til at se tests af det :)


    Ja det er der noget om. Men derfor blev der jo stadig vist festures/specs til eventet.


    Bliver super fedt at se performace på dem.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet en gang, sidst af jesper101996 ().

  • Jeg er ikke 'Nvidia dreng', da jeg aldrig har været gode venner med den kvalitet Nvidia leverede i spil, og film. Men jeg skriver lidt info alligevel:-)


    Nvidia 'drengene' kan ikke li' nyheden, fordi at spillene bliver udviklet mere specifikt til de nye AMD grafikkort, og det betyder de risikere at skulle ha' pungen op af lommen, for at kunne køre alle de nye spil med max. settings i 2014, og endnu værre risikere de at få spil, så som f.eks. Battlefield 4 vil tigge om et af de nye AMD grafikkort.


    Jeg synes ikke rigtigt noget om AMD vs. Nvidia. Men her er lidt specifikationer:



    Det her er det langsomste 290X grafikkort som jeg har hørt om.... Et standart 290X vil køre med over 5 TFlops.


    Process Size: 28nm
    Transistors: 6,000 million
    Die Size: 424 mm²
    Frigives: Oct 18th, 2013d
    Launch Price: 599$ (3500-4000kr. kan forventes i Danmark)
    DirectX: 11.2
    OpenGL: 4.3
    OpenCL: 1.2
    Shader Model: 5.0
    GPU Clock: 800 MHz
    Boost Clock: 900 MHz
    Memory Clock: 1175 MHz (4700 MHz effektiv)
    Shading Units: 2816
    TMUs: 176
    ROPs: 44
    Compute Units: 11
    Pixel Rate: 35.2 GPixel/s
    Texture Rate: 141 GTexel/s
    Floating-point performance: 4,506 GFLOPS
    Memory Size: 4096 MB
    Memory Type: GDDR5
    Memory Bus: 512 bit
    Bandwidth: 301 GB/s
    Length: 274mm
    TDP: 250Watt


    Kortet har indbygget 7.1 channel lyd, som er i en klasse HELT for sig selv, X260 har samme lydkort indbygget.


    Lig specielt mærke til hvor langsomt GPU, og rammen køre på kortet, på de andre nye grafikkort ligger hastigheden på +900mhz til GPU'en, og 1500mhz(6000mhz effektiv) til rammen, så der er plads til højere clocks.


    Jeg vil tro vi kommer til at se OC versioner med clocks på op til 1500mhz til RAM(6000mhz effektiv), og op til 1000mhz på GPU'en.


    Lydkortet imponerede mig mest, men selvfølge var der også DX 11.2, og den op til 50% højre ydelse i forhold til HD7970. Lige som AMD nu samarbejder mere med spilproducenterne, hvilket vil give udnyttelse af op til 8 CPU kerner, og en bedre udnyttelse af den enkelte AMD kerne.


    Vi vil formodentligt se mere til spil som stiller krav om mindst windows 8 64bit, hvilket jeg synes er en rigtigt god udvikling, da windows 8 64bit udnytter computeren meget bedre, lige som vi så formodentligt vil se flere krav på 8GB RAM.


    Alt i alt vil samarbejdet med de store spilproducenter muligvis vende behovet for hvordan en god gamer ser ud meget, da flere og flere spil vil udnytte 8 kerner.


    På Intel siden vil der blive mere brug for hyper threading, som selvfølge ikke kan erstatte 8 kerner - Men det vil hjælpe meget, uden jeg kan sige noget om hvilken CPU der er bedst til spil i 2014.


    Blandt andet Battlefield 4 vil udnytte de 8 kernet FX CPU'er ordentligt sammen med mindst 8GB RAM, og windows 8 64bit eller nyere windows.


    Battlefield 4 vil altså ha' store krav, og vil du spille med alt på max. - Så skal du nok kikke efter lyn hurtige 8GB RAM, 8 kernet CPU, og et X290 grafikkort.


    Det er kun X290, og X260 der er intressandt, de andre grafikkort er rebrand, eller i den lave ende. se evt. her: http://dnope.dk/viewtopic.php?f=4&t=711&p=2874#p2874


  • Det er stadig kun spekulationer, ingen ved reelt hvad der bliver benchet endnu. Så, så længe folk stadig er underlagt NDA gir jeg intet for de benchmarks :) Det er dog fristende at tro på det!

  • Wow det var en høj memory bus 512 bit 8| Hvis det nu også er sandt.


    Har dog stadig ikke forstået deres trueaudio, udover at det skal konvertere stereo til 7.1 virkelig godt. Deres nye app ser super fed ud. Skal helt sikkert havde downloade den når jeg kommer hjem.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Det er stadig kun spekulationer, ingen ved reelt hvad der bliver benchet endnu. Så, så længe folk stadig er underlagt NDA gir jeg intet for de benchmarks :) Det er dog fristende at tro på det!


    Kan jeg godt forstå, det er den eneste benchmark jeg har kunnet finde, som virker sandfærdig - Det eneste vi ved, er at kortet er betydeligt hurtigere end HD7970 20-40% normalt:-)


    Helt præcist er shaders, ROPs osv. skalleret op med ca. 37.5%, men vi kender ikke frekvensen helt endnu, den skulle være 900mhz... Men der er misvisende informationer hist, og pist.

  • Well, det er jo stadig latterlig lidt jeg ville komme til at få ud af det. Men jeg vælger at tro på AMD's BF4 optimering er tilpas god til jeg kan nøjes med 1 grafikkort :-)


    Nu lige Battlefield 4 kommer med nogle sindsyge hardware krav, som tydeligvis oven i det er tilpasset det AMD kan levere, både på GPU, og CPU fronten, så der vil 290X helt sikkert passe godt ind, om ikke andet så alene på det grundlag at battelfield 4 gerne vil ha' grafikkort hukommelse, og meget af det... I hvert fald hvis du vil køre med max. settings:-)

  • Battlefield 4 kommer ikke til at være meget mere krævende end BF3, det har de selv sagt jeg så live streaming fra gamecome og de spillede med Amd 7990 kort og med alt på Max og det kørte udmærket set ud fra videoerne, så folk der vil køre med alt på maks er det ikke nødvendigt med 2 Gfx for at køre på maks, kommer helt an på om man køre 1920*1080 eller 2560*1440 og hvad man forventer at at ville køre med i FPS, jeg har både en 120 hz Asus skærm og deres 2560*1440 skærm og jeg køre alt på maks i BF3 i begge opløsninger med mit Asus GTX 780 DirectCu kort og spillet bruger ca 1900 MB af mine 3 gb hukommelse på mit grafikkort.


    Så tror ikke at Battlefield 4 laver sådan et kæmpe jump og lige pludselig skal bruge 4 GB hukommelse for at køre med alt på Maks og man vil køre 60 FPS.
    Men så er der nogle der har højere krav til fps og gerne vil køre 100+ fps så er 2 grafikkort måske nødvendigt. Evt hvis man også gerne vil køre med 3 skærme.


    Og så det der med at BF4 vil udnytte AMD's 8 ægte kerner er måske fint nok men så snart vi kommer op i de høje opløsninger er det ikke cpu'ens kræfter der sætter ind, så er det grafikkortet der kommer på arbejde og ikke ens cpu.


    Og jeg er ikke Nvidia man på nogen måde, men jeg har Nvidia fordi de har 3Dvision og jeg har en 3d skærm, så i nogle singleplayer spil ønsker jeg at spille i 3D da det giver en bedre oplevelse i visse spil for mig :-)


    Om man Nvidia eller Amd mand det er op til den enkelte selv, begge parter har nogle fordele overfor hinanden, og jeg har haft både AMD Og Nvidia kort


    Men Nvidia har jeg kørt med de sidste 5 år da de har de ting jeg har behov for :-)


    God dag derude :-)

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]

    Rettet en gang, sidst af SoulExtreame ().

  • Så tror ikke at Battlefield 4 laver sådan et kæmpe jump og lige pludselig skal bruge 4 GB hukommelse for at køre med alt på Maks og man vil køre 60 FPS.


    Det har de ikke sagt noget om, og FPS kan ikke bruges til meget: http://techreport.com/r.x/geforce-gtx-670/bf3-beyond-50.gif


    De har dog sagt at 280X ville være godt til RAM krævende spil, så som Battlefield 4. 280X er et HD7970 grafikkort med 3GB hukommelse. Det blev sagt i forbindelse med den live udsendelse der var i går, og da et HD7970 er det kort folk bruger til opløsninger i 1920x1080 - Så virker det meget naturligt at med de opløsninger folk begynder at køre i dag, det vil sige 2560x1440 til 3840x2160, så kan 3-4GB meget vel gå hen og blive nødvendigt, hvis man køre med alt på max. Personligt synes jeg at et spil der har behov for 3GB grafikkort RAM er meget RAM krævende:-)

  • [quote='SoulExtreame','index.php?page=Thread&postID=1451255#post1451255']Så tror ikke at Battlefield 4 laver sådan et kæmpe jump og lige pludselig skal bruge 4 GB hukommelse for at køre med alt på Maks og man vil køre 60 FPS.


    Det har de ikke sagt noget om, og FPS kan ikke bruges til meget: http://techreport.com/r.x/geforce-gtx-670/bf3-beyond-50.gif


    FPS er en god Indikator ved godt hvad du mener med det link, men har man et Highend kort så er de forholdsvis lave hvis man har 60 fps eller derover. Så intet problem der :-)

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]

  • Det lyder som om at nogen mener at hvis man ikke køber det nye amd så kan man ikke spille BF4. Jeg har ingen planer om at skifte kort. især ikke når jeg ser nogen af mine venner som har AMD hvor de har massive driver problemer.

  • Det lyder som om at nogen mener at hvis man ikke køber det nye amd så kan man ikke spille BF4. Jeg har ingen planer om at skifte kort. især ikke når jeg ser nogen af mine venner som har AMD hvor de har massive driver problemer.


    Det er sgu sjovt som der er en masse mennesker, der har en masse venner som har et allerhelvedes problem med AMD drivere, Jeg har haft ATI/AMD kort siden Matrox holdt op med at lave 3d kort og har aldrig haft store problemer med en eneste driver.


    Selvfølgelig kan man spille lige så godt på Nvidia's kort, men lige det spil bliver åbenbart optimeret til AMD, sandsynligvis pga af at samtlige konsoller kommer til at indeholde AMD APUer og bliver nemmere at portere platformene imellem.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Jeg vil se den store forskel i BF4 før jeg tror på det. Indtil videre er det bare den sædvanlige marketing-hype, som man absolut ikke kan stole på.


    Til gengæld er Mantle interessant. Men både på den gode og den dårlige måde. Det svarer jo lidt til Glide i de gamle 3dfx-dage.

  • Quote

    Det er sgu sjovt som der er en masse mennesker, der har en masse venner som har et allerhelvedes problem med AMD drivere, Jeg har haft ATI/AMD kort siden Matrox holdt op med at lave 3d kort og har aldrig haft store problemer med en eneste driver.


    Selvfølgelig kan man spille lige så godt på Nvidia's kort, men lige det spil bliver åbenbart optimeret til AMD, sandsynligvis pga af at samtlige konsoller kommer til at indeholde AMD APUer og bliver nemmere at portere platformene imellem.



    Helt enig. Jeg har også kørt med ATI/AMD siden Matrox serien, og har altså heller ikke oplevet problemer med deres drivere. Og haft et Nvidia produkt på et tidspunkt, og der var sku ingen forskel i driverne IMO.


    Så det er nok bare et typisk religionsspørgsmål, om man er til det ene eller andet :-)





    Sendt fra min iPad et eller andet sted i Capital Wasteland

    MB: Asus P5Q Deluxe P45
    CPU: Intel Q8400S w/Asus Silent Square Pro (Stock)
    RAM: Kingston HyperX 2x2gb
    GPU: Asus Radeon R290X DirectCU
    PSU: Corsair HX620W


    Samlet i et Antec P182

  • jeg har et 7970 har igen problermer haft med det/driver ,jeg har en da også mode min bios så det er låst op og strømstyringen kan nu også gå op på 50% efter midt sidste mod med biosen