nyt build og 10 spørgsmål

  • Hej. Jeg har gang i et nyt build og har en masse spørgsmål. Håber det er OK.



    Kabinet: Antec Twelve Hundred V3


    Bundkort: ASRock Fatal1ty Z87 Professional


    Cpu: Core i7 I7-4770K 8 MB (Intel Boxed)


    Ram: Corsair Dominator 2 x 8 GB (1866 MHz - 9-9-9-24 - CL9 - 1.5 V - PC3-15000)


    Grafikkort: eVGA GeForce GTX TITAN Superclocked


    Strømforsyning: Sea Sonic Platinum Series 860


    SSD: Samsung 840 EVO MZ-7TE250 250 GB



    1.
    Hvad synes I om det her build? Hænger det godt nok sammen eller er der noget jeg har overset?


    (Budgettet er låst så hvis jeg skal ændre noget skal det helst være i samme prisleje)


    2.
    Hvis jeg bestiller de her dele, vil der så være alle de kabler/ledninger/stik osv. der skal bruges til at samle det?



    3.
    RAM:
    Jeg er usikker mht. Ram. Har googlet som en gal, men forstår det stadig ikke helt.


    Så vidt jeg har fattet vil alt over 1866mhz ikke kunne ”mærkes” på et z87 chipset/bundkort. Er det korrekt forstået?


    4.
    CL9 eller derunder bør være minimum for 1866mhz klodser og helst 1.5volt som standard. Er det korrekt?


    5.
    Hvad betyder betegnelsen PC3-15000 og hvilken indflydelse har det. Er det bedre jo højere tallet er?


    6.
    Nogle RAM har følgende (eller lign.) tilføjelse:
    ”Modulkonfiguration 1024 x 64”
    ”Organisering af chips 512 x 8”


    Hvilken indflydelse har det?


    7.
    Timings skal vel være så lave som muligt?


    8.
    Overvejer også de her istedet, Crucial Ballistix Smart Tracer 2 x 8 GB , er de mærkbart langsommere end dem på listen? De er CL8…men kun 1600mhz.
    LED kunne være fedt når nu kabinettet har vindue og temperaturovervågning er heller ikke dårligt.


    9.
    PSU:
    Er 860watt for meget?
    (Planen er at købe et titan mere om nogle år, systemet skal gerne være helt SLI rdy. Samtidig skal den gerne være så lydløs og holdbar som muligt. Og jeg har set gode anmeldelser af denne).


    10.
    CPU Køler:
    Det fedeste ville være et AIO CLC. Men jeg har sgu pænt nøjer over at risikere et læk.. det har jeg ikke råd til. Jeg ved ikke om jeg bare skal være kedelig og vælge en luftkøler..CLC er dog klart flottest, synes jeg.


    (at gå all-in, med costum vandkøling er overkill, da jeg kun har tænkt mig at overclocke lidt til at starte med og lære hvad det handler om. Men nu bevæger jeg mig ind på noget jeg hellere må gemme til jeres Overclocking & Køling-sektion).


    (Bundkortet har jeg valgt for at slippe for Realtek - jeg har kun haft problemer med deres on board lydkort).




    Håber I kan hjælpe med nogle af mine spørgsmål.


    På forhånd tak

  • 1. Kommer meget an på hvad det skal bruges til. I de fleste tilfælde er et GTX Titan spild af penge, og det er heller ikke sikkert en Core i7-4770K er en fordel i forhold til en Core i5-4670K. Strømforsyningen er overkill med et enkelt grafikkort. Hukommelsen og bundkortet er også i den dyre ende.


    2. Ja.


    3. Ydelsesforskellen bliver mindre og mindre, jo hurtigere hukommelsen bliver. Der er en vis forskel mellem DDR3-1333 og 1600, en lille forskel mellem 1600 og 1866 osv.
    Det varierer også fra program til program, hvor meget hukommelsen betyder. Visse programmer er meget afhængige af hukommelsen, og kan have væsentlig gavn af hurtigere RAM end DDR3-1866. Andre er ligeglade efter DDR3-1600.


    4. Nja. 1,5V er det højeste Intel officielt siger god for, så det er bedst at holde sig til det. Men CL afhænger af frekvensen, da det måles i clock cycles - og clock cycles bliver jo kortere med en højere clockfrekvens. CL9 er standard for DDR3-1600, men lidt over middel for DDR3-1866. I øvrigt er CL, og timings i det hele taget, generelt mindre betydningsfulde end clockfrekvensen.


    5. Det er bare afledt af frekvensen. DDR3-1866 ganget med 8 er ca. 15000.


    6. Det betyder ikke noget i praksis.


    7. Helst, men som sagt er timings ikke specielt vigtige.


    8. Lidt langsommere. Latency er marginalt højere (CL8 er højere end CL9 pga. de forskellige clocks), clocks er noget lavere.


    9. Med et til Titan er 860W passende. Men to gange Titan er jo... voldsomt.


    10. Op til dig. En high-end luftkøler kan konkurrere med de fleste CLC-kits.

  • Jeg vil også mene at det er spild af penge at købe titan. Jeg ville til hver tid tag 2x770 eller et 780. Titan var helt sikkert vildt da det kom ud men 780 gør bare at de 2000-2500kr er alt for meget.

  • Hvis jeg var dig ville jeg overveje en AMD 8 core processor. Konsollerne har det med at ligge standarten for gaming generelt.
    Og fra nu af vil alle spil være lavet til en AMD jaguar 8 core processor med lave clocks. Både Xbox One og PS4 har en Jaguar octocore processor . Så der burde vi se en ændring i legen.
    Jeg tør godt nok ikke sige om de virklig kommer til at blive bedre men jeg tog chancen så prøver vi sgu bare ;) Men ellers så er 4770k helt sikekrt også et godt valg! Har dog ingen erfaring med intel processor bortset fra min core 2 duo i min mac ;) JEg ville dog være bange for at de 4 cores ikke er nok til næste generation. Hvilket jeg syntes ville være synd med sli Titan :)


    Og som du kan se har jeg selv et Titan og ja folk kan sige alt hvad de vil om det grafikkort men det ER det kraftigste og normalt ligger det på omkring 10-25%* bedre end 780. Og ja der kan hentes nye bios'er så du kan unlocke dit "almindelige" til en Titan Ultra :D min plan er helt sikkert 2 X vandkølet Titan som er presset til det yderste, det er først der du får mest ud af dem fordi de er låst på temperatuen men så længe den er lav nok kan de virklig clockes igennem :D
    http://www.xtremerigs.net/revi…soon/ek-titan-waterblock/ læs den her artikel og der er ingen der kan overbevise dig om at købe andet end titan ;) Hvis du har pengende self.


    PS. lad være at betale ekstra for en overclocket version det er bare dumt. De er alle sammen ens Nvidia har ikke ladet nogle producenter få fordel overfor andre ^^Så det overclock der er lavet kan du selv lige så let lave og få samme temps. http://www.webhallen.com/dk-da…sus_geforce_gtx_titan_6gb


    PPS. Mit overclock er bare med standart køleren og jeg køre ved 80 grader :)


    *EDIT:10-15%. Hehe ved ikke lige hvor 25% kom fra :pinch:

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet en gang, sidst af emilpapis93 ().

  • Spillene skal alligevel kodes helt anderledes til PC end til konsollerne, så det hjælper ikke nødvendigvis at konsollerne har 8 kerner. Og desuden ville en Core i7 også drage fordel af det, da den har 8 tråde.


    Det er langt fra sikkert at et Titan kan unlockes til et Titan Ultra. Man kan jo ikke unlocke et GTX 660 Ti til et GTX 680, eller 770 for den sags skyld.

  • Nu er 10-15% jo heller ikke meget. og mener ikke at så lidt er de penge ekstra værd. Jeg vil nu også heller have 2x 770 som giver Titan baghjul self fordi det er sli men de koster kun 6000kr


    Også er Titan vel ikke det hurtigst grafikkort mere. 7990 banker alle! ihverfal på alle de test jeg har set.


  • Mange tak Sakkura.


    1. Det skal hovedsageligt bruges til 3ds max + gaming på en 24" 1920x1200 native opløsning.
    Titan er nok lige i overkanten uden brug af højere opløsning og flere skærme. Men det vil til gengæld kunne køre lag frit ved lave frame times og burde kunne følge med i nogle år mht. gaming. Samtidig har det nogle fordele mht. 3ds max. Men jeg må lige tænke lidt over det og undersøge det nærmere. Jeg køber muligvis en større skærm senere.


    2. Fedt! Det er rart at vide. (det er nogle år siden jeg sidst samlede en pc)


    3.&4. OK. Så vidt jeg kan se er DDR3-1866 ok til 3ds max og lign. Det er vidst ikke mange % jeg får ud af at vælge noget der er hurtigere. DDR-3 1866 CL9 må være fint.


    5. ahh i see, OK:)


    6.&7. Noteret.


    8. Ok. Hmm lidt trist. LED på på klodserne kunne se godt ud.
    (den sætning lyder bare forkert^ på en eller anden måde)


    9. Det ekstra Titan er mest tænkt som en måde at få systemet til at kunne følge med om et par år. Vil det på nogen måde skade at køre med 1 Titan og så 860W? (tænker på om PSU'ens blæser vil være for inaktiv og ødelægge evt. airflow i kabinettet?)


    10. Jeg tror det bliver luft til at begynde med. Så kan jeg ændre det senere hvis det bliver nødvendigt.


    Jeg takker og bukker for gode svar.

  • Nu er 10-15% jo heller ikke meget. og mener ikke at så lidt er de penge ekstra værd. Jeg vil nu også heller have 2x 770 som giver Titan baghjul self fordi det er sli men de koster kun 6000kr


    Også er Titan vel ikke det hurtigst grafikkort mere. 7990 banker alle! ihverfal på alle de test jeg har set.


    I rå FPS er 7990 nok det hurtigste på markedet, men Crossfire har stadig mangler. De har introduceret Frame Pacing i den seneste beta driver, og det løser det meste af problemet (med runts og microstuttering), men indtil videre virker det ikke i DirectX 9, OpenGL, eller på mere end en skærm.

  • 1. Det skal hovedsageligt bruges til 3ds max + gaming på en 24" 1920x1200 native opløsning.
    Titan er nok lige i overkanten uden brug af højere opløsning og flere skærme. Men det vil til gengæld kunne køre lag frit ved lave frame times og burde kunne følge med i nogle år mht. gaming. Samtidig har det nogle fordele mht. 3ds max. Men jeg må lige tænke lidt over det og undersøge det nærmere. Jeg køber muligvis en større skærm senere.


    8. Ok. Hmm lidt trist. LED på på klodserne kunne se godt ud.
    (den sætning lyder bare forkert^ på en eller anden måde)


    9. Det ekstra Titan er mest tænkt som en måde at få systemet til at kunne følge med om et par år. Vil det på nogen måde skade at køre med 1 Titan og så 860W? (tænker på om PSU'ens blæser vil være for inaktiv og ødelægge evt. airflow i kabinettet?)


    1. Ja, 3ds max er en af de mulige undtagelser.


    8. Kinky. :pinch:


    9. Nej, det er ikke noget problem. Teknisk set vil strømforsyningen nok køre ved lidt lavere effektivitet end en mindre ville, men ikke noget der gør det store. I det kabinet du har valgt sidder strømforsyningen for neden, suger luft op fra gulvet og smider det direkte ud bagtil, så det har alligevel ikke nogen indflydelse på airflow i resten af kabinettet. Ikke som i gamle dage, hvor strømforsyningen tit sad for oven og sugede luft inde fra kabinettet og smed det ud bagtil, og på den måde fungerede lidt som en kabinetblæser.

  • Jeg vil også mene at det er spild af penge at købe titan. Jeg ville til hver tid tag 2x770 eller et 780. Titan var helt sikkert vildt da det kom ud men 780 gør bare at de 2000-2500kr er alt for meget.

    Tror også jeg havde valgt 2x770 hvis ikke det var fordi Titan havde de fordele det har ift 3ds max.
    780 er mere interessant .. især Palit's "GTX 780 Super JetStream" version, synes jeg ser attraktiv ud.
    Det mangler dog nogle kerner og vram.


    Fedt at høre fra en som kører med et Titan! :o)


    Jeg er mest til Intel når det gælder cpu'er, i øjeblikket.
    Jeg er stødt på for mange dårlige console ports. Måske bliver der sat nye standarder hvad det angår, med den næste generation. Men jeg ved ikke nok om det.


    Med mit budget og mangel på erfaring med overclocking, er det nok smartest at vælge Intel.


    Er du helt sikker på at det er lige så nemt at OC et stock Titan, som et der OC fra "fabrikken"?



    Jeg har hørt at evga's gtx titan superclocked, skulle være nemmere at clocke endnu højere end stock versionen.
    Men det var en gut på youtube der sagde det, uden at han gik i detaljer. Hvis du kender nogle gode links til fora / info, på det område, kunne jeg virkelig godt bruge dem:-)



    Titan/780 waterblocks kunne være interessant. Jeg må undersøge det nærmere. Jeg forstiller mig at det vil være nemmere hvis man allerede har sin cpu under vand, så man bare kan koble den til samme loop/pumpe/reservoirs, men jeg gætter kun.
    Gad vide hvad det vil koste med det hele, og om det giver mening uden at vandkøle cpu'en med?


    Vil det sige at man bare kan købe at stock Titan og så senere putte en waterblock på det?


    Hvor meget kan du presse kortet op på ved 80 grader?


    http://www.xtremerigs.net/revi…soon/ek-titan-waterblock/


    Og tak for linket! :9xo

  • 1. Ja, 3ds max er en af de mulige undtagelser.


    8. Kinky.


    9. Nej, det er ikke noget problem. Teknisk set vil strømforsyningen nok køre ved lidt lavere effektivitet end en mindre ville, men ikke noget der gør det store. I det kabinet du har valgt sidder strømforsyningen for neden, suger luft op fra gulvet og smider det direkte ud bagtil, så det har alligevel ikke nogen indflydelse på airflow i resten af kabinettet. Ikke som i gamle dage, hvor strømforsyningen tit sad for oven og sugede luft inde fra kabinettet og smed det ud bagtil, og på den måde fungerede lidt som en kabinetblæser.

    8. Ja, haha! :pinch:


    9. Ah ja OK. Jeg tænkte faktisk på om, det ikke ville give bedre køle effekt, at tvinge det meste af luften ud gennem toppen, (evt. med kraftigere blæsere dér) da varme jo har det med at søge opad. Men den type spørgsmål skal jeg måske gemme til 'overclocking / køling' sektionen.


    Tak for forklaringen :9xo