Opgradering af Gamer PC

  • Hej alle sammen!


    Jeg er ikke den bedste med hardware og søger derfor hjælp med opgradering af min gaming PC.


    Her er hvad den indeholder lige nu:

    • Intel Core i5 3350P @ 3.10GHz Ivy Bridge 22nm Technology
    • 8,00GB Single-Channel DDR3 @ 667MHz
    • Gigabyte Technology Co., Ltd. Z77P-D3
    • 2048MB NVIDIA GeForce GTX 660 (MSI)
    • 932GB Seagate (SATA)


    https://www.fcomputer.dk/gamer/gamer-computere/gamer-stationær/føniks/intel-haswell-i5-gtx660-large-gamer-cm.html


    Jeg regner med at bruge omkring 2500-3500 kroner.
    Vil gerne op på 60+ FPS i BF4, også selvom jeg optager mit gameplay.


    Håber på hjælp fra nogen af jer.
    Mange tak,
    Simon. :9xo

  • Lidt ærgerlig RAM du har købt. 667 MHz (DDR3-1333) er lige en tand langsommere end man kunne ønske sig, og så er det single-channel. Sidstnævnte kan nemt løses ved at købe 8 GB til, men så kører det stadig kun ved 667 MHz. Alternativt kan du sælge den RAM og købe et dual channel kit med lidt hurtigere DDR3-1600 eller 1866, men der er nok ikke den vilde efterspørgsel på brugt DDR3-1333.


    Ellers er det grafikkortet det handler om, hvis du vil have bedre framerate i BF4. GTX 770 eller Radeon HD 7970 f.eks., eller lidt billigere et GTX 760 eller HD 7950.

  • Lidt ærgerlig RAM du har købt. 667 MHz (DDR3-1333) er lige en tand langsommere end man kunne ønske sig, og så er det single-channel. Sidstnævnte kan nemt løses ved at købe 8 GB til, men så kører det stadig kun ved 667 MHz. Alternativt kan du sælge den RAM og købe et dual channel kit med lidt hurtigere DDR3-1600 eller 1866, men der er nok ikke den vilde efterspørgsel på brugt DDR3-1333.


    Ellers er det grafikkortet det handler om, hvis du vil have bedre framerate i BF4. GTX 770 eller Radeon HD 7970 f.eks., eller lidt billigere et GTX 760 eller HD 7950.

    :9xo gør hvad Sakkura siger.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Lidt ærgerlig RAM du har købt. 667 MHz (DDR3-1333) er lige en tand langsommere end man kunne ønske sig, og så er det single-channel. Sidstnævnte kan nemt løses ved at købe 8 GB til, men så kører det stadig kun ved 667 MHz. Alternativt kan du sælge den RAM og købe et dual channel kit med lidt hurtigere DDR3-1600 eller 1866, men der er nok ikke den vilde efterspørgsel på brugt DDR3-1333.


    Ellers er det grafikkortet det handler om, hvis du vil have bedre framerate i BF4. GTX 770 eller Radeon HD 7970 f.eks., eller lidt billigere et GTX 760 eller HD 7950.

    Tusind tak for dit svar!


    http://www.edbpriser.dk/ram/co…-2-x-4-gb-id-4413467.aspx


    http://www.edbpriser.dk/ram/ki…-2-x-4-gb-id-4669103.aspx


    Som sagt, jeg er ikke den mest erfarne indenfor hardware. Vil nogen af de to produkter ovenfor passe i mit bundkort?


    Jeg regner med at købe GTX 760 så. Gør det den store forskel om det er 2 eller 4GB?
    http://www.edbpriser.dk/grafik…5-oc-4-gb-id-7492968.aspx


    http://www.edbpriser.dk/grafik…5-oc-2-gb-id-7445055.aspx



    Er der desuden nogen der har en idé til bedre budtkort/cpu hvis jeg også får lyst til at opgradere indenfor kort tid? Har også bestilt SSD 80gb idag.


    Mange tak,
    Simon :9xo

  • De to sæt hukommelse er okay, men har en skønhedsfejl hver. Corsair-sættet har store varmespredere med takker der rager op. De kan komme i vejen hvis du skifter til en større CPU-køler. Kingston-hukommelsen kører ved 1,65V, hvilket er lidt i overkanten (Intels processorer understøtter officielt kun op til 1,5V, men de er så også lidt i den forsigtige ende).
    Jeg ville vælge det her sæt fra Crucial, så slipper man for de småskavanker.


    Mht. grafikkortet kommer det også an på opløsningen. Højere opløsning kræver mere grafikhukommelse. 2 GB er pt. fint til 1920x1080, men det er ikke sikkert det forbliver sådan. De nye konsoller har jo markant mere hukommelse end de gamle (kombineret systemhukommelse og grafikhukommelse, men stadig en enorm forbedring), så nu kan spiludviklerne skrue mere op for det hele.


    Men hvis du ikke vil nøjes med 2 GB, så vil jeg anbefale et HD 7950. Det har 3 GB, som bør være rigeligt. Og det koster altså mindre end GTX 760 med 2 GB, endsige 4 GB, og er ca. lige så hurtigt.


    På CPU-fronten er der ikke de store forbedringer at hente. Ikke til spil i hvert fald.

  • Lige netop det sæt Sakkura linker til kan du faktisk få i en DD3L udgave for ca. 50kr mere:


    http://www.edbpriser.dk/ram/crucial-2-x-4-gb-id-7072051.aspx
    Samme hastighed, lidt mindre i højden og mindre strømforbrug.
    Bruger dem selv i DIY NAS samt HTPC'ere - vil man overclocke dem kunne jeg dog godt forestille mig at de ikke var særligt velegnede til det =)


    Principielt vil jeg mene at både CPU og bundkort er fint til dit brug, den største flaskehals i dit system er grafikkortet, jeg ville også overveje en SSD til operativsystemet samt lidt spil.
    F.eks. en Samsung EVO:
    http://www.edbpriser.dk/ssd-so…50-250-gb-id-7487534.aspx


    Det giver systemet den der 'snappy' følelse, så man sidder med fornemmelsen af at der sker noget med en lynene fart når du klikker rundt i windows =)


    Ubetinget er det første der skal opgraderes - hvis du altså primært bruger den til spil - grafikkortet.
    Rammene ville heller ikke være tosset at opgradere som Sakkura er inde på, specielt når du kører singlechannel :-/

  • Spil er jo allerede begyndt at bruge mere DDR5 ram, eksempelvis BF4 (som kræver det) og Crysis 3. Begge er nemlig virkelig kærvene hvad angår ram på grafik siden.


    Og for det meste koster 3gb grafikkort ikke meget mere end et med 2gb :-)


    Så et 7950 3gb eller 770 3gb version vil ikke skade dit system :-D

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Ser godt ud, håber du nyder dit nye hardware :)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hej igen.


    Lidt off-topic, men tænkte jeg ikke gad at starte en ny tråd.
    Jeg leder efter et nyt gaming headset. Jeg har haft Logitech G35 før og det var jeg meget tilfreds med, men det gik desværre i stykker. Lige nu har jeg et headset der hedder "Universal Afterglow" som jeg absolut ikke kan anbefale - alt for mange problemer med dem.
    Nå men, jeg tænkte på maks at bruge 800 kroner. Og indtil videre bliver det Logitech G35 jeg vælger.
    Nogen der har andre ideér?


    Er der desuden nogen der kan anbefale et godt og billigt lydkort? Jeg har hørt det er en god idé at anfskaffe sig også.


    Venlig hilsen,
    Simon :9xo

  • Skal det være trådløst, for hvis ikke er steelseries seberia v2 et godt bugdet headset (for pengene)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Tak for respons.
    Jeg ser helst det er med ledning. Hvad er jeres ynglings? Så jeg har lidt at vælge imellem. Har været uheldig de gange jeg har været ude at købe et uden at spørge til råds først, så vil være helt sikker på mine penge går til noget godt denne gang.


    Mange tak,
    Simon :9xo

  • Jeg har "altid" ment at trådløs er noget lort. men efter flere venner fik trådløs headsets valgte jeg at prøve det. Jeg går ALDRIG tilbage til ledning. Jeg har G930 og det virker bare super. og det er virkelig dejligt at kunne gå rundt uden at skal huske at der er en ledning. især hvis du snakker meget over skype med venner er det et kæmpe plus.


    jeg kan ca gå rundt i hele min lejlighed uden den hopper af trådløst. og batteriet holder rigtig godt ca 8-10 timer. også kan du sætte ledningen i hvis det er den er ved at løbe tør.


    Dog er G930 ved at være så dyr at jeg ikke mener det er pengene værd. ca 1500kr. tror det er ved at udgå.
    Min ven valgte så de corisar og han er rigtig glad for dem.