hvis der var 1 ting jeg skal opgradere, hvad skulle det så være?

  • System Spec.

    Operating System: Windows 2.6.1.7600


    CPU Type: Intel® Core™2 Duo CPU E8200 @ 2.66GHz


    CPU Speed: 2.69 GHz


    System Memory: 4.29 GB


    Video Card Model: ATI Radeon HD 5800 Series


    Video Card Memory: 2.94 GB


    Video Card Driver: aticfx32.dll


    Er ikke den store hardware geek.
    på forhånd tak
    :9xo

  • Hvad bruger du computeren til? Er det spil, programmer, rendering osv?


    Du mangler også at skrive hvilket bundkort, du har. Du kan finde ud af dette ved at installere programmet CPU-Z, som også er gratis


    Umiddelbart vil jeg sige, at du kunne overveje at opgradere CPU'en, men det kan sagtens kræve en opgradering af dit nuværende bundkort.


    Nu er jeg ikke 100 % opdateret inden for Intel sockets, men så vidt jeg kan se, må du have en socket lga 775. Her kan du opgradere til et Intel Core 2 Quad. Jeg ved dog ikke helt om dette ville kunne svare sig, men det kommer igen an på, hvad du bruger computeren til.


    Venlig hilsen Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13


  • Jeg bruger den primært til gaming. :-)

  • måske en sdd harddisk på 120 gb eller 256gb

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Det vil hjælpe fol UTROLIG meget hvis du


    1 har et max beløb


    2 fortæller hvilken spil du vil spille


    Jeg vil næsten også sige at du vil få en del ud af at få en ny cpu bundkort ram. jeg havde selv E8400 og nøj hvor et hop måske du kan finde noget brugt. hvis du ikke har så¨mange penge 1


  • hmm.. vil tro en 1000 kr max på et bundkort.
    det er ikke fordi jeg skal kunne køre crysis 3 i Ultra max max slet ikke.


    Hvad skal jeg kigger efter af bundkort, nogen der har et godt bud til et budget på 1k?


  • hmm.. vil tro en 1000 kr max på et bundkort.
    det er ikke fordi jeg skal kunne køre crysis 3 i Ultra max max slet ikke.


    Hvad skal jeg kigger efter af bundkort, nogen der har et godt bud til et budget på 1k?

    Tja, du kan evt lave den opgradering jeg lige har lavet.



    - Bundkort: ASUS M5A97 (ca 550,-)
    - CPU: FX-6300, six core, 3,5 ghz (795,-)
    - RAM: G.Skill. Ares, 2x4GB 1866mhz (ca 550,-)


    Jeg vil sagtens mene, du kan beholde dit grafikkort lidt endnu, hvis du (som du selv nævner) ikke skal spille crysis 3. Mit nuværende setup (med et radeon 4870) kører Crysis 2 udmærket, samt spil som Diablo 3, Blacklight Retribution osv.


    Hvis du gerne vil have en intel-løsning, kan jeg ikke guide dig så godt, men du kan evt finde en god i5-CPU brugt for at spare nogle penge. Ellers er der også nogle rigtig gode og billige i3 dual cores på markedet - så det kommer også lidt an på, hvilke spil, som du spiller.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • - Bundkort: ASUS M5A97 (ca 550,-)
    - CPU: FX-6300, six core, 3,5 ghz (795,-)
    - RAM: G.Skill. Ares, 2x4GB 1866mhz (ca 550,-)


    Jeg ville anbefale et Gigabyte GA-970A-UD3 i stedet. Koster det samme som Asus M5A97, men har bedre VRMs (8+2 i stedet for 4+2).


  • Jeg ville anbefale et Gigabyte GA-970A-UD3 i stedet. Koster det samme som Asus M5A97, men har bedre VRMs (8+2 i stedet for 4+2).

    Det er sikkert også helt fint, det havde jeg også selv kigget på


    Dog står der:


    "To enable AM3+ AMD FX-Series CPU support, please update your motherboard with the most current BIOS found in your motherboard’s download section."


    Skal han så ikke først have en AM3 CPU, for at kunne opdatere BIOS til at være kompitabel med AM3+? Lyder som noget bøvl, hvis det virkelig er aktuelt


    Edit: Af ren nysgerrighed: Er VRM strømstikket (atx-12v) til CPU'en?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13


  • Jeg ville anbefale et Gigabyte GA-970A-UD3 i stedet. Koster det samme som Asus M5A97, men har bedre VRMs (8+2 i stedet for 4+2).

    Alle de numre siger mig absolut intet, som sagt er jeg ikke den store hardware geek, men det er fint i skriver navnet på bundkortet så kan jeg Google det :whistling:


    Jeg er til intel, det burde udelukke nogen bundkort. Som sagt spurgte jeg om 1 ting der skulle opgraderes, så de 1000kr var til en ting. Men det er rigtig fint i kommer med andre og flere forslag det kan blive til 2 ting :9xo

  • Alle de numre siger mig absolut intet, som sagt er jeg ikke den store hardware geek, men det er fint i skriver navnet på bundkortet så kan jeg Google det :whistling:


    Jeg er til intel, det burde udelukke nogen bundkort. Som sagt spurgte jeg om 1 ting der skulle opgraderes, så de 1000kr var til en ting. Men det er rigtig fint i kommer med andre og flere forslag det kan blive til 2 ting :9xo

    Så ville jeg enten købe en Intel core 2 Quad eller en SSD harddisk

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13


  • Situationen er præcis den samme med Asus M5A97, der skal man have BIOS-version 1605 for officiel understøttelse af en FX-6300, 0815 til de fleste Zambezi-CPUer (de oprindelige FX-CPUer), mens den oprindelige BIOS-version er 0503.


    I praksis vil man formentlig få et bundkort med en nyere BIOS.

  • Kræver det ikke et nyt bundkort det Intel Quad?


    Nej, det er noget "gammelt lort" ligesom din nuværende CPU. Du har en Core 2 Duo, men Intel lavede også Core 2 Quad dengang.


    En god Core 2 Quad (Q9550 el.lign.) vil være en klar opgradering i forhold til din Core 2 Duo, men selvfølgelig stadig væsentlig langsommere end hvis du køber en ny CPU. Til gengæld behøver du ikke købe nyt bundkort og RAM.
    Det eneste problem er at der er MANGE der ligesom dig sidder med et LGA 775-bundkort og en Core 2 Duo, så brugte Core 2 Quads er en eftertragtet vare og dermed ikke så billige som de "burde" være.

  • det system med cpu ,scaler fint grafikkortet ati 5800
    når der kun er 1000kr vil jeg satse på sdd harddisk det får man mest ud af

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Jeg skal lige forstå noget helt basalt.. hvis jeg skal have nyt bundkort så skal der ny ram/cpu?


    Jeg er mere end villig til at give mere end 1000 kr, jeg kan sagtens købe tingene over flere gange, hvad ville være et godt upgrade af motherboard/ram/cpu inden for en rimelig pris lad os sige 750/1000kr pr. del.

  • Jeg skal lige forstå noget helt basalt.. hvis jeg skal have nyt bundkort så skal der ny ram/cpu?


    Jeg er mere end villig til at give mere end 1000 kr, jeg kan sagtens købe tingene over flere gange, hvad ville være et godt upgrade af motherboard/ram/cpu inden for en rimelig pris lad os sige 750/1000kr pr. del.

    Ja, du skal have nye RAM og CPU ved skift af bundkort. Det skyldes det, som kaldes en "socket". Din socket er en LGA 775, og der er kun specifikke CPU-modeller, som er kompitable her. I øvrigt understøtter LGA 775 "kun" DDR2 RAM. Så du skal ud og kigge efter en ny socket og nye RAM, DDR3.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Jeg skal lige forstå noget helt basalt.. hvis jeg skal have nyt bundkort så skal der ny ram/cpu?


    Jeg er mere end villig til at give mere end 1000 kr, jeg kan sagtens købe tingene over flere gange, hvad ville være et godt upgrade af motherboard/ram/cpu inden for en rimelig pris lad os sige 750/1000kr pr. del.


    I det prisleje har du ikke noget valg, da du så skulle nøjes med en dual core fra intel - Og så er du jo lige vidt, så mangler du igen CPU kraft til nogle spil. Intels Core 2 Quad begynder at være ret sløv, især i forhold til de nye CPU'er på markedet, så jeg synes det ville være synd, selvom det er en brugbar løsning, hvis du holder dig til de quad core med høj Cache.


    En FX-6300 er den billigste CPU som opfylder dit behov 100% - Det er så ikke helt rigtigt... Faktisk er der FX-4300, men den koster næsten lige så meget, og er noget langsommere.


    Den AMD CPU dækker dit behov, og du kan få den til 805kr., hvor en tilsvarende Intel CPU koster over 1300kr. Så du spare altså 500kr. Som i dit tilfælde er ret vigtigt. At fravælge et CPU på grund af hvad mærke den har, er ikke så smart.


    Forslaget fra p3t3r er det mest rigtige i dit tilfælde:


    - Bundkort: ASUS M5A97 (ca 550,-)
    - CPU: FX-6300, six core, 3,5 ghz (795,-)
    - RAM: G.Skill. Ares, 2x4GB 1866mhz (ca 550,-)


    Hvis du køber det andet bundkort, så vil du risikere store problemer - Lad være med det... PWM(8+2 i stedet for 4+2) betyder kun noget ved overclockning, og forskellen er om du kan overclocke til ca. 4,5ghz eller til ca. 4,8ghz med luftkøling.


    Hvis du har pengene, og patu vil ha' Intel - Så er det I7-4670K skal kikke efter, og den koster altså 1600kr. alene... Uden du vil kun mærke forskel i spil i forhold til en FX-6300, så længe du bruger et HD5850/HD5870 grafikkort. Men så har du altså også en bedre CPU, så hvis du senere vil købe et Titan grafikkort, eller ligende grafikkort til over 3000kr., så vil du kunne få noget ud af den kraftige CPU, overvejer du derimod grafikkort så som HD7970/GTX760, så vil FX-6300 stadigt være et bedre valg.


    Derfor:-)


  • Skifter ikke til AMD det skal være Intel.


    hvordan lyder:
    Bundkort: GIGABYTE GA-H77-D3H H77 S-1155 ATX IVY
    CPU: INTEL CORE I5 3350P 3.10GHZ 6MB S-1155 IVY

    Ram:CORSAIR 4GB DDR3 VALUE SELECT PC10666 1333MHZ (2X2GB)