Gamer / 3dsmax - PC build

  • Hej Tweakers.
    Min gamle PC futtede af den anden dag, så jeg vil bygge en ny Gamer/3ds max PC.
    Jeg har 8-9000kr til formålet.



    Spil som DayZ arma2/arma3, Skyrim, Farcry3, BF3/4, GTA5, TESonline og lign. skal gerne kunne køres på Max settings, så jeg er gearet til de nærmeste upcoming games.

    PC'en skal desuden bruges til 3dsMax (modelering, rendering etc). Indtil videre på hobby plan.


    Ordenlig vandkøling får jeg næppe med det budget, så det bliver Luftkøling.
    Et kabinet med godt airflow, plads og nogenlunde lækkert design ville være rart.


    Det er efterhånden nogle år siden jeg fulgte med på hardware markedet, så jeg er virkelig godt rusten hvad det angår... :whistling:



    Jeg er lun på Intel og Nvidia umiddelbart



    16GB RAM må være minimum.



    Bundkortet må gerne understøtte SLI, så jeg kan tilføje et extra grafikkort hen ad vejen.


    Vil gerne kunne O.C diverse (så systemet kan holde/følge med, en smule længere)



    Tastatur og mus har jeg allerede. Og vil bruge min gamle eizo skærm indtil videre.
    http://www.prad.de/en/monitore/review-eizo-s2410w-k.html


    Vil dette være muligt med mit budget? (max 11.5k)
    Nogle bud på et godt build inden for disse rammer vil være en stor hjælp!.


    På forhånd tak :9xo

  • Du kunne jo tage udgangspunkt i et built som dette, så selv lave de ændringer hen ad vejen eller opgradere, når du føler behov for det.
    Det kan osse ses som en ledetråd, så du har lidt og gå efter.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Bruger 3DS Max så meget RAM? Troede ikke det var så slemt. Anyway, her er et forslag:


    Bundkort: Gigabyte GA-Z87X-D3H
    CPU: Intel Core i5-4670K
    CPU-køler: Cooler Master Hyper 212 Evo
    RAM: 2x8 GB Kingston DDR3-1600 CL11
    Grafikkort: HIS Radeon HD 7970
    SSD: 120 GB Samsung 840 Evo
    HDD: 1 TB Seagate Barracuda
    DVD-drev: Samsung SH-224DB
    Strømforsyning: XFX Core Edition 850W
    Kabinet: Corsair Carbide 200R


    Der er sparet et par steder - det er ikke den hurtigste RAM, køleren er ikke kæmpestor, og grafikkortet er et Radeon HD 7970 i stedet for et GTX 770.

  • Hej igen :))
    Har forsøgt at sætte noget sammen. Jeg er pænt n00b til det her.


    Det her build er for dyrt men, vil det fungere optimalt / fungere overhovedet?


    DRAFT BUILD:


    CASE: Fractal Design Define R4 - Window 838.-


    MOBO: Gigabyte GA-Z87X-D3H - Rev. 1.0 980.-


    CPU: Core i7 I7-4770K 8 MB (Intel Boxed) 2.329kr.-


    GPU: eVGA GeForce GTX 770 Classified w/ ACX Cooler (4 GB) 3.560.-


    RAM: G.Skill TridentX Series 2 x 8 GB 1.286.-


    SSD: Samsung 840 EVO MZ-7TE120 120 GB 722.-
    x2 (1 til Win7+3dsmax og så 1 til Spil)


    COOLER: Corsair Hydro Series H80i Extreme Performance Liquid CPU Cooler 677.-


    PSU: XFX Core Edition PRO850W 737.-


    Spørgsmål:
    3dsMax kan vidst køre med 8gb Ram, men jeg foretrækker at have 16gb hurtige kvalitets ram..
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Jeg har ingen anelse om hvor godt Grafikkortet er .. vil gerne have mere end 2gb ram på det, for at ungå at ramme loftet (har hørt at feks Skyrim kræver lidt mere hvis man bruger de bedste textures)
    Det skal gerne kunne O.Cs + Det ville være rart om jeg kunne købe et extra senere og køre dem i SLI.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    CPU: Jeg valgte i7 pga Hyper threading .. jeg er dog i tvivl om hvor meget boost det egentlig giver ved rendering etc.. googlede lidt, og det ser ikke ud til at give det store ... men ville det ikke være tosset at vælge i5, hvis PCen også skal bruges til 3dsmax ? (kun hobby ganske vidst)
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Cooler: Jeg faldt over den her Corsair Hydro Series H80i Extreme Performance Liquid CPU Cooler
    er den noget værd og kræver den ekstra tilbehør?


    Mht Kabinettet vil jeg gerne have mest mulig køling .. et vindue i siden ... USB 3.0 i front .. LED lys allover hehe, men det sidste er bare lir.. Ville også gerne have et display der viser temps, men det kan vel købes separat hen ad vejen.. Jeg aner ikke om det valgte kabinet er godt .. ikke meget lys i dette .. men vindue i siden og støjreduktion + blæserhastighedskontrol og udtageligt støvfilter tiltaler mig...
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Kan PSUen trække det? Eller er jeg helt på herrens mark med dette build? :wacko: 8| :pinch:




    Alle input er mere end velkomne - jeg er pænt rookie :ph34r:

  • Ah .. Køleren passer ikke til LGA1150 ser jeg nu.
    Er Cooler Master Seidon 240M noget værd?


    Edit: Jeg stryger den ene SSD og lander på ca. 11.130kr .. Men.. aner ikke om dette "build" overhovedet holder.
    Jeg kunne virkelig bruge noget hjælp her..

  • Ah .. Køleren passer ikke til LGA1150 ser jeg nu.
    Er Cooler Master Seidon 240M noget værd?


    Edit: Jeg stryger den ene SSD og lander på ca. 11.130kr .. Men.. aner ikke om dette "build" overhovedet holder.
    Jeg kunne virkelig bruge noget hjælp her..


    Jeg ville nok tage den CPU som er 1 nummer mindre og spare de penge, mener den hedder 4670. Så ville jeg kigge efter en anden køler end den fra Corsair, måske Kraken fra NZXT eller Antecs 920 V4.
    Ellers ser resten fint ud i mine øjne.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det er ikke helt dumt. En Core i7-4770K er hurtigere end en Core i5-4670K når det gælder f.eks. 3ds max, mens der ikke er nogen særlig forskel i de fleste spil. Det er derfor man ofte foreslår at spare den ret store prisforskel mellem dem. Men til dine behov kan en 4770K godt give mening.


    Du kan stadig spare lidt på hukommelsen og grafikkortet uden at det vil koste på ydelsen.


    Jeg ville anbefale 2x8GB Crucial Ballistix Sport XT DDR3-1866 CL10, som altså er lidt hurtigere og noget billigere, og et Gigabyte GTX 770 4GB. Hvis det da skal være 4GB, ellers kan det gøres endnu billigere.

  • Så vidt jeg har læst mig frem, så skulle der ikke være nogen problemer med at montere Corsairs kølere på Socket 1150, den er af samme "størrelse" som dens forgængere. Dog kan man selvfølgelig aldrig være for sikker ;)


    Der er mange LCS som kan anbefales, Antec's H2O 920 og 620 er begge fine, og klarer sig fint i tests. Swiftech ligger også lunt med. Har en kammerat der håndterer RMA på blandt andet kølere og han siger at de modtager rimeligt mange af Corsairs H serie, faktisk de fleste, på nær H80i og H100i - så de to hvis det skal være Corsair ;)


    Det er lige hvad jeg kan huske ihvertfald! Og ellers kan du jo altid tjekke vores reviews ud af blandt andet kølere her på siden! ;)
    http://www.tweak.dk/reviewlist/koeling/9/date/desc/1/1

  • Foreløbigt mange Tak for jeres gode råd gutter. :rules:
    Jeg spoler lige baglæns en smule.


    For at blive lidt klogere på hardware fronten, har jeg kigget rundt de seneste dage.
    Jeg faldt over nogle "nye" dele, og blev forelsket.....



    CPU: Core i7 I7-3930K 12 MB (Intel Boxed) 3.849.- :love:


    GPU: MSI N780 TF 3GD5/OC (3 GB) 4.659.- :love:


    RAM: 2x8GB Crucial Ballistix Sport XT DDR3-1866 CL10 908.-


    SSD: Samsung 840 EVO MZ-7TE120 120 GB 722.-


    10.138kr :S



    MOBO: (?) (skal kunne køre 2x GPU i SLI)



    PSU: (?)



    CASE: (?)




    11.500kr maximum :S



    1. Er det dumt at købe en LGA2011 Socket Processor nu??? Det er jo en ældre generation osv.
    Men 12 tråde .. Den skulle være super at render med.. Den OCer bedre end de nyere CPUer (så vidt jeg har forstået - ret mig endelig hvis jeg tager fejl?).


    Flabet at den er så dyr!.............




    2. Hvad vil det kræve som minimum (mobo, psu, kabinet (+størrelse) osv) bare for at få et build som


    dette til at køre?



    Tjae .. det kommer til at overskride budgettet igen (suk), men hvor meget?




    Jeg kommer sgu til at leve a havregrød sådan her :pinch: :pinch: :pinch:

  • Hvorfor nu socket 2011? Det er vist en lille smule ovekill, hvis du spørg mig. Kan virkelig ikke se nogen grund til at ofre så mange penge på en cpu, når det kun er en hobby


    Tag en 4770k i stedet for, og med de penge du har spare. Køb en større ssd eller bedre grafikkort ;-)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet en gang, sidst af jesper101996 ().

  • (var ved at Edit seneste indlæg da jeg opdager 2 svar i mellemtiden - de besvare noget af det jeg spørger om men ik det hele - så jeg klipper det lige ind) Oops!:whistling:





    //
    Tak for jeres gode råd. Jeg er imidlertid blevet i tvivl om
    valget af cpu.


    CPU
    i7-4770k er svær for mig at gennemskue. Synes nærmest kun at
    få negativ omtale..?


    Vil det give mening at basere et build på en I7-3930K ? Den vil give mere mening mht at render i 3Ds
    Max, men er det udelukkende fordi den har 6 kerner og 12 tråde – modsat
    i7-4770K’s 4 og 8?


    Det vil betyde socket LGA2011 og så bli’r jeg i tvivl om det
    er dumt at bygge noget på en ældre generation.. LGA2011 er vel på vej ud ?


    Mht Spil vil I7-3930K vel kun være en fordel (gætter jeg
    på).


    Jeg er sådan set villig til at betale det ekstra, en I7-3930K
    koster, men vil nødigt sidde og ærgrer mig over valget senere…
    (er i tvivl om jeg går glip af nogle "vigtige" egenskaber fra nyere bundkort / sockets)



    GPU
    Jeg var blevet lun på GTX780.
    Enten EVGA
    GeForce GTX 780 3GB
    eller ASUS
    GeForce GTX 780 3GB
    .


    GK110, CUDA kernerne, Busbredden, Performance osv. Men
    så var der en der fortalte mig at GTX7xx serien er virkelig elendig til
    3DsMax....................tragisk..


    Hvad med AMD all the way?...


    Gamer / Workstation i ét setup … er det overhovedet muligt med så lille et budget?


    Lige nu lægger det
    på ca. 13k .. mere har jeg ikke råd til.
    (jeg beklager i
    øvrigt at tråden er blevet så rodet)


    Hvis nogen har
    tanker omkring mine spørgsmål, eller svar på nogle af dem, så hold jer endelig
    ikke tilbage :9xo



    mvh

  • S2011 er Intel´s nuværende High-end. Skulle jeg have en Windows-rig i dag, ville jeg helt sikkert gå dén vej.
    Du skal bruge 4 RAM-stænger, da X79 bundkort kører quad channel DDR3.
    Hvis du fortsætter på den måde, er jeg ikke sikker på der er penge til havregrød

    Ah ok, så LGA2011'eren er toppen af poppen stadig. Og tak for tippet det er noteret. Hehehe...nej det har du sgu ret i :D

  • Hvorfor nu socket 2011? Det er vist en lille smule overill, hvis du spørg mig. Kan virkelig ikke se nogen grund til at ofre så mange penge på en cpu, når det kun er en hobby

    Tag en 4770k i stedet for, og med de penge du har spare. Køb en større ssd eller bedre grafikkort ;-)

    Ja, det er måske en smule overdrevet hehe... Udgangspunktet er et ultimativt gamer rig der kan klare det hele det næste lange stykke tid, og så med god mulighed for at arbejde med 3dsmax.
    Gad vide hvor meget hurtigere I7-3930K render ift i7-4770K...og vil 4770k ikke være flaskehals med et GTX780?


    Hmm jeg må lige tænke lidt over det. Tak for input.

  • De første reviews af den nye ekstreme serie fra Intel er begyndt at dukke op på youtube, så hvis du køber en ekstreme CPU fra Intel nu, er de faktisk allerede forældet.


    Samtidig med at socket 2011 er overkill til en gaming computer og 3dsmax på hobby niveau. Du kommer hellere ikke til at mærke forskel i spil hvis du køber en ekstreme cpu, så hellere købe et bedre grafikkort/ssd.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet en gang, sidst af jesper101996 ().

  • Core i7-3930K har to kerner ekstra, men kernerne er langsommere end dem i en Core i7-4770K. Derfor vil en 4770K give bedre ydelse i spil, da de ikke kan udnytte så mange kerner som en 3930K tilbyder.


    4770K har fået en del kritik, men det er fordi den ikke overclocker særlig godt og derfor ikke ender med at være hurtigere end sin forgænger, 3770K, i overclocket stand. Men den er heller ikke langsommere. Og begge er stadig hurtigere end en 3930K.


    Den eneste grund til at tage LGA 2011 er hvis man skal bruge mere end to grafikkort, da X79 har flere PCIe lanes til rådighed.


    GTX 780 er i forhold til gaming ikke ret meget hurtigere end GTX 770, men koster langt mere. Jeg vil klart anbefale at tage et GTX 770 i stedet. Du kan altid opgradere med et ekstra i SLI, og så har du langt mere ydelse end med et enkelt GTX 780, men uden at det har kostet ret meget mere.
    Når det gælder 3ds max ville et GTX Titan formentlig være bedre end et GTX 780, da 780 især er nerfet på GPU compute. Men reelt skal du nok op i Nvidia Quadro eller AMD FirePro hvis ydelsen skal være helt i top.

  • Jeg ville nok tage den CPU som er 1 nummer mindre og spare de penge, mener den hedder 4670. Så ville jeg kigge efter en anden køler end den fra Corsair, måske Kraken fra NZXT eller Antecs 920 V4.
    Ellers ser resten fint ud i mine øjne.


    Mvh
    Sam

    Tak for tippet. Kraken ser virkelig godt ud. :9xo