Genkender ikke HDD

  • Hej Tweak


    Jeg har en ekstern HDD som jeg har brugt som back up igennem flere år. Den indeholder rigtige mange af mine personlige ting.
    Der er sket det at den fra gang til gang pludseligt ikke bliver 'opdaget' af min computer når jeg sætter den til.
    Jeg har nu prøvet at pille HDD uden af plastikken og sat den direkte til min computer med sata. (kunne jo være usb strømforsyningen eller noget var gået). Det er dog stadig uden held. Jeg kan mærke at harddisken kører rundt, men windows finder slet ikke noget..


    Nogen der har nogle forslag? Vil som sagt meget gerne have hvad der ligger på den


    Nuller

    E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

  • Jo for problemet er at den har fungeret som back up på den måde at jeg faktisk ikke har haft tingene liggende på min computer... Set i bakspejlet er det jo super dumt, men troede ikke at eksterne harddiske bare holdt op med at fungere på den måde

    E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

  • Bios ser den, det er altid noget.. Men hvad gør jeg så derfra?
    Den er heller ikke til at finde i "Computer Management" under "Disk Management"

    E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

  • Har du ikke en anden computer, som du kan prøve at tilslutte den til? Hvis BIOS kan finde den, og dit Windows ikke kan - så synes jeg det er værd at prøve på en anden computer.


    Venlig hilsen Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • At BIOS kan se den er i det mindste et godt tegn. Jeg ville prøve med et recovery program, som f.eks. GetDataBack : http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm
    Du kan prøve en gratis demo for at se om programmet kan finde noget på din harddisk, men skal du redde data med det, så skal du desværre betale for det. Programmet laver ingen ændringer på dit eksterne drev, men overfører alt hvad det finder til et andet drev, så du risikerer altså intet ved at prøve. Jeg har selv reddet mange ting i årenes løb med dette program.

  • Ja, mit bud vil også være GetDataBack - når det er sagt, så skulle du nok have reageret første gang der var noget galt med den. "Det går nok" er ikke særligt smart med data man gerne vil beholde....


    /ask

  • Hvis Windows overhovedet ikke ser den i Disk Management så er der intet at hente via GetDataBack. Det kræver jo at disken genkendes for at et program kan begynde at hive data fra den - uanset om der er partitioner eller ej.


    Jeg vil stærkt råde dig til at prøve disken i en anden maskine (Internt - ikke i en ekstern kasse). Hvis den så heller ikke dukker op dér i Disk Management, så er din disk død og borte i gængs forstand og skal nok skilles af og reddes manuelt (hvilket koster en sum penge hos et professionelt firma - så spørgsmålet er om det er pengene værd for dig)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • 3. computer jeg fik sat den til, kunne genkende den. Så har fået kopieret det hele.. Tak for rådet med at prøve den i andre computere, det havde jeg aldrig selv tænkt på :)


    Jeg går udfra jeg bare skal skrotte HDD'en?, den virker dog uden problemer (i den computer den virker i).. Eller ville en god formatering fixe den?

    E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

  • Den er nok død og borte - jeg ville ihvertfald ikke bruge den til noget som skal gemmes på nogen måde. :))

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |