Windows 8 UEFI Boot

  • Hej tweakers læste noget om UEFI boot vil starte min pc hurtigere op med windows 8 men hvordan slår man det til ? eller er det slået til ?


    jeg har kigget inde på asus's hjemmeside og der står at den har UEFI Boot mit bundkort (asus sabertooth P67)


    Synes nemlig ikke min pc starter så hurtig op igen, selvom den er nyformateret.


    Håber nogen kan hjælpe! :rules:

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • UEFI har erstattet BIOS, så det er det normale. Det er måske Secure Boot du tænker på, men det handler om sikkerhed, ikke om hvor hurtigt computeren booter.


    Hvor lang tid tager et cold boot?

  • Ihvertfald over de 9-10 sekunder aldre snakker om. og har samsung 830 ssd. tror mere det er de 15-16 sekunder.


    men der kommer også det der asus mærke op til flere gange. kan ikke huske om det er 2 eller 3 gange.


    Vil gerne ha lidt hurtigere opstart :)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Måske kan du i BIOS (eller rettere sagt UEFI) ændre på hvor længe Asus' splash screen bliver vist.


    At det bliver vist ad flere omgange virker ikke helt optimalt, men jeg ved ikke om det bare er sådan på det bundkort. Der er måske også et par andre ting du kunne prøve - at teste boot-tiden med kun din Samsung 830 tilsluttet, og at opdatere BIOS (eller UEFI... men altså, selv bundkortfabrikanterne kalder det jo stadig BIOS).


    Edit: Og du kan også kontrollere om SSDerne er i AHCI mode.

  • altså har opdateret bios downloade fra asus hjemmeside. har testet ssd og den ser ud til at køre fint altså med Read/write . hvordan ser jeg om ssderne er i AHCI mode.

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • fandt det og det stop på det.


    prøvede lige at tælle lige når jeg kan se asus mærket i starten og til den kommer ind tager det 23 sekunder.


    det godt nok langtid forhold til andre.

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Windows 8 booter møj hurtigere via UEFI. Det går mere eller mindre bare altid på en form for standby/dvale og starter op med det samme i forhold til en "kold boot" uden UEFI.


    Det kan specielt ses hvis du har to Win8 systemer du booter imellem - Vælger du det samme system igen, og igen starter de med det samme (Vi har SSD'er til systemerne dog) hvorimod hvis der skiftes, skal PC'en lige genstarte en gang til og SÅ loader alting forfra.


    UEFI boot - Klart en fordel. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • det er ikke alle kort der understøtter det. ASUS' nyere kort plejer dog, selv om de ikke er de hurtigste på markedet til at boote.


    du skal ind i bios og aktivere fast eller ultra fast boot. ( det hedder det i hvert fald på asrock bundkort)


    der er nogle krav som skal opfyldes før windows gør brug af det, selv om det er aktiveret inde i UEFI'en.


    det skal være aktiveret inden du installerer windows, da windows så konfigurerer din HD som en gpt i stedet for MBR disk og det kræves der.
    Dit graffikkort skal også understøtte det
    og du skal have aktiveret secure boot i EUFI'en


    når det er aktiveret vil du ikke kunne tilgå UEFI ved at trykke på F1 eller Del når pc'en booter. du er nød til at aktiverer det inde fra windows og du vil heller ikke kunne boote fra fx usb, netværk eller et dvd drev


    min pc booter på ca 9 sekunder. har dog set flere pc'ere der booter på omkring 5 sekunder :T

  • Øh.. jo du kan, Freak? Jeg har ingen problemer med hverken at komme ind i EUFI BIOS eller boote fra andet ?(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • forstår det ikke helt ?? UEFI er slået til i min bios. min bios er updateret og UEFI var også slået til da jeg installerede windows ?


    fandt ud a mine sata stik sad i den brune sata sokel så satte dem i den brune. og har deaktiveret
    jmicron og marvell sata controllers


    nu er den en del hurtigere men synes stadig det tager lidt tid. den står nemlig ved det første asus logo i et stykke tid nu. men der kommer ikke noget af det andet mere. den går direkte fra det asus logo til at loadede windows :) det fint (Y) ! men hvorfor står den så langtid ved det første asus logo nu ?

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Synes bare ikke jeg kan finde noget om det splash screen

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • så lyder det lidt til at det ikke er aktiveret ordenligt på din pc.når man slår ultra fast boot til skipper den helt POST og div start indstillinger


    Nej den gør ej - Den poster hurtigt og kører så videre til min OS Selection skærm (Windows 8's). Derefter vælger jeg et system og så går det direkte til skrivebord på et sekund, medmindre jeg vælger det "andet" system som ikke kørte sidst. Så genstarter den, skipper den store POST og kører så direkte til DET skrivebord.


    Jo det kører skam fint her - du skulle måske kigge på din egen BIOS. :pinch:


    Edit: Det eneste dit "Ultra Fast Boot" gør er at skippe POST og fjerner muligheden for at komme ind i BIOS på nogen måde. Ikke ligefrem noget jeg kan se ideen i. Jeg booter sgu hurtigt nok som det er. :P

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • du modsiger lidt dig selv i din tråd. så jeg er ikke helt sikker på hvad du mener 8|
    er du enig eller ikke enig med mig i at ultra fast boot slår POST og start indstillinger fra?


    det er klart at hvis du har lavet en bootmenu så er det selfølgelig den du får frem, da den jo bliver loaded af bootloaderen. :pinch:


    men med ultra fast boot slået til laver den ikke post og du får ikke mulighed for at tilgå firmwaren ved at trykke F1, Delete, eller andre knapper. du har heller ikke mulighed for at trykke fx F12 for netværks boot eller for at vælge en anden start enhed. disse interrupts er hgelt deaktiveret, da det ikke giver menning at have dem længere pga de hurtige systemer der efterhånden er.


    tror måske lige du skulle læse dette engang


    http://blogs.msdn.com/b/b8/arc…ter-than-ever-before.aspx



    at du ikke lige kan se mulighederne i at det starter på den måde er jo dit problem og bunder måske i uvidenhed.
    hvis du har brug for at boote fra fx en usb disk kan du jo altid trykke shift + restart inde i windows. og hvis windows ikke kan boote af en eller anden årsag bliver det triggered i registrerings databasen og næste gang den booter vil den så starte op i advanced boot hvor du får mulighed at tilgå din firmware eller reperation eller boot fra andre enheder.


    hvorfor bruge tid på POST og start options hver eneste gang du booter når det ikke er nødvendigt og du sjældent bruger det?

  • Vi er enige om at Ultra Boot skipper alting - Vi er uenige om at det er særligt smart i praksis. Min Post er på et sekund i forvejen og jeg er faktisk inde i min BIOS forholdsvis ofte.


    Men hver sin egen - Jeg foretrækker at være i stand til at hoppe ind i min BIOS hvis noget går galt uden at skulle cleare min CMOS, hvilket sjovt nok sker med Windows systemer lidt for ofte. :whistling: - Så hvorfor beholde sin POST? Fordi at vi bruger Windows.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • HA HA ja ok
    lige præcis der kan jeg godt følge dig :P
    meen når det er sagt. så er det jo en fåtal af dem der har en windows pc der er inde i bios særligt ofte eller piller / OC'er så meget at windozen crashser.
    The needs of the many outweights the need of the few!